Който бърза – плаща или всички ще цакаме за тол системата?

Експерти и превозвачи спориха с МРРБ за обхвата на таксите
16 дек 2015 15:37, Надежда Бочева
71
Който бърза – плаща или всички ще цакаме за тол системата?
Снимка: АПИ

Дали шофьорите да плащат тол такси и винетки само за магистралите или за останалата пътна мрежа - по тази тема спориха експерти на конференцията "Тол такси, винетки и акцизи – системи за финансиране на пътната мрежа".

Лазаринка Стоичкова от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) посочи, че след 2020 г. евросредствата за България по линия на кохезионната политика се очаква да бъдат силно редуцирани, затова трябва да бъдат намерени други пътища за финансиране на пътната мрежа.

Тя припомни, че е приета Стратегия за развитието на пътната инфраструктура до 2020 г., а след анализ на Световната банка министерството предвижда въвеждане на смесена система за таксуване. По смесената система камионите ще плащат тол такси, а леките коли – електронни винетки. Оператор ще е Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Според експерта новото таксуване ще доведе до 5 пъти по-високи приходи от такси и винетки.

По време на форума възникна спор какъв да е обхватът на облагането – дали таксите и винетките да се изискват само за магистрали, или и за пътищата втори и трети клас.

Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи посочи, че в Европа тол такси се дължат само за аутобани и "който бърза, си плаща", а за останалите пътища шофьорите не дължат такси.

Най-справедливо е парите за пътища да дойдат от тези, които ги ползват, но тол таксите няма да са достатъчни, пресметна Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите в България. Той припомни, че средства могат да се осигурят и чрез публично-частни партньорства.

"700 млн. лв. може да събира бюджетът при таксуването само на магистралите", заяви Борис Марков, представител за България на специализираната в изграждането на тол системи австрийска компания "Капш". Той допълни, че никъде по света не е изградена система, за която шофьорите да дължат такси в толкова голям обхват, както се планира у нас – да се дължат тол такси и винетки за почти цялата пътна мрежа. Освен това всяко покачване на цената на винетките увеличава измамите, допълни той.

Според бившия транспортен министър Петър Мутафчиев след въвеждането на винетките поддържането на пътищата не се е подобрило.

В Стратегията за пътната инфраструктура, която е публикувана от МРРБ, се казва, че в момента 35% от републиканската и около 65% от общинската мрежа е в лошо състояние. В същото време средствата, необходими за поддържане, далеч превишават текущото финансиране.

За да се приведе цялата мрежа в добро състояние през следващите пет години, трябва да се инвестират годишно около 1,1 млрд. лв. в републиканската и около 400 млн. лв. - в общинска пътна мрежа.

За сравнение, сега се инвестират по-малко от 300 млн. лв. за републиканската мрежа и по-малко от 100 млн. лв. за общинските пътища. Разходите за рехабилитация на пътищата трябва да бъдат поне удвоени, за да се постигне 75% устойчива пътна мрежа до 2022 г., пише в документа. 

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


71
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
1
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ВИНЕТКА ЩЕ КУПЯ КОГАТО ВСИЧКИ ПЪТИЩА СТАНАТ КАТО В ГЕРМАНИЯ. ПРЕДИ ЕДИН МЕСЕЦ СЕ ИЗРЪСИХ С 800 ЛЕВА ЗА СМЯНА НА ВСИЧКИ ЕЛЕМЕНТИ ПО ПРЕДНИЦАТА. а лилето да си ги завре тези вминетки в дебелият за.ник!!!
33
1
 
28
 
! Отговори
BGN преди 8 години
ТЕЗИ, след изборите, всеки ден нови налози мислят!!!
32
2
 
9
 
! Отговори
До 40 преди 8 години
Пиши на кирилица.Български не знае акъл ще дава.Крайно време е в сайта да не допускат драсканаци.
31
1
 
31
 
! Отговори
Дядо Коледа преди 8 години
Донесох подарък на Пеевски - 500 000 000лв за Хемус, която ще се строи на двойна цена. Честита Коледа!От януари гледайте да плащате винетките и после тол таксите овце такива, за да имам повече пари за по щедри подаръци догодина.
30
3
 
7
 
! Отговори
anonimen преди 8 години
nedeite 4e kakto me e qd ,v4era si izkrivix djantata v edna dupka na patq,potro6ixme si kolite a tiq bokluci ni iskat pari za vinetki
29
0
 
