БДЖ ще се освободи от всички несвойствени дейности

Йордан Недев за бъдещето на железниците пред Investor.bg
Обновена: 20 окт 2011 09:32 | 19 окт 2011 08:57,
22
БДЖ ще се освободи от всички несвойствени дейности
Йордан Недев, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД

Йордан Недев е завършил икономика в СУ „Св. Климент Охридски” и магистратура по финанси в London Business School. Започнал е своя професионален опит в българския офис на немската консултантска фирма Roland Berger, където работи по приватизирането на български предприятия.

След това работи като финансов консултант по първичното предлагане на акции на Българската фондова борса (БФБ) на Инвестор.БГ АД, а по-късно става негов изпълнителен директор.

Недев е бил и управител на лицензирания инвестиционен посредник CEE Securities. През 2005 г. Недев се присъединява към екипа на MMD Partners, където ръководи практиката по финансово консултиране.

От юли тази година Йордан Недев е изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД.

С изпълнителния директор на „Холдинг БДЖ“ разговаряме за реформата в системата на железниците, обновяването на вагонния парк, финансовото състояние на превозвача и приватизацията на „БДЖ – Товарни превози“.

Г-н Недев, „Холдинг БДЖ“ има амбициозна програма за реформи до 2014 г., целяща оптимизация на работата на железниците, включително съкращаване на неефективните разходи. Как върви изпълнението на програмата?

Няколко са основните неща, по които работим в момента. Едното е провеждане на процедурата по „изнасяне“ извън системата на БДЖ и на третата странична дейност, а именно почистването на вагоните. Тази дейност, която досега се извършва от персонал на железниците, в бъдеще ще се прави от външна фирма, на която БДЖ ще заплаща. Това направихме с охраната на обектите, която вече е услуга, която купуваме от външна за БДЖ фирма. Подобно нещо е направено и с колетната дейност. Но това не е услуга, която купуваме, а всъщност е отделен вид бизнес, в който ние имаме дял.

Фактически по този начин не остават много дейности, които са несвойствени за БДЖ като превозвач и следва да бъдат изнесени.

Все пак обмисляте ли „изнасянето“ и на други, несвойствени за БДЖ дейности?

Това, което обмислям сериозно, е изнасянето на ремонтната дейност от БДЖ. За нейното извършване има най-различни схеми в Европа. В страните от нашия регион тя много често е изнесена извън превозвача. Което също е логично защото ремонтната дейност е съвсем различна от експлоатационната, а именно извършване на превозната услуга.

Схемите са различни. При едни техническите прегледи на влаковете, които са нещо стандартно, се извършват в дружеството. А всичко друго – средни, големи и така наречените случайни ремонти, включително и обновяване, са изцяло изнесени, т. е. извършват се от други фирми. Има и схеми на работа, при които дори и техническите прегледи се извършват от външна фирма.

При БДЖ тази дейност е „хибрид“, тъй като имаме и външно, и вътрешно техническо обслужване. Но е ясно, че при нас ремонтната дейност е силно неефективна. И то поради простата причина, че капацитетът, който е подготвен преди много време, е за огромно количество ремонти, и то големи по мащаб. Обаче много от машините в ремонтните цехове вече не са годни за употреба или липсват, така че, и евентуално да искаме, няма как да ремонтираме с тях. Компанията има халетата, но за да се извършва ефективна ремонтна дейност в тях трябва да се изгради едва ли не отначало.

И така, ако ще се изнася и ремонтната дейност, може би ще е в нейната цялост. Разбира се, това ще стане само ако се намери външна фирма с възможности да гарантира съответното качество, бързина и регулярност на услугата според нашите нужди. Но засега по въпроса за евентуалното изнасяне на ремонтите извън БДЖ само се мисли, действия не са предприети. Чакаме и анализа на нашите консултанти, свързан точно с ремонтната и експлоатационна дейност.

Реформата в БДЖ включва ли редуциране на броя на влаковете по някои направления?

По всяка вероятност ще се наложи някакво намаляване на броя на влаковете. Има много неефективни направления и то не само от финансова гледна точка. Тук ще се има предвид социалната функция на железниците.

Ще подчертая че „социалната функция“ представлява осигуряване на превоз до селища, до които достъпът по друг начин е труден или даже невъзможен. „Социалната функция“ не е, както някои грешно го тълкуват, БДЖ да е най-големият работодател в България. Нашата социална функция е в сектора пътнически превози, доколкото по договор с държавата ние трябва да осигурим транспорт на българските граждани, включително и на по-ниски цени за някои групи.

В момента разглеждаме списък от общо 175 влака по различни направления, които са неефективни. Разбира се, това не означава, че ще закрием всички тези влакове. По някои от направленията ще се намали броят на влаковете по дневното разписание, по други е възможно да пътуват по-малък брой вагони.

