Следващите правителства ще плащат за новия изтребител

Военните си свършиха работата.
Спирдон Спирдонов @spirdon.blog.bg 20 дек 2012 16:29
Тези текстове изразяват личното мнение на блогърите и Dnes.bg не носи отговорност за тях.
7
2341
Военните си свършиха работата. Политиците обаче закъсняват
Правителството даде мандат на министъра на отбраната Аню Ангелов да проведе преговори за закупуване на многоцелеви изтребители. До 1 март той трябва да бъде готов с резултатите и да докладва на Министерския съвет. Задачата е да бъдат доставени минимум 8 машини.
От новината следват поне две признания.
Първото е за Аню Ангелов. Този проект се обсъжда от 2004 г. Той бе на вниманието на две правителства, но така или иначе не видя бял свят. Кабинетът „Борисов” му даде ход. Аню Ангелов заслужава добра дума и заради смелостта си да застане срещу очакваното несъгласие на финансовия министър Симеон Дянков.

Второто признание е за специалистите от българските Военновъздушни сили (ВВС). Ако не бяха си свършили работата, който и да е министър, не би се наел да внася такова предложение за обсъждане в Министерския съвет. Неоспорим факт е, че създаденият проектен екип под ръководството на заместник-командира на ВВС бригаден генерал Румен Радев, който е един от най-добрите български бойни пилоти, извърши огромен обем от проучвателна и аналитична дейност, формира методика и критерии за оценка на различните опции и възможните рискове, за да се предложи оптимално решение на изпълнителната власт.
От тук нататък на ход е политическото ръководство на Министерството на отбраната и най-вече Аню Ангелов. Предполага се, че като специалист от противовъздушната отбрана, той също би трябвало да знае кои самолети ще ни свършат работа.

Целта на проекта, пише в Инвестиционния план – програма на Министерство на отбраната до 2020 г., е постигане на способност за осигуряване на въздушен суверенитет на Република България в интегрираната система на ПВО на НАТО; способности за охрана на въздушното пространство, за нанасяне на удари по морски и наземни цели и разузнаване от въздуха и преодоляване на критичната технологична изостаналост от съюзниците в НАТО. Самият проект трябва да бъде одобрен от Народното събрание.

Един от важните въпроси, който трябва да се реши, е дали България ще се задоволи с изтребители втора употреба или ще отиде на доставка на нови.
От досегашните изявления на министъра на отбраната става ясно, че ориентацията е за сума в рамките на 400 млн. долара за 8 самолета. По време на изтеклия период на информационно проучване се разбра, че единствено Сааб предлага нови самолети. Шведската компания е готова да ни продаде от своите „Грипен”-и. Коментарите за самолети втора ръка се въртят около американските Ф-16 и европейските „Еврофайтър”.
Според бригаден генерал Радев в ценовите предложения на “Грипен” и “Еврофайтър” са включени основно самолети без въоръжение, с минимално наземно оборудване. Пакетът на Ф-16 МЛУ освен девет самолета с напълно отремонтирани двигатели съдържа и всичко необходимо за използване на машините: последно поколение въоръжение “въздух-въздух” и “въздух-повърхност”, контейнери и нашлемни системи за целеуказване, системи за обмен на видеоинформация в реално време, тренажори за летците и инженерите, системи за планиране и разбор на полетите, модерно оборудване за обслужване и ремонт, резервни двигатели и обучение. Цената на този пакет е чувствително по-ниска от другите предложения.
Засега като че ли ориентацията е към португалските Ф-16 МЛУ. Те били с ресурс от 8000 часа без ограничения по години, а до момента са налетели 3500 часа. Това означава, че можем да ги ползваме поне 25 г. Тези изтребители са модернизирани изцяло, конструкцията им е усилена, обновени са им всички важни системи. Към Министерството на отбраната са постъпили 15 предложеиня от 9 държави, между които Германия, САЩ, Италия, Швеция, Израел и Португалия.

След признанията следват и няколко въпроса. Първият, какво ще стане, ако министърът на отбраната си изпълни мисията до 1 март. Би трябвало правителството на Бойко Борисов да внесе проекта в Народното събрание, което дни преди парламентарните избори да го одобри. Вторият въпрос е дали изобщо на управляващите ще им стигне времето да финализират законодателно проекта. Още повече, че те оставиха доста сериозни въпроси за решаване за последните си 4-5 месеца. Вече забуксуваха с промените в Изборния кодекс. Пакетът от четири, доста спорни, законопроекта в сектор „Сигурност” все още не е излязъл от специализираните комисии. Хаосът в пенсионното и здравното осигуряване е налице. И третият, най-важният и най-спорният, ГЕРБ ще натовари следващите правителства. Решението ще бъде на едни, а парите ще трябва да осигуряват други. Ще се получи същото, от което Бойко Борисов вече четвърта година се оплаква. Неговото най-редовно оправдание е наследството на Трайната коалиция. Поне две правителства ще плащат за новите изтребители. При всички случаи обаче няма да това на ГЕРБ.

Самолетите са крайно необходими на българските ВВС. За това спор няма. Въпросът е политиците да послушат военните. Макар че те вече закъсняват. В противен случай ще повторим стари грешки.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


7
Този текст изразява личното мнение на автора и Dnes.bg не носи отговорност за него.

Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
0
 
2
 
! Отговори
Сухой преди 11 години
Като за последен мандат да дръпнат 300-350милиона и да избягат. Пак купуваме блокуци су-31 и су-35 с пълно бойно снражение вървят 30 милона долара. Ако незнаят откъе се къпъват да ми се обатят а посредник, това ще е цената за мен каквото е ще е директно от сухой и няма да ощетя държавата и със стотинка, дори ще си платя данъците тука. Борисов намери ме,!
5
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Тия са ненормални. 400 милиона долара за 8 самолета. Те *** ли се?Гледах по дискавъри частно лице си купи Ф16 без ракетите за 2 милиона. Т.е. Министър на държава със сигурност може да ги вземе за същата цена.
4
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Употребяваните самолети могат да вършат абсолютно същата работа като и чисто новите - тоест никаква. Тези машини ще се използват за еър полисинг, а не за война. Като сте беден естествено си купувате автомобил втора ръка, а не от магазина. При самолетите това е още по-вярно, защото те се подържат безупречно и са практически нови.
3
0
 
1
 
! Отговори
/// преди 11 години
изборът е само един- нови грипени с офсет заводи за резервни части на наша територия в която да работят български работници,няма какво да му се чудят толкова,вярно е че са по слаби като характеристики от еврофайтъра и от новите руски су и миг но все пак нали сме в нато бе да го...пък и за охрана на България все още имаме 15 действащи МИГ 29....
2
3
 
3
 
! Отговори
Бай Трендо преди 11 години
Аз гласувам твърдо за МИГ - 35. Време е за нови съвременни бойни изтребители, а не за кошерища втора употреба от складовете на НАТО ... bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B8%D0%93-35
1
0
 
3
 
! Отговори
Ангелов преди 11 години
Чудно, какво ще правим с тези 8 самолета. Ще противостоим на стотиците турски, гръцки или сръбски. Ако досега двата самолета се пилотираха от командира на ВВС и заместника, то тогава имат шанс още 6 началника. Останалите стотина "млади летци" ще гледат кинокадрите отпреди 25 години, ще мечтаят и летят на планери. За успокоение ще им начисляват "летателни", но това няма да осъществи мечтите им.