33
 
! Отговори
гост преди 8 години
Акциза от горивата къде отива?! Нали не може данък събран за едно нещо да се използва за друго?!?!
28
0
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ЗАЩО ПЛАЩАМЕ 60 СТОТИНКИ АКЦИЗ НА ВСЕКИ ЛИТЪР БЕНЗИН СЛЕД КАТО ПЛАЩАМЕ ВМИНЕТКИ? КЪДЕ ОТИВАТ ТЕЗИ МИЛИОНИ ОТ АКЦИЗА? НЕ ТРЯБВА ЛИ С ТОЗИ АКЦИЗ ОТ ГОРИВАТА ДА СЕ ПОДЪРЖАТ ПЪТИЩАТА КАКТО Е В ГЕРМАНИЯ???? ----САМО ЧЕ В ГЕРМАНИЯ НЯМАТ МУТРИ И МУТРЕСИ!!!!
27
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Абе, редакцията.. пускахте ли новината за спечелени поръчки от Шиши и Златев за над 1 млрд. лева с най-високи цени на търговете?
26
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Според мен най справедливо е всички данъци и такси да се плащат с горивото. И съответно приходите да се разпределят между общините и държавата.това важи и за застраховката гражданска отговорност - след като си заредил гориво, значи си си платил застраховката. Колкото повече ти харчи колата, толкова по-висока е застраховката. Ако не караш - нямаш застраховка, не плъщаш данък нито винетки и такси.Единствено паркинга може да остане отделно.
25
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Къде са 3 те милиарда до момента от винетките който трябваше да има събрани от момента на въвеждането им . Никой не говори за тях все едно сега се въвеждат винетките, и тези 3 милиарда лева не са съществували никога.
24
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Е не го разбирам това.За да можеш да караш кола ще дължиш:- данък (независимо дали караш или не)- гражданска отговорност (независимо дали караш или не)- винетка (ако искаш да караш извън населеното място)- тол такса (ако искаш да караш извън населеното място)- акциз върху всеки литър гориво (всеки път когато искаш да караш)- паркинг (ако се налага да паркираш в центровете на по-големите градове)всички тези такси са почти еквивалентни - ако искаш да караш кола така или иначе ги плащаш
23
2
 
20
 
! Отговори
Селянин преди 8 години
Очаквам догодина да ми наложат такса за това, че колата ми стои паркирана в собствения ми гараж. Съвсем реално е, щом като ще ми отнемат регистрацията, ако няма застраховка без да ме питат управлявам ли я.
22
2
 
14
 
! Отговори
до 25 преди 8 години
Тарикатски управници имате!!! ------------- Е много ясно, Българи са все пак.
21
1
 
18
 
! Отговори
dzivko преди 8 години
Въпросче: Онова тежкото Ауди за 700 бона и Ланд Крузера винетка имат ли,или тях не ги спират :)
20
2
 
30
 
! Отговори
Blago преди 8 години
А за изминалите години, през които единственото, което виждахме бяха кръпки, къде са събраните пари от винетни такси?Откакто се въведоха винетките, аз подобрение на пътищата не видях.Нали това беше идеята? Или заради неправилни изчисления от компетентни хора, се оказа, че тези 69лв са били достатъчни само за кръпки, а сегашните 97лв ще са достатъчни за трилентови магистрали?Нямам нищо напротив да давам по 100лв за винетка, но да си карам колата на магистрала, като в Италия например.
19
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Нищо не казват за приходите от акциза на горивата. Част от този акциз принципно е за пътища - строеж и ремонт. Или акциза си го харчат за всичко друго , но не и за пътища
18
4
 
44
 
! Отговори
doichland преди 8 години
Тук в германия само автомобили над 3.5 тона плащат винетки. Леките автомобили не плащат нищо всичко е вкарано в акциза на горивата. Колкото повече караш и наливаш бензин толкова повече плащаш. А при вас хем акциз плащате на горивата хем и винетки ви искат. Тарикатски управници имате!!!
17
1
 
11
 
! Отговори
Няма значение преди 8 години
как е по света! Тук асфалтовите босове, отчитащи се на Боко, ще бъдат осигурени със свеж ресурс всяка година, до края на февруари най-късно! Ако трябва ще вдигнат и винетката до 200 лв. Аре не се пенете!
16
2
 
29
 
! Отговори
Марков преди 8 години
В почти всички държави в Европа, камионите, които рушат най-много пътищата, плащат и най-големи пътни такси. Леките автомобили пътуват с винетки където си искат - магистрали, черни пътища - все тая. В една Унгария да речем едно прекосяване с ТИР е около 100 Евро а в България е 10 Евро. Ето затова не стигат парите. Това е ненормално да се плаща от леките коли тол такса за всички пътища! Как ще ги контролирате бе??? НЕНАЯДОХА СЕ ДЕБЕЛАЦИТЕ ОТ ПАРЛАМЕНТА!Весели празници на всички!
15
2
 
14
 
! Отговори
авангардно преди 8 години
Електронна тол карта във форма на краставица в газъ на всеки гласоподавател на ГЕРП! Цена 500 лв. Към картата върви подарък - биберон с буркан мед, за да е сладко смученето по време на шофиране! И томбола с награди - 100 надуваеми кукли Лили и Бобо за разтуха на уморените шофьори.