Групов спестовен план – програма с нарастваща стойност за бизнеса

Инструментът, с който се задържат и привличат таланти
Обновена: 6 окт 2014 12:47 | 6 окт 2014 11:09, Екип на Dnes.bg
Групов спестовен план – програма с нарастваща стойност за бизнеса
Ивайло Пеев – Директор Корпоративни Решения MetLife България

Таланти. Задържане и мотивиране на таланти. Привличане на таланти. Теми, които се дискутират непрестанно в корпоративния свят, като са се превърнали в жизненоважен приоритет за всяка една компания. Трябва да признаем, че в днешно време привличането, задържането и мотивирането на таланти е един от най-трудните и важни процеси в съвременната корпоративна реалност. Процес, който намира своето място в стратегическите програми за развитие на всеки бизнес, процес на който се уповава бъдещия просперитет на компанията.

Трябва да признаем обаче, че това съвсем не е лесна задача. В днешно време летвата на допълнителни придобивки предоставяни на талантливи професионалисти е поставена много високо и далеч не се изчерпва с предоставянето на служебен автомобил и ваучери за храна. Всяка една компания е изправена пред това предизвикателство и трябва да разработи иновативно решение за да отговори на очакванията на своите служители, коментира Ивайло Пеев – Директор Корпоративни решения MetLife България.

Това повдига няколко въпроса: „Коя инициатива или придобивка може да придаде добавена стойност за служителя, като едновременно се откроява и е достатъчно атрактивна за да бъде възприемана като съществен и значим жест от страна на работодателя?“ И по-конкретно: след като първостепенната цел на всеки служител е осигуряването на неговото благосъстояние и това на семейството му: „Коя инициатива предоставя дългосрочна перспектива на служителите, фокусирайки вниманието им върху грижата за тях и техните семейства?“

Един от възможните отговори се нарича Групов спестовен план. Признавам, звучи като 5-годишен народностопански колективен план на ТКЗС, от не толкова далечното минало, но всъщност е нещо съвсем различно. ГСП е инструмент ориентиран изцяло към задържане и мотивиране на целеви кадри в дългосрочен план. Адресира ясно послание към служителите на компанията - Всеки ден който прекарваш с мен осигурява един ден в бъдещето за теб и твоето семейство. Но как е възможно това?

Всеки служител получава индивидуална спестовна партида, на която се натрупват средства депозирани от работодателя. Сумите се олихвяват на годишна база. Собственик на всички партиди е компанията. Служителят получава достъп до тях след покриването на определени условия – години в компанията, продуктивност, лоялност и други. Минималният срок за получаване на достъп е 5 години.

Този продукт е много гъвкав и позволява различни вариации като служителят има възможност да се включи доброволно с вноски от негова страна. Неговият принос би могъл да бъде увеличен или намален в зависимост от желанието за промяна на финансовите условия. Условията за участие в този план могат да бъдат непрекъснато променяни според приоритетите на работодателя.

Важно е да се спомене, че този инструмент е практически безплатен за компанията преди настъпването на 5 годишен период. До този момент работодателя е в пълно владение на средствата като просто ги разпределя в спестовни сметки. Също така, продуктът предоставя високо ниво на защита за компанията. Участниците в плана могат да бъдат замествани с други. Ако служител напусне компанията преди 5-ата година, работодателя има избор какво да прави с натрупаните средства по неговата партида – да ги получи обратно, да ги разпредели между останалите участници в плана, или да ги приспадне от бъдещи дължими плащания. Също така, програмата се радва и на напълно автоматична администрация. Клиентът получава извлечения (като при банков депозит) относно натрупаните суми, лихва и др. на периоди, определени от него, като всяка необходима промяна е въпрос на обаждане.

Защо казваме, че този инструмент е изключително подходящ за задържане и привличане на таланти?
Първо, демонстрира грижа за бъдещето на служителите, като адресира техните дългосрочни нужди, във време което те биха се нуждаели от финансови средства.

Служи като признание за техния професионализъм и лоялност към компанията, тъй като е допълнително възнаграждение.

Създава усещане за сигурност и стабилност в компанията.

Защитава компанията от атаките на конкуренцията.

ГСП е широко разпространен в световен мащаб като повечето от най - големите компании, лидери в своите индустрии, са избрали да го предоставят на служителите си. През годините, след неговата имплементация, ГСП е получил своето признание и е извоювал заслужено задължителното си място в Програмите за придобивки на служители.

Би било нерационално да се твърди, че е възможно един работодател да привлича, задържа и мотивира таланти без корпоративна култура, обучения, правилно управление и атрактивно финансово възнаграждение. ГСП е инструмент, който съществува в хармония с всички други основни инициативи, програми и придобивки за служители, като играе ролята на задвижваща сила, увеличавайки тяхното значение и представяйки една различна гледна точка за признанието на талантите в компанията.

Посетете ни на: www.metlife.bg

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


Още от
Спонсорирано съдържание