Сондата Cassini започна мисия "Слънцестоене"

Тя ще продължи до 2017 г. и ще изучава магнитосферата на Сатурн
28 сеп 2010 14:47,
Сондата Cassini започна мисия "Слънцестоене"
Изображение: NASA/JPL

Космическата сонда Cassini, изследваща Сатурн и неговите спътници, започна нов етап от своята мисия – „Слънцестоене“, която ще продължи до средата на 2017 г., съобщава пресслужбата на Jet Propulsion Laboratory (JPL) на НАСА, цитирана от РИА Новости.

Сондата достигна планетата скоро след зимното слънцестоене в северното полукълбо на Сатурн през 2004 г., а новият етап завършва няколко месеца след лятното слънцестоене през май 2017 г. По такъв начин учените ще могат да изучат целия сезонен период на Сатурн по-детайлно.

„След почти седем години на път и шест години на орбита около Сатурн тази сонда все още е „бодра и весела“. Очакваме, че още седем години наблюдения ще ни донесат не по-малко завладяващи открития“, казва Боб Мичел, ръководител на програмата в JPL.

По-рано Cassini откри следи от мехури, които оставя след себе си спътникът на Сатурн – Енцелад, а също направи снимки на друг спътник – Мимас, в инфрачервения диапазон. Сондата помогна също да се открие нов клас спътници на Сатурн, „скрити“ в пръстен А.

Етапът „Слънцестоене“ е утвърден официално. Порталът на мисията съобщава, че нейното официално наименование е променено на „Касини Слънцестоене“ (Cassini Solstice). По-рано по подобен начин проектът беше преименуван на „Касини Равноденствие“ (Cassini Equinox), когато през 2008 г. стартира съответният етап от работа на сондата.

Очаква се на новия етап сондата да изучи по-подробно магнитосферата на планетата и нейните пръстени. В края на мисията Cassini няколко пъти ще се „гмурне“ между пръстените на Сатурн, за да изследва втората по размери планета в Слънчевата система, добавя пресслужбата на JPL.

Мисията Cassini-Huygens е съвместен проект на космическите агенции на САЩ, Европа и Италия по изучаването на Сатурн. Космическата сонда Cassini със спускаемия апарат Huygens бe пусната през 1997 г. и достигна орбитата на планетата на 1 юли 2004 г. Huygens изучи атмосферата и повърхността на Титан – спътник на Сатурн, а Cassini след отделянето на апарата продължи изучаването на планетата и нейните спътници.

Още по темата: Мимас

gluposti

апарата може да снима и то в няколко режима,освен това сондата също е заснела по пътя си,докато се е приземявала на Титан,според американците има 30 минути снимки

do 2 преди 13 години
Ai pyrvo razberi kakvo pravi taq sonda predi da tyrsish snimki ot neq:)

Dan преди 13 години
Мотай се ти около Сатурн, те поста за главен преговарящ с извънземни го взеха вече....

Гошо Тъпото преди 13 години
Предпочитам каберне или....мерло,но за съжаление ми оставиха само по една....бутилка,ако срещна случайно ....извънземни,да ги заменя....срещу....вода.

Има достатъчно снимки, качени на сайта на НАСА. Все пак, консултирай се с *** - дори руснаците признаха, че американците са стъпвали многократно на Луната. Дори играха голф там :)) докато през това време руснаците се тровят със метилов алкохол в най добрия случай.

Dan преди 13 години
...а до тогава ще се мъчиш с бира ли?

Гошо Тъпото преди 13 години
И аз съм в този....екип;затвориха ме в сондата,като опитно....зайче и ми казаха,като свърши водата,да им се....обадя да ми изпратят с друга....сонда - към 2034 г.

*** то хубаво,само не мога да схвана защо и до ден днешен няма и една снимка качена в интернет от тоя апарат ?Става въпрос за реална снимка,не за монтаж !!!Работата стана с кацането на Луната - май американците не са кацали въобще,нито тоя спътник е минал през пръстените на Сатурн невредим...

Dan преди 13 години
....до колкото разбрах някакъв екип си е осигурил работа до 2017 година...браво в тази криза това си е постижение!