Така че, като говоря за закриване на влакове, то е по направления, където натовареността с пътници е съвсем малка. В случая се има предвид и дали има алтернативен транспорт по дадено направление. Движението на кои влакове ще бъде спряно ще зависи като цяло от тяхната ефективност и социалните функции.

Железниците ще продават ли свои имоти, а и подвижен състав, за да компенсират част от оперативните си разходи?

БДЖ има 12-13 почивни станции, от които само 5 са реално функциониращи. Другите са в окаяно състояние. Именно тях ще се опитаме да продадем. Тъй като те са на атрактивни места, предполагам че за потенциалните купувачи основно интерес ще представляват парцелите. Продажбите на имоти обаче няма да тръгнат скоро, предвид ситуацията на пазара на недвижими имоти.

А вагони за продажба, най-вече товарни, имаме много. Правени са няколко инвентаризации, сега приключва такава и на бракувани вагони. След като се установят окончателно липсите, ще е ясно колко вагони точно ще може да продадем, било то като реален актив или за скрап. Ще продаваме и ненужни резервни части, който процес на продажби очакваме да приключим почти изцяло към средата на следващата година.

Цялото интервю с Йордан Недев прочетете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


22
Още по темата: БДЖЙордан Недев
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
b d j da se osvobodi i otr oligofrena na snimkata ,ami vij se be ,daje ne si se obrasnal imash vid na pandischia i fizionomia na *** bas che ne si vred s mozachnite kletki .
21
0
 
0
 
! Отговори
спиро преди 12 години
следващият ген. директор да бъде пожарникар ще е най добре -бат Ваньо и бат Краус така я подпалиха тази железница че няма изгасяне
20
0
 
1
 
! Отговори
123 преди 12 години
trqbva da se sakrati administrasia
19
2
 
6
 
! Отговори
До № 11, от №10 преди 12 години
Твърдението ти е икономически абсурдно, защото когато сам, в случая БДЖ, си осъществяваш спомагателната дейност, то в нея са ти само необходимо присъщите разходи и само те оформят себестойноста, а при външен под изпълнител трябва задължително, ама напълно задължително, да му се признае рентабилност, печалба и то добра, нали? А БДЖ може да мине и без печалба при криза, поне временно!
18
1
 
1
 
! Отговори
krasi преди 12 години
С тази измислена квалификация едва ли знаеш дори свойнствените дейности.
17
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Che e poredniat nekadurnik, e iasno. Obache na tezi, koito tvurdiat, kolko e pechelivsh tozi business, moga da ima kaja, che v Schweicaria SBB gultat milliardi ot durjavata. Istinata e, che cenite na biletite, koito e bil v Schweicaria znae, za kakvi ceni govoria, ne stigat za nishto, nito puk cargo e na pechalba. Tova si e durjavna politika, poneje takava infrastruktura ima znachenie za ikonomikata na edna durjava.
16
4
 
16
 
! Отговори
Insider преди 12 години
Поредния псевдомениджър от добре познатия от царското управление вид "кухо Лондонско юпи" с нулев стаж и компетенция в железницата и съответно поредните глупости. От Жан Виденов насам в БДЖ освен пладнешко разграбване, друго не се върши. БДЖ е умишлено съсипвана през годините и явно е била достатъчно стабилна за да издържи мародерското разграбване през последните 15 години. В света няма държава с губеща железница, но нашите управници са способни на "чудеса".
15
1
 
6
 
! Отговори
до 5 преди 12 години
5, глупост си написал-"било време вече за държавна намеса" - ми то това е причината за проблема, бе човек!! Няма нещо държавно, което да работи, по една проста причина-най-лесно се харчат едни чужди пари, разберете го. Давам пример - БТК-преди да се продаде: 30,000 лелки, няма заплати, скапани услуги. Продаде се(как е друг въпрос): сега 5,000 човека, 3 пъти повече и по-добри услуги! Ако беше държавно, и в БТК нямаше да имат сега за заплати-важи за всичко държавно!!
14
5
 
2
 
! Отговори
до v&v преди 12 години
И затова ли в Германия наскоро пак поскъпнаха цените за влакове? Затова ли Deutschе Bahn има 17 милиарда евро дългове? А и може би си мислиш, че производството на тока, с който се задвижват влаковете не създава парникови газове??Доста наивно и неверно мнение изказа...
13
0
 
10
 
! Отговори
v&v преди 12 години
Един от най-добрите системи за транспорт в ЕС в т.ч. и за ПЪТНИЦИ е ж.п. транспорта ! ! ! Специфичните енергини разходи на тон/км са много по ниски от тези на автомобилния транспорт. Тези *** с жълто около устата са такива коне с капаци, че не е за коментар. ОЦЕНЕТЕ ВСИЧКИ ПОЛЗИ И ВРЕДИ от едно преструкториране. На ясно ли сте със задълженията на БГ за намалявне емисиите от парникови газове...... Очевидно сте кръгла "0" по всички въпроси. В същност нали са ви учили в СУ ,.... какво още....
12
0
 
