Търси се алтернатива на тунела в Кресненското дефиле

Нов вариант на магистрала "Струма" в района значи нова процедура за ОВОС
Обновена: 18 сеп 2014 17:19 | 18 сеп 2014 17:18, Миглена Иванова
46
Търси се алтернатива на тунела в Кресненското дефиле
Екатерина Захариева на заседанието на Обществения съвет. Снимка БТА

Търси се алтернативен вариант за преминаването през Кресненското дефиле, освен 15-километровия тунел на магистрала „Струма”, който беше одобрен от Европейската комисия (ЕК). Това съобщиха на днешното заседание на обществения съвет към Министерството на регионалното развитие вицепремиерът и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева и изпълнителният директор на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов.

Захариева обясни, че ще се направи опит да се докаже, че има по-удачен вариант за преминаване на дефилето от тунела, който да е едновременно щадящ околната среда и по-евтин. Тя предупреди обаче, че ако се намери такъв вариант, това означава и нова процедура за оценка на въздействието му върху околната среда.

Същевременно България е поела ангажимент пред Брюксел да изгради магистралата до 2022 г. (по правилото n+2, съгласно което евросредствата се разплащат до края на втората година след годината, в която е поет финансовият ангажимент – бел. авт.). Ако съоръжението не бъде довършено дотогава, ще изгубим европейското финансиране за цялата магистрала, включително и за лот 1, който вече е в експлоатация.

Затова продължава работата по проектирането на тунела в Кресненското дефиле. Проектът вероятно ще бъде готов до края на годината, посочи Антов.

Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти” вече обяви търговете за другите два подучастъка от лот 3 на магистрала „Струма”, без този за тунела в дефилето, на който се търсят алтернативи. Антов очаква процедурите да приключат до средата на следващата година и да започне строителството.

На заседанието той обясни, че при подготовката на оценката за въздействието на околната среда на тунелното съоръжение не е направена оценка на въздействието върху околната среда от самото изграждане на съоръжението. При прокопаването на тунела ще се наложи тежко движение в дефилето, трябва да се търси начин и за депонирането на земните маси от изкопа.

Отделно е необходимо и изграждането на допълнителни пътища за обслужването на съоръжението, а териториите в региона попадат в НАТУРА 2000, като някои са резервати, т. е. възможностите за човешка дейност в региона са силно ограничени или невъзможни, коментираха Антов и Захариева.

В момента се разглежда вариант за максимално придържане към съществуващия път в дефилето, но не с магистрален габарит, а скоростен път с преминаване с максимална скорост 80 км/ч, две ленти за движение във всяка посока и без аварийни ленти.

Няколко браншови организации в строителството повдигнаха още тази година въпроса за изграждането на тунела в Кресненското дефиле. Според тях вариантът е прекалено скъп и за реализация, и за експлоатация, и е необходимо да се търсят други възможности за изпълнението на трасето в този участък от магистралата.

Захариева коментира днес, че тунелът е "колосална инвестиция" и "безкрайно скъп вариант".

Индикативната стойност на лот 3 на „Струма”, част от който е и тунелът, е около 1,7 млрд. лева. Мотивът да се търси алтернатива е възможността да се спестят пари, които да се прехвърлят за доизграждането на магистрала „Хемус” и тунела под Шипка, които са другите два обекта, включени в оперативна програма „Транспорт” за новия програмен период (2014-2020 г.). Лот 3 на „Струма” заема по-голям дял от финансирането за пътно строителство през новия програмен период.

Тунелът през Кресненското дефиле обаче раздели строителната гилдия. Според Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство това е най-добрият вариант за преминаване на магистралата през дефилето. Това мнение поне доскоро се поддържаше и от директора на компанията „Стратегически инфраструктурни проекти” Асен Антов.

Още икономически новини четете в Investor.bg.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


46
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До 39 магистрала значи индустрия, да но не при управление на мутри, за които бизнес значи застраховане, охранителни фирми, барове и ресторанти.Е виж каква огромна индустрия се е развила около новото трасе на Тракия след Стара Загора, мъртвило и мизерия, магистралата е ПРАЗНА
31
0
 
31
 
! Отговори
Кольо преди 9 години
Тунелната асоциация настоява, че тунелът е най-доброто решение - ти да видиш каква изненада :)
30
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
ВСИЧКО НОВО ЛИЧИ ОТ СТАТИЯТА ...ЗНАЧИ ЗАПОЧВАТ НОВИ КРАЖБИ...
29
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До Анонимен (34):Що не го зададеш този въпрос за крайпътните заведения на гърците примерно ? Понеже, покрай техните магистрали е бъкано с "Хепи Бар и Грил", "МакДоналдс" и т.н. Нямат и бензиностанции долепени до самото платно. Най-близките бензиностанции са обикновено на 5 км от магистралите. Ама иначе дай да грачим и да хулим. Хайде седи си на село и чакай Станишев и Доган да ти оправят пътищата. Ще ти оправят, ама нещо друго... ***. И още нещо - магистралата значи индустрия.
28
1
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До ???точно защото мисля няма да гласувам за никой от котилата на БКП,нито за бсп,нито за бб,не искам крадци,мошеници,некадърници и простаци да продължават да ни управляват и да ни излагат пред света
27
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Шопе, ти нали собственоръчно щеше да изтребваш руската агентура? А после се покри. Какво стана, носове щеше да пориш, глави щеше да трошиш. а сега призоваваш Европа да свърши твойта работа. Цялата ви работа полско - украинска е такава. Искате глави да трошите и хора да избивате, а като строшат вашите, мрънкате, че Европа ви е виновна и не ви помага... Демократични сте отвсякъде просто. Нямам думи ;)
26
0
 
