Снимка: БГНЕС
|
България е страната, която най-бързо увеличава автомобилния си парк в Европа, сочи изследване на Европейската агенция за околна среда, представено в Брюксел. Въпреки това под една трета от българите имат собствен автомобил, докато в ЕС съотношението е 2:1.
272-ма от хиляда българи имат лични автомобили. В зората на прехода са броят е бил 152 на хиляда. По-назад от нас по този показател са само румънците и словаците.
Като цяло европеецът предпочита леката си кола като средство за придвижване. Две трети от европейските граждани разчитат на автомобилите си, около една четвърт използват автобуси, а едва 5% - ж.п транспорт.
Най-много на влак се возят унгарците и белгийците, а автобусите са предпочитаното превозно средство на българи и естонци. Без колата си не мърдат литовците – 91 на сто. Автомобилът е основно транспортно средства за 89% от исландците и 88% от британците и норвежците.
Най-слабо разпространен е този начин на придвижване в Турция, където едва половината от хората използват леките си коли. В това отношение им приличат най-много унгарците – 62%.
Проучването на агенцията признава, че удобството на автомобила намалява ефекта на новите по-екологични технологии, вложени в него, тъй като хората просто карат повече новите си коли.
„Получава се същото, както когато излезе нов модел телевизор или хладилник. Хората си купуват по-голям размер, защото знаят, че е по-екологичен”, обясни директорът на базираната в Копенхаген агенция Жаклин Макглейд.
Експертите отчитат възстановяване на транспортния трафик, който беше намалял в разгара на кризата.
От 1997 г. насам броят на хората, които използват самолети за придвижване се е удвоил, но пътуванията с автомобил продължават да са основният вид транспорт в ЕС.
72% от всички пропътувани километри са по шосетата на Европа. В същото време използването на влакове и корабоплаването по реки и канали е намаляло.
Експертите на агенцията предупреждават, че засилването на пътния трафик в ЕС ще увеличи замърсяването на околната среда, тъй като автомобилният превоз е най-големият източник на азотни оксиди и вторият по честота замърсител с прахови частици.
В момента 19,3% от всички парникови газове в ЕС се произвеждат от транспорта. Проучването твърди, че броят на хората, изложени на вредни нива на шум, особено нощем, ще се увеличи, което ще застраши здравето на населението, особено в градските райони.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase