Къси или дълги светлини на колата - кога да ги ползваме?

При гъста мъгла дългите светлини не са най-подходящи
7 яну 2021 19:47, Нели Христова
32
Къси или дълги светлини на колата - кога да ги ползваме?
Снимка: БГНЕС

На пръв поглед всеки шофьор би трябвало да бъде наясно, как и кога да използва фаровете на автомобила си. При влошаване на видимостта той често включва и дългите светлини, като мисли, че това е правилно решение. Понякога обаче пред него се появява "бяла стена" и на около 5 метра пред колата не се вижда нищо. Това важи за случаите при гъста мъгла или обилен снеговалеж на пътя, пишат от Automedia.

Трябва да се отбележи, че в случая не става дума за градски условия, при които около пътя са разположени стълбове на осветлението, а за пътуване извън града. Там други източници на светлина, освен тези на автомобила, просто липсват. Затова и в подобни условия е много важно, шофьорът да бъда наясно как да използва светлините си.

При силен снеговалеж или дъжд всичко е ясно - големи капки дъжд или снежинки пречат на видимостта на водача, като едновременно с това не позволяват на фаровете да осветяват добре обектите отпред. Мъглата също представлява частици вода, които обаче не падат на земята, а се изпаряват над нея. И ако постъпваме праволинейно заради подобряване на видимостта от шофьорската седалка, като включваме най-мощния източник на светлина, често получаваме резултат, който е противоположен на очаквания.

Ярките лъчи светлина се сблъскват с множеството водни частици във въздуха и съответно се отразяват ярко от тях, образувайки белезникава светла стена в близост до автомобила. В такъв момент шофьорът може да не забележи дори голям камион, който се намира на 10 метра от предна броня на автомобила.

Затова и при подобни условия е далеч по-правилно да се кара предимно на къси светлини. Първо, те не са толкова ярки и не създават такава "стена" като дългите. И второ - близките светлини са настроени да светят не нависоко и надалеч, а на по-близо. И тъй като "стената" пред тях е сравнително ниска, те позволяват да се вижда и зад нея.

В този смисъл много удобно е да се използвал фаровете срещу мъгла. Те са разположени близо до земята, осветяват малко над нейната повърхност, при това напред и настрани. А това върши отлична работа при пътуване в услови, когато на 20-25 метра пред автомобила не се вижда почти нищо.

Лошото на фаровете срещу мъгла е, че бързо се замърсяват, тъй като са разположени много ниско. Съответно, те работят много по-лошо и трябва отново да се премине на къси.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
2
 
3
 
! Отговори
ПроСоТо преди 3 години
До ОЧАКВАЙТЕ ОЩЕхареса ми сарказма ти!..Но все пак,ще си позволя една забележка /НЕ към теб!/..:-Нито "дългите",нито "късите" светлини вършат работа при тежка мъгла!Единствено "Фаровете за мъгла",които некои имат,могат да улеснят придвижването ви.Защото те са разположени по правило долу ниско в купето и УСПЯВАТ да осветят ПЪТНОТО ПЛАТНО,по което се движите...А другите светлини просто създават една "БЯЛА ПЕЛЕНА" пред очите ви.Разбира се,надявам се да бъда извинен за това,че сподели
5
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До ЖоА какво имаш, като нямаш разминаване? В една посока ли се движите? Още повече че височината на мантинелата е по ниска от височината на която светят Гългите светлини. Така че задължително сменяш Дългите с Къси светлини. Ама ти сигурно си някъв тарикат, дет си кара само на дълги. Като ти се падне някой камион с допълнителни фарове на тавана на кабината и както си караш на дълги, тъй ше ти опърли веждите като пусне тези фарове, че после ще трябва да караш с 20 km/h. Щото няма да виждаш нищо.
4
0
 
24
 
! Отговори
ОЧАКВАЙТЕ ОЩЕ преди 3 години
Скоро, от нашите изумителни журналистки - кога се ползва ПЪРВА СКОРОСТ, и кога - ЗАДНА СКОРОСТ! НОВИ РАЗКРИТИЯ! Безплатен урок!
3
24
 
6
 
! Отговори
Жо преди 3 години
Аз имам такъв въпро към разбирачите-На какви светлини се кара нощем по магистрала? На дълги светлини, без да се съобразяваш с насрещнодвижещите се МПС.Не може да караш със 140 на къси! На къси се превключва само, когато застигнеш някое МПС.В ЗДвП е записано, че дългите светлини се превключват на къси при РАЗМИНАВАНЕ. Разминаване е преминаване на едно МПС покрай друго. Но магистралата представлява две отделни обособени с мантинела платна за движение и там на практика нямаме РАЗМИНАВАНЕ.
2
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В дъждовно време, не използвайте фарове за мъгла (халогени), защото са ниско долу и за вас не е проблем, проблем е за човека отсреща. Понеже са ниско + мократа настилка, отражението им прави такава светлина в очите на хората отсреща, че някой път ще има да се чудите защо ви присветват. Присветват, защото те не виждат вашия автомобил а една голяма светлина срещу тях.
1
12
 
9
 
! Отговори
qwe преди 3 години
Как кога?!?Като си карате с 200 по магистралата и другите ши пречат!