32
 
! Отговори
skatelite преди 9 години
До Анонимен за власт на простия и алчния не знам ама трибуна са му дали явно в този форум
25
1
 
31
 
! Отговори
fz преди 9 години
s taksite ot tranzitnite tovari prez bg stava lesno plastaneto na tunela.
24
3
 
36
 
! Отговори
неутрален преди 9 години
Защо ли не се сещам в някоя държава да има 15км тунелно все пак България е могъща и богата страна така че магистралите можем да да ги построим под земята. А същата тази вече подписа дългогодишен договор за добив на шистов газ в Добруджа...информирайте се как след изледвания за шистов газ в определн район почвата и водите се замърсяват до такава степен че водата от чешмите можеш да я запалиш!!!
23
2
 
34
 
! Отговори
ФАШИСТ преди 9 години
вместо да свържат северна БЪЛГАРИЯ с южна БЪЛГАРИЯ с един удобен тунел под " ШИПКА ", харчат пари в НИЩОТО ! София не е БЪЛГАРИЯ !
22
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До ???точно за построените магистрали говоря,мит е,че построеното при бб е повече,при серж са пуснати 133 км магистрала,при бб-202 км,но при серж има повече построени и ремонтирани първокласни и второкласни пътища,отколкото при бб,справката показва 11,4 млн. тона асфалт при тройната,при бб-5,45 млн. тона,или -при тройната рехабилитирани пътища-6840 км,при бб-2286 км
21
6
 
31
 
! Отговори
Шоп преди 9 години
Отдавна е време ДАНС да намери дупката, от която българските *** сеят путлеристка пропаганда по форумите, и да ги разстрелят на място без всякакви обяснения.
20
6
 
31
 
! Отговори
Шоп преди 9 години
Европа най-добре да инвестира във физическото изтребване на путинската агентура, па тога ва да харчи грешни пари за тунели. Путинистките *** нема да признаят никаква добрина, ако ще да им построят диамантена магистрала, пак ще повтарят мантрите за унищожените текезесета.
19
0
 
35
 
! Отговори
??? преди 9 години
До Анонимен 28Аз не гласувам за ГЕРБ!Разбрал си ме погрешно!Просто темата е свързана със строенето на магистрала в България,и за разлика от повечето(които гласуват за БСП,ГЕРБ,Атака,СДС,НДСВ...а не гласуват за себе си)имам мъжеството да отбележа,че при тяхното управление беше постигнат напредък(макар и минимален) в тази област.В статии,засягащи здравеопазване,сигурност,образование и прочие мнението ми ще е друго.НО ТУК СЕ КОМЕНТИРАТ МАГИСТРАЛИТЕ!
18
7
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До ???не съм фен на червените,било то от единия лагер,било от другия,разб.и твоя любим вожд ББ,но де факто построеното от бб не можа да достигне построеното от серж,може би защото хората го изгониха с камъни,иначе таман щяха да се изравнят ,просто попрочети малко статистика,не гледай колко лентички е събрало вождчето ти,то по правило реже ленти за всеки километър,упс,за всеки метър
17
1
 
41
 
! Отговори
??? преди 9 години
До ВеселякаЩо не ми изклопкаш топките?За всеки друг можеш да говориш негативно и да обвиняваш за строежа на инфраструктура,но точно за Плевнелиев нямаш право!!!Защото ако трябваше да чакаш на Серж и компанията му от комунисти...щеше да почакаш...Те за 30 години един черен път в равното не са направили,а камоли магистрала(било тя и некачествена)!!!Борисов може да е най-простото парче,но след него остана нещо(колкото и малко да е),докато останалите изграждат само ПУСТИНЯ!!!
16
4
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Скъпа кифло!Моля подгответе и проведете възможно най-добре изборите и нищо,ама с нищо друго не си напрягайте декоративните тикви,защото след това ние ще трябва да плащаме играта ви на държавници! Отгледани в отвратителната среда на държавни чиновници,откъснати от реалностите на ежедневеието,моля да не се приемате на сериозно,особено булонките от Президентската администрация.
15
0
 
37
 
! Отговори
Маке преди 9 години
Тунел 15км,направен от българи и подържан от българи означава редовно затваряне и пъплене по сегашното трасе.
14
3
 
38
 
! Отговори
екатерино преди 9 години
екатерино-тиквата в пола ,да се показва,много да говори ,тя е най-най-най според нея ,абе откъдето и да я погледнеш герберуга та дрънка
13
1
 
38
 
! Отговори
optimist преди 9 години
15 км тунел в България? Това ще да е някакво чудо!