С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?

Мерките целят по-малко жертви на ПТП-та у нас
Обновена: 18 яну 2019 10:46 | 18 яну 2019 08:50, Веселина Йорданова
232
С до 30 км/ч в града, ПТП на завой – без книжка! Ефектът?
Снимка: архив, БулФото

При катастрофи на завой виновният шофьор да губи книжката си. И да си я връща след проверовъчен изпит, който да докаже, че е научил правилата за движение в завой.

Това гласи една от мерките за намаляване на жертвите от катастрофи у нас, които вътрешният министър Младен Маринов предлага за обсъждане. Идеите са част от визията "Нула жертви", която правителството одобри миналата есен, пише "24 часа".

Завоите са едни от най-опасните места по пътищата в България, мотивира Маринов по-строгите наказания за такива катастрофи. В периода 2011-2017 г. на завои са загинали 1156 души, а са ранени 10 917, като всяка четвърта жертва е именно при инцидент в завой.

Шокиращо е, че 49% от жертвите на катастрофа в завой са при т.нар. единични произшествия, което е всъщност изпускане на завоя и изхвърчане на автомобила от пътя. 39% от жертвите пък са при челен удар заради изпреварване в завой.

Според мотивите на МВР данните показвали незнание и неумение за шофиране в завои. Вместо досегашните 90 км/час скоростта на първокласните пътища да бъде 80, гласи друга идея.

Намаляването на скоростта по първокласните шосета от 90 на 80 км/ч е аргументирано в документа с факта, че свалянето на скоростта само с 1 км намалява с 3% катастрофите и с 4-5% жертвите. Младен Маринов дава пример с Франция, където такава мярка е въведена по първокласните двулентови пътища миналата година и вече дава резултат.

Максималните наказания за превишена скорост да се налагат не при превишение над 50 км/ч, а при над 40 км/ч, е друго от предложенията на вътрешния министър. Идеята в този случай е наказанието да бъде унифицирано, а да не зависи от това дали нарушението е в населено място, или извън него.

При тези големи надвишения на максималната разрешена скорост се предлага отнемане на книжката за месец, снемане на регистрацията на автомобила за още толкова, отнемане на 13 контролни точки и глоба от 1000 лв. За всякакво нарушение на правилата за движение, когато в колата се возят хора, да се отнемат 15 точки, за да се намали смъртността сред пътниците, предлага още шефът на МВР.

Наказанието през почивните дни пък задължително трябвало да включва отнемане на 10 точки от талона на шофьора. Мотивът е, че през уикендите смъртността на пътя е с 20% по-висока.

В сряда правителството одобри част от мерките в плана, които да бъдат приложени още през тази година. Те обаче са насочени главно към обезопасяване на пътищата, а мерките за дисциплиниране на шофьорите са оставени за следващ етап.

Ще бъде променена системата на обучение на новите шофьори, предвижда решението на министрите от вчера. Това е една от най-спешните задачи и министерствата на образованието и това на транспорта имат срок до края на март да представят предложението си за нова програма за обучение.

Увеличение на часовете за кормуване ще бъде заложено със сигурност в нея. В момента задължителните часове по кормуване са 31, а трябва да станат поне 50, пише към тази мярка в документа за предварително съгласуване на вътрешния министър.

До лятото на тази година трябва да има национална програма, която да успокоява движението при навлизане на пътя в населено място, предвижда друга от одобрените от правителството мерки. Мярката ще важи за населените места, през които движението минава транзитно. За входовете им се препоръчва поставянето на острови или кръгови движения, които да убият скоростта.

До лятото пък МВР и МРРБ трябва да предоставят чрез закон права на общините да определят специфични правила за пътното движение на тяхна територия. Това ще даде възможност на общините да въвеждат ограничение от 30 км/ч по улиците вместо сегашните 50. Местните власти така ще са и по-свободни да променят дизайна на пешеходните пътеки с острови или “спящи полицаи”.

Предвидено е също общините да имат правото да контролират спазването на Закона за движение по пътищата на тяхна територия. Тази мярка трябва да им даде възможност да ползват сегашното си видеонаблюдение за налагане на глоби на пътни нарушители, както искат кметовете на големите градове.

МВР, МРРБ, здравното и транспортното министерство трябва да създадат координационен център, който ще командва пътното движение при кризисни ситуации. Той ще следи за задръствания и големи катастрофи и ще пренасочва движението на останалите автомобили. Центърът ще поема управлението на трафика и при силни снеговалежи, които налагат затваряне на пътища, за да бъдат почистени.