3
 
! Отговори
посредник преди 12 години
Този го назначиха, за да сключи сделката за застраховането с Булстрад, че стария не искаше да подпише договора. Поради същата причина си замина и предишния министър на транспорта. Скоро и него ще шитнат, защото си сложи подписа, където трябваше, сега вече е излишен. Освен ако не смятат да го държат за да подпише където трябва и документите по приватизирането на Товарни превози...
11
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
10, ако има реално състезание между външни доставчици цената няма да е по висока, а напротив!
10
1
 
15
 
! Отговори
Зле за БДЖ преди 12 години
Външните услуги, за почистване и охрана, ще направят по-богати изпълнителите и ще доведат до по-големи разходи за БДЖ. Това е проверено, през преходният пелиод! Това момченце,с икономика в СУ, не става и за *** за зеле! Приватизирал бил? Наистина? И какво, е приватизирал? Инвестиционен посредник? Е то един пазар, едни инвестиции, а той се разписва, шефче бил, такава му била ролята, от филма!
9
6
 
5
 
! Отговори
Topfly преди 12 години
Проблемът с БДЖ е системен.Няма проблем, че държавата субсидира, но защо само БДЖ? Хората не искат да пътуват с БДЖ, а да се предвижат от точка А в точка Б. Субсидии би могло да има за всички превозвачи които возят пенсионери, ученици, болни и т.н.Другият важен системен проблем са слабо използваните линии! За 2-3 композиции на ден (дори и да са пълни с пътници) не си струва успоредното поддържане на железопътна и и нормална пътна инфраструктура! По такива линии икономически е много по изгодно влаковете да се заменят с автобуси!БДЖ трябва да се движи само по основните и много натоварени линии по добра инфраструктура и с 200 км в час!
8
0
 
11
 
! Отговори
Йордан Недев преди 12 години
Изпълнителният директор нищо не казва за Локомотивните депа, където е най тежката и сложна дейност в "БДЖ". Всяка година от 2007 г насам ги преструктурират по два пъти (вливане, сливане, отделяне, разделяне). И в момента не знаят къде се намират в сложната структура на "Холдинг БДЖ" ЕАД. Е как да вървят нещата?
7
9
 
1
 
! Отговори
до Работещ преди 12 години
Явно ти ги разбираш повече. Трябваше те да назначат за директор на БДЖ и до нова година щеше да цъфне и да върже.
6
3
 
16
 
! Отговори
работещ преди 12 години
От биографията на това симпатично наглед момче се вижда, че за ПРЪВ ПЪТ започва да управлява РЕАЛНА, ОБХВАЩАЩА ФИЗИЧЕСКИ ПРОЦЕСИ дейност като ДИРЕКТОР НА БДЖ. Преди това е бил финансист - извършвал е и е управлявал (мялко и за кратко) финансови транзакции. Сега, в БДЖ, акцентира върху две неща - изнасяне на дейности, които да се възлагат на ДРУГИ ФИРМИ СРЕЩУ ЗАПЛАЩАНЕ и РАЗПРОДАВАНЕ НА НЕДВИЖИМОСТИ (почивни станции и пр.). НИТО ЕДНО ОТ ТЕЗИ ДВЕ НЕЩА НЯМА КАК ДА ПОДОБРИ СЪСТОЯНИЕТО НА БДЖ.
5
1
 
9
 
! Отговори
:) преди 12 години
Мисля че наистина е време за сериозна държавна намеса. Все още не мога да повярвам, че от потенциал като железниците не успява да се постигне никакъв напредък, даже по-лошо, дърпаме яко назад. Вместо да се прокарват закони в полза на БДЖ, пак се толерират автобусните превози (по-скъпи и по-неудобни), и да, по-бързи са, НО само заради това, че не се правят нищо за скоростта по ЖП(остарелите!) линии. Гоним(ОПР) скорости от 130 км/ч. 130 км/ч !!! Парните локомотиви преди 100 години са развили 200!
4
1
 
7
 
! Отговори
до 1 преди 12 години
Той е "наше момче" бе,човек!Пък какъв е,що е,няма значение!Важното е да има "концепция"!:)
3
1
 
25
 
! Отговори
ЗАПОЗНАТ преди 12 години
В МОМЕНТА В БДЖ-ТО РАБОТЯТ 7 ООО РАБОТНИЦИ.10 ООО НАЧАЛНИЦИ И 15 ООО АДМ. ПЕРСОНАЛ.ВЛАКОВЕ ЩЕ БЪДАТ СЪКРАТЕНИ И НА ТЕХНО МЕСТО АВТОБУСИ.ПОЗНАЙТЕ КОЙ ИМА ИНТЕРЕС ОТ ТОВА.АМИН ЗА БДЖ.

Спонсорирани публикации