Почина изобретателят на "черните кутии" Дейвид Уорън

Идеята му дошла след разследване на самолетна катастрофа
21 юли 2010 12:03, Елка Василева
7
Почина изобретателят на "черните кутии" Дейвид Уорън
Снимка: БГНЕС

В Австралия почина Дейвид Уорън – изобретателят на широко използваните в авиацията бордови самописци, известни като „черни кутии“.

Той е издъхнал в понеделник, 19 юли, на 85-годишна възраст, предаде ИТАР-ТАСС, като се позова на австралийското министерство на отбраната.

Уорън стигнал до идеята за създаването на „черната кутия“, както обикновено в цял свят наричат бордовия самописец, след като участвал в разследването на катастрофата на първия в света британски реактивен пътнически лайнер „Комета-1“.

През май 1953 г. в резултат на счупване на руля по време на силна буря самолетът се разрушил във въздуха на 50 км от Калкута, Индия. Загинали всичките 43-ма души, намирали се на борда.

Тогава Уорън решил да създаде бордови самописец за записване на гласовете на пилотите, което значително да облекчи разследването на причините за самолетните катастрофи.
 
Конструираната от австралиеца „черна кутия“ била готова през 1956 г., но трябвало да изминат много години, преди тези устройства да започнат да се използват широко в световната авиация.

Дейвид Уорън е роден през 1925 г. в Североизточна Австралия. През 1934 г. баща му загива при самолетна катастрофа и тази трагедия може би е дала първия импулс за идеята за създаване на „черната кутия“.

От 1952 г. до 1983 г. Уорън е водещ сътрудник в научно-техническата организация по отбраната на Австралия. През 2002 г. става кавалер на най-висшата награда за граждански заслуги – Ордена на Австралия, с който е удостоен за приноса си към осигуряване на безопасността на световната авиация.

Изобретението на Уорън продължава да става все по-популярно, посочва NEWSru. Европейската комисия предложи „черни кутии“ да бъдат поставяни и в автобусите и такситата. С тяхна помощ в ЕС планират за 10 години да намалят наполовина катастрофите по пътищата, предаде Интерфакс.

„По сто души всеки ден загиват по пътищата в Европа“, припомни Калас. „От 2001 г. до сега направихме голяма крачка напред – спасихме живота на около 80 000 души, но няма да е правилно да кажем, че работата е свършена“, каза той.

„Шофьорите не бива да се притесняват от монтирането на „черните кутии“. Ако бъдат правилно използвани, тези устройства могат да докажат невинността на водача в спорни случаи“, коментира инициативата на Европейската комисия Робърт Гифорд от британската парламентарна комисия по транспорта.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


7
Още по темата: Дейвид Уорън
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Мир на праха му!
6
1
 
39
 
! Отговори
Dan преди 13 години
Лека му пръст на човека, и аз един ден като умра бих искал да оставя нещо полезно след себе си! А относно черните кутий в автомобилите и автобусите предполагам, че от КАТ ще ги забранят...сещате се защо!
5
0
 
28
 
! Отговори
до Оо преди 13 години
гласовете на пилотите е само едно от нещата, които се записват от черните кутии - там се записват и технически данни - състояние на двигатели, хидравлика, скорост и т.н.
4
0
 
34
 
! Отговори
M преди 13 години
Мир на праха му! Човек с наистина огромен принос към човечеството!
3
17
 
11
 
! Отговори
Оо преди 13 години
черна кутия в кола? осъзнавате, че ако е шофьора е един няма да бъде записано абсолютно нищо : ). Или какво всеки докато кара със 120 километра в тъмни малки улички си говори на глас "сега карам със 120.И-и-и-ибати кефа, ако се бълсна да се знае!"
2
1
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Властимащите в Европа не са като нашите, така че...ако те го решат...а ние сме в ЕС ще дойде и тук.Добре, че е този ЕС, че малко да ни вкарва в пътя...инче до сега направо не искам да си мисля къде щяхме да сме!!!
1
2
 
51
 
! Отговори
за преди 13 години
Твърдо "ЗА" черните кутии в автомобилите, но едва ли ще бъде гласувано от властимащите. Защото те и техните ортаци са част от джигитите по пътищата.