До ноември МРРБ трябва да внесе програма за обезопасяване на пътищата срещу челни удари. А до лятото трябва да е в сила задължителното одитиране на безопасността на шосетата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


232
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
0
 
21
 
! Отговори
Ха,ха , ха ... преди 5 години
........ и целогодишното светене на фаровете не спаси положението .... Сега направете задължителната скорост 40 км/ч. , въведете фуражка тип МВР и бели ръкавици за шофьора / евентуално , тиган "Тефал " защото той мисли вместо вас ;) ... Ако и тези мерки не помогнат - да се забрани движението на МПС по републиканската пътна мрежа !!!!
47
3
 
4
 
! Отговори
милиционерски закони преди 5 години
Братчеди, нарочно го прави мафията за да гласуваме за БСП
46
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Само санкции за безумния ориенталски *** Българина,никакъв друг начин няма...евала!"Е такива изпускания много дразнят. И смъртна присъда за минаване на червено да има, кво ще се промени? Санкци та санкции.Не е важен размера на наказанието, а неговото неизменно изпълнение!!!
45
15
 
5
 
! Отговори
дедо ви преди 5 години
Ше се научи ,няма страшно ще му дойде акъла в главата на дивия нашенски субект. Като бачка в завода по цял ден и не взима и лев и всичко отива в хазната за глоби,санкции и наказания. Ще му дойде акъла на дивия тарикат зад волана,нека му остане семесйтвото гладно и му спрат тока!
44
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Те пътищата ли карат колите или шофьорите?
43
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Имам чувството, че тези управляващи са сбирщина от неадекватни, напушени и пияни наркомани! Това са такива безумия, че просто е ненужно да се коментира!Представятели си, 30 км/ч в населено място....това могат да го приемат само заклети иддиоти! Точно изключително ниската скорост е предпоставка за произшествие! В много държави глобяват за бавно каране!Безумията на Герб край нямат, да идват избори и да се махат!!!!!!!
42
0
 
27
 
! Отговори
150 години назад преди 5 години
На министъра кога ще му дойде да предложи и асфалриране на градските улици ? Или знае като в казармата само да иска и да наказва?Ако ще караме с 30 по-добре да се връщаме към файтона. Така и така калпавите улици за друго не стават. Нали така Другарю Милиционер!
41
0
 
20
 
! Отговори
Стоил преди 5 години
г-н "министър" Младен Маринов, предлагам Ви вместо да ограничите скоростта да забраните хората да си палят колите, предлагам да ги бутаме така, ще има положителен ефект не само за ограничаване жертвите на пътя ами и за околната среда, за спорта и здравословния начин на живот.
40
3
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като в Северна Корея!Масовия транспорт е двойката(двата крака)!Ама с Великия Вожд БанКян *** начело на държавата кво друго да се очаква!?
39
0
 
11
 
! Отговори
До 32 преди 5 години
Да, вижда ли сме, но по-интересно е как вземат теорията, без да могат да четат! В моя курс имаше такива, инструктора яде чеверме, а мен ме върнаха два пъти на теория!
38
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Баси малоумието. Как ги избират тези дето мислят законите бе, някакъв горен праг на интелегентност ли имат.
37
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Безумна влас,безумно управление,безумен народ.Безвремие.
36
20
 
4
 
! Отговори
5 преди 5 години
Май много ви се свиди, че ще карате на 2-ра и ще горите повече бензин/газ или нафта. Ако някой ми каже каква е разликата във време за предвижване в града от 50 на 40 км в София при максимална дължина на пътя 20 км ще го почерпя. Ама то математиката дори и елементарната не е като даването на газ изисква все пак някаква умствена дейност.
35
15
 
4
 
! Отговори
фен преди 5 години
Само санкции за безумния ориенталски *** Българина,никакъв друг начин няма...евала!
34
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ако намалят скоростта до 10 км в час хората ще оставят колите и ще вървят пеш като при социализма.
33
0
 
30
 
! Отговори
:-) преди 5 години
И 20 км да направите скоростта за движение по първокласните пътища, докато правилата не са за всички и не се спазват, промяна няма да има.
32
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За да карам каруца какъв документ трябва да притежавам, какъв курс трябва да премина и трябва ли грамотност? Какво предвижда закона за малолетни каруцари, които щъкат по улиците? Някаква статистика за ПТП с каруци? Гражданска отговорност?
31
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
ПОРЕДНАТА ГЕРБЕРСКА ПРОСТОТИЯ. НЕ ВЗЕМАТ МЕРКИ ДА ОБЕЗОПАСЯТ ПЪТИЩАТА, АМИ ПАК ПРЕХВЪРЛЯТ ВИНАТА НА ШОФЬОРА. КАРАНЕТО В ГРАДА И 10 КМ ДА ГО НАПРАВЯТ, КАТО СА ОПАСНИ ПЪТИЩАТА, ПАК ЩЕ Е ВИНОВЕН ШОФЬОРА. ОСТАВКА ГЕРБЕРИ
30
7
 
3
 
! Отговори
5 преди 5 години
Няма проблем 30, 30 стига колата да върви с толкова, че 50 трудно ги поддържам с галене на ***. И без това вече се дразня, всякакви 75конъови таратайки на по 20+ години да са в бързи яростни с големите си бурии за печка чудо отзад и с чисто нови гуми втора ръка.
29
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Света се развива и върви напред с космическа скорост а тука от ден на ден ни забиват в батака,все по на дълбоко и по на дълбоко!