Кои са добрите практики за контрол на измамите?

Група за борба с измамите на фирмено ниво – инструмент за противодействие
13 окт 2015 16:40, Екип на Investor.bg
0
Кои са добрите практики за контрол на измамите?
Снимка: Архив Reuters

В днешно време компаниите функционират в изключително предизвикателна среда - пазарите не се възстановяват според очакванията, икономическите санкции са по-сложни и изискват по-големи усилия за спазването им от страна на фирмите. Предизвикателствата, включително - геополитическата нестабилност, волатилността в цените на стоките и валутите, както и икономическите санкции, тласкат компаниите и техните ръководители към все по-рисково поведение.

В същото време доброто корпоративно управление, спазването на законите и въобще - цялостното етично поведение в бизнеса, се превръщат в конкурентно предимство както пред клиентите и обществеността, така и пред инвеститорите и финансиращите институции, смятат от консултантската компания EY.

Всичко това поражда нуждата от промяна. Многообразният опит на EY в борбата с измамите по света показва, че най-доброто средство за превенция на измамите е създаване на „единен подход“ за управление на риска от измами.

Група за борба с измамите на фирмено ниво – един възможен инструмент за противодействие

Рискът от измама може да окаже неблагоприятно влияние върху постигането на целите или репутацията на всеки един бизнес. Управлението на този вид риск трябва да се разглежда като ключов елемент в процеса за вземане на решения в дадена компания.

Отговорността за борба с измамите, включваща ефективно идентифициране, преценяване и управление на всички потенциални рискове, следва да се споделя от група от специално подбрани служители, като всеки от тях има своята активна и реактивна роля в справянето с измамите.

Една от основните цели на групата за борба с измами е разработването и прилагането на стратегия и подход за управление на риска от измами, както и поддържането на култура, ориентирана към борба с измамите.

Разпределяне на отговорностите с цел по-добра ефективност

Разпределените отговорности трябва да гарантират, че ролите на членовете на екипа ще допринесат за повишаване на ефективността на групата. Така всеки отделен член би имал по-конкретна цел и по-ясна отговорност. Посоченият подход би дал увереност на управителния съвет и изпълнителното ръководство, че програмата за борба с измамите е ефективна и ефикасна в своя подход.

Групата трябва да избере председател, който да я насочва към установяване и постигане на целите. Най-често председател е ръководителят, заемащ длъжност регулативен контрол. Неговата цялостна роля се състои в това да гарантира, че елементите, установени в програмата за борба с измамите, са налице, а отговорните лица работят заедно за изпълнението, контрола и адаптирането към целите, когато е необходимо.

Групата трябва да притежава разнообразни умения, насочени към различните рискове от измами. Следователно - тя трябва да включва представители на висшия мениджмънт, одитния комитет, регулaтивния контрол и/или правен отдел, вътрешен одит, информационни технологии, човешки ресурси и т.н.

Групата трябва ясно да дефинира ролята и отговорността на всеки отделен член, за да се избегне дублиране в усилията за осигуряване на желания резултат.

Според EY в основата на всяка ефективна програма за борба с измамите стоят три стълба.

На първо място - установяване на правилния тон от върха чрез кодекс за поведение и етика, политика за предотвратяване на измами, комуникация и програми за обучения. Превантивните действия включват оценка на риска от измами и наблюдение на контролите, а реактивните действия - план за реагиране и управление на цялата програма за борба с измамите.

Повече по темата и това каква е ролята на финансовите директори за предотвратяване, откриване и контрол на измамите можете да чуете в рамките на Клуб Investor.bg на тема „Корпоративният растеж през погледа на финансовия директор“, като се регистрирате за участие тук.

В обхвата на втория панел на събитието "Добри решения и перспективи пред управлението и превенцията на измамите" старши мениджърът в EY България Али Пирзада ще разкаже повече за практиката на EY в България и Македония по услугите, свързани с разследване на измами и бизнес спорове.

Програма на събитието и повече информация за лекторите, които ще участват в дискусиите, ще откриете тук.

Клуб Investor.bg се провежда с подкрепата на ЕЛАНА Финансов Холдинг, Болница „Доверие” и Немечек България.

Институционални партньори на Клуб Investor.bg са Индустриален Холдинг България, Ърнст и Янг България, “Резиденшъл Младост“, Ловико Сухиндол и Германо-българска индустриално-търговска камара.

Четете още новини в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


0
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари