Цените на горивата ядосват европейците, но предстои и по-лошо

Стотици шофьори присичат границите за да зареждат по-евтин бензин
9 юни 2022 15:00, Нели Христова
275
Цените на горивата ядосват европейците, но предстои и по-лошо
Снимка: БГНЕС

Европа е изправена пред нарастваща криза заради покачващите се цени на бензина, докато нейните граждани се подготвят за лятната си ваканция и дългите пътувания с кола към морето или планината.

Европейците са ядосани от удара върху цената на живота на континент, където хората разчитат на автомобили за по-голямата част от всички пътувания, особено в селските райони. Субсидиите, добавящи милиарди към вече разтегнатите национални бюджети, се оказват безполезни, а облекчение не се вижда, тъй като цените на петрола, а оттам и на бензина, поставят нови рекорди всеки ден.

Ситуацията се усложнява от забраната на Европейския съюз за внос на руски петрол, която се очаква да доведе цените на горивата до исторически върхове.

Различните национални субсидии и цени в цяла Европа изкривява свещения единен пазар на ЕС. Шофьори от Нидерландия и Германия започнаха да пресичат границите, за да зареждат по-евтино гориво, плащано от данъкоплатците на съседните страни. До 8.30 часа сутринта в германския град Гронау, точно отвъд границата на холандския град Енсхеде, опашките пред бензиностанциите бяха дълги до 200 метра. Тя беше причинена от холандски автомобилисти, които се насочваха през границата, за да се възползват от субсидиран немски бензин, който е с около 0,50 евро по-евтин на литър, отколкото в Холандия.

"Разбира се, че ще го направя", казна един холандец, който чака на опашката, пред RTV Oost. "Няма сам да си бъркам в джоба, нали?"

От другата страна на границата в Денекамп, холандските бензиностанции имат обратния проблем. Клиентите са изчезнали, по думите на Роелевелд, собственик на франчайз бензиностанция, пред NOS, обществената телевизия на страната.

Германия намали акцизите върху горивата за най-малко три месеца от 1 юни, като намаленията са от 0,30 евро на литър за бензина, както и и намаление на ДДС-то. Благодарение на намаленията на акцизите разликата в цената на литър между холандските и немските бензиностанции нарасна мигновено до почти 0,40 евро и се повиши до 0,50 евро, тъй като цената на петрола продължава да расте. Никога не е имало по-голяма ценова разлика с Германия, а въздействието върху трансграничната търговия заплашва единния пазар на ЕС, който би трябвало да изравни подобни изкривявания.

"Винаги тук е било малко по-скъпо, но не и с такава разлика в цената. Правителството не прави нищо. Бих искал еднаква ставка на акциза в целия ЕС", заявява Роелевелд, цитиран от The Times.

Разликата в цената, до 35 евро за зареждане на автомобил, също насърчава струпването на автомобили, тъй като шофьорите се запасяват, като пълнят контейнери, увеличавайки опасността за шофьорите по натоварени пътища и магистрали.

ANWB, Кралският холандски туристически клуб, предупреди шофьорите да не трупат гориво. Съгласно условията на Споразумението на Европа от 1957 г. относно международния превоз на опасни товари по шосе, шофьорите могат да превозват до 240 литра през границите, като пълнят както резервоара на автомобила си, средно 40-70 литра, така и туби за багажника си, стига контейнерите не са по-големи от 60л.

Въпреки че холандските шофьори плащат акциз, когато транспортират горивото обратно у дома, реалността на единния пазар на ЕС без граници означава, че няма митнически проверки, така че не се плащат данъци.

"Последствията могат да бъдат катастрофални, ако горивото се разлее по време на сблъсък. Това, което е официално разрешено, не винаги е равносилно на безопасното", обяснява Ерик Ян де Йонг, говорител на ANWB.

Ян Питер де Уайлд от мрежата на бензиностанциите Kuster Energy казва, че холандците, които пълнят туми с "един замах", рискуват живота си и безопасността на другите участници в движението. "Вие сте движеща се бомба", казва той.

Въпреки относително обширната железопътна мрежа и усилията за ограничаване на използването на изкопаеми горива — ЕС иска пълна забрана на новите двигатели с вътрешно горене от 2035 г. — пътуванията по шосе все още са най-разпространеният начин за пътуване в Европа. В ЕС пътуванията с кола представляват 83% от пътнико-километрите, в сравнение с едва 8% за влаковете.

В ЕС има повече от 246 милиона автомобила, което се равнява на 55% от населението му, а тези, които не се захранват с изкопаеми горива, представляват само 5% от тях, според данни от миналия месец на Европейската асоциация на автомобилните производители.

В Германия и Франция повече от 80% от домакинствата притежават автомобили, като в Италия този процент се покачва до почти 90%, което прави въпроса за цените на горивата и субсидиите горещ политически въпрос за всички европейски правителства.

Въпреки че холандските автомобилисти се редят на опашки и зареждат в Германия, самите германци се оплакват, че разходите за бензин все още са твърде високи. Те са близо до 2 евро за литър и се покачват, тъй като цените на петрола изпреварват усилията на правителството. На свой ред германците вече пресичат границите, към Полша, за да напълнят резервоарите си.

Ренате Кюнаст, висш германски депутат от Зелените, чиято партия е в коалиционното правителство на Олаф Шолц, призова министрите да се откажат от субсидията. "Не можем да определим цената на газа", каза тя пред телевизионния оператор на ARD, като призова непредвиден данък върху енергийните компании за финансиране на алтернативи на автомобили като местния обществен транспорт.

Субсидиите създават други политически проблеми. В Унгария правителството ограничи цената на бензина до 480 форинта (1,2 евро) за литър, около половината от цената в Холандия. За да попречи на шофьори и камиони от съседни страни, като Австрия, където цената е 2 евро за литър, да заредят евтино гориво, Унгария забрани зареждането на превозни средства с чужди номера на намалени цени.

Политиката предизвика тревога в Брюксел, тъй като се появиха съмнения, че е дискриминационна според правилата на единния пазар, предвещавайки поредната битка с Будапеща в поредица от спорове за предполагаеми нарушения на правото на ЕС. На всичкото отгоре на Будапеща вече е дадено безсрочно освобождаване от забраната на ЕС за внос на руски петрол през тръбопровода "Дружба".

Много европейски правителства, които смятат, че нямат алтернатива на субсидиите, тъй като страховете от народни протести срещу покачването на цените нарастват. Най-тежко засегнаха са селските общности с лош обществен транспорт.

В Испания, следвайки модела другаде, субсидията от 0,20 евро/л, която еше въведена в началото на пролетта, не успява да се справи, заплашвайки да разпали отново протестите на шофьорите на камиони, които доведоха икономиката до застой през март. Правителството заяви миналата седмица, че ще удължи субсидията до края на лятото, но цената на бензина продължи да расте, достигайки рекордни нива и заличавайки около три четвърти от субсидията. Ситуацията е подобна и в Италия, където правителството въведе субсидия от 0,25 евро/л, за да предотврати протестите.

Френска субсидия от 0,18 евро/л през април също е застрашена да бъде погълната. Първоначално мярката беше предназначена да продължи четири месеца и струва 3 милиарда евро, но президентът Макрон обяви, че ще остане в сила през лятото. Той се опасява от нови протести заради цената на горивото или от възраждането на движението gilet-aune, което разтърси Франция през 2018 и 2019 г., въпреки че призракът досега не успя да се материализира.

По-скоро Макрон се тревожи, че кризата с разходите за живот като цяло ще го лиши от това, което би трябвало да бъде лесна победа на парламентарните избори този уикенд.

Протестите започнаха тази седмица в Полша, тъй като цените на горивата достигнаха исторически върхове, въпреки че при 1,66 евро/л те са по-ниски, отколкото в много други европейски страни. Миналата седмица президентът Дуда удължи живота на "антиинфлационния щит", което означава, че по-ниските ставки на акциза, въведени през февруари за някои горива, ще останат до края на юли.

Лятото не изглежда добре и търговците на петрол предупредиха, че най-лошото тепърва предстои. Суровият петрол Brent, международният бенчмарк за петрол, се търгува при 120 долара за барел. Той може да нарасне до над 150 долара или дори до 175 долара. Това би надвишило рекордната цена на Brent от $147, която беше достигната в навечерието на финансовата криза през 2008 г.

Джеръми Уиър, главен изпълнителен директор на Trafigura Energy Trading Group, каза снощи, че цените на петрола стават "параболични" - като когато вече растящата цена внезапно скочи до рекордни нива.

"Ситуацията е критична", каза той на конференция, организирана от Financial Times. "Наистина мисля, че ще имаме проблем през следващите шест месеца."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


275
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
213
10
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А защо България не прави нищо? При тези цени на горивата вече е икономически изгодно производството на биодизел. Тази година държавата можеше да направи една бърза програма за засяване на постещите земи с рапица и слънчоглед и след няколко месеца да имаме милиони тонове суровина за производство на евтино гориво. Щеше да падне и цената на олиото за готвене и да има евтина храна за животните.
212
11
 
36
 
! Отговори
$$$??? провалил се преди 1 година
За всичко има един *** отговор.Защо трябваше да се взема страната на Украйна.когато това беше регионален проблем? Сега се почва плащането на всички тези грешки на политиката която се води против Русия Зеленски и неговата клика направиха милиарди,и погубиха народа на Украйна.Но ГОЛЕМИТЕ ПРОБЛЕМИ ЩЕ ОСТАНАТ И ЗА ВСИЧКИ НАС,ОТ КОЕТО ЩЕ СТАДАДАМЕ.АЗ казвам да живее ЛАИНОУКРАЙНА И ТЕХНИЯ ШУТ Зеленски щом нямаме политици които да защитават нашите интереси.
211
9
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ЕС се простреля в крака.Какво точно правят тези еврочиновници, след като със всеки изминал ден живота в ЕС става все по-лош?Как оправдават милиардите евра на данъкоплатеца, които безотчетно се наливат в тази институция?
210
21
 
10
 
! Отговори
Браво ЕВРОПА преди 1 година
Санкциите работят да живее велика Украйна
209
6
 
14
 
! Отговори
Ясно е преди 1 година
Това означава, че санкциите работят.
208
7
 
41
 
! Отговори
Володимир преди 1 година
с ковида не успяха, ама с тия санкции срещу руснаците ще им се получи
207
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма начин да се наредя на 200 метра опашка.
206
1
 
21
 
! Отговори
анонимен преди 1 година
Всичко се корени в престъпната човешка природа. И двама да са, единият все гледа да се скатае, да властва и дори да лъже и краде. Странно защо е създаден такъв човек, а после наказания, че и в ада го пращат?
205
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В терминът за втечнен газ в Тексас има авария, оттам е идвал една част за Европа. Поне 2-3 седмици ще отнеме отстраняването. Ко прайм ся?
204
1
 
10
 
! Отговори
един преди 1 година
Точно си е доене, неслучайно богатствата са концентрирани в единици. До нищо няма да доведе това. Не може да каряш някой да работел на няколко места, за да поддържа що годе сносен живот, а друг да прави пари от нищото. Може пък и затова господ или както си искате го наричайте и на тези тарамбуки е дал нещо, не че пък там не се прибират отново богатствата от някои. Сложна работа, каквото и да говорим.
203
2
 
30
 
! Отговори
Наблюдател преди 1 година
В момента едни хора сгъват пари. Не, не са руснаците. Замислете се кой контролира световния петролен картел!! Цялата пародия със санкциите срещу Русия е само за заблуда на стадото.
202
3
 
14
 
! Отговори
До 212 преди 1 година
Това дето му викаш "доене" никак не е така. Представи си къде щяха да са сега арабите ако нямаха петрол. Това дубай, ОАЕ, Либия щяха още да живеят в къщи от кал и единствените им посетители щяха да са авантюристи и пътешественици, дето снимат екзотики за national geographic. А останалите въпреки многото си залежи живеят скотски.
201
11
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
аз съм с електро мотопед, сгъваем, качвам на влака, по пътя, зареждам от контакта. който е с кола да му мисли
200
3
 
10
 
! Отговори
анонимен преди 1 година
Никога не са виновни единствено тези бедняци, нискоцивилизованите тарамбуки, които презирате. Вината е двустранна, богатите използуват всякакви начини, да доят другите, те пък се въдят безспир, някои откровено ги мързи, но единствената истина е в баланса. Иначе - революции, хаос, насилие, смърт.....
199
2
 
3
 
! Отговори
МММ преди 1 година
До Боби - глупав, по глупав, най глупав - Боби. Честно, по тъпо нещо не бях чел.
198
5
 
6
 
! Отговори
до 209 преди 1 година
Това е бъдещето. Войни за природен ресурс в 21 век са абсурдни. Да си ги ползват със здраве тарамбуките и да се чифтосват помежду си. Света зави покрай тях и ги подмина.
197
17
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ще се наредят нещата полека лека с времето. По една ирония на обстоятелствата, големите залежи на фосилни горива са се случили основно в държави, където живеят нискоцивилизовани тарамбуки, на които не може да се разчита - араби, бедуини, руснаци, венецуелци, нигерийци... Цивилизования свят ще измисли начин да се отърве от зависимостта си от тях. Вече е ясно, че няма друг вариант. Ток, водород, незнамкакво си, все нещо ще бъде. Няма как.
196
17
 
2
 
! Отговори
МММ преди 1 година
До Гого гого - докато ти, като виден руски *** искаш хем да седиш тук в гнилия и разпадащ се ЕС, хем да възхваляваш Азиатската Губерния. Ами като ти е толкова "на сърце" що не хукнеш веднага към земния Рай - Матушка Русь? Ще те вземат веднага - самогон и вакса за обувки ще има и за теб. Това русофилските тр/оляци сте отровно племе - хем стоите тук защото сте наясно, че Матушка Русь ще сте като смачкани гн/***, хем ревете като Йерихонски тръби какъв е Рай там. А дайте пример първи!
195
16
 
5
 
! Отговори
Роберт преди 1 година
Завърших в Нидерландия преди 8 години и веднага започнах работа. Заплатата ми се увеличаваше всяка година и нещата бяха екстра. Месечно за гориво харчех около 3% от дохода си. В момента щеше да е 10%, ако не си бях купил навреме електрически автомобил. Просто ерата с течните горива приключи. Няма как света да стои постоянно зависим и на тръни, дали на някой няма да му кефне да пържи с цената или с добива. Енергия колкото искаш - време е за нова технологична революция.
194
13
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Света си беше подреден, макар и по САЩския консуматроския модел който русофилите не харесват. Всеки караше кола, всеки сменяше тел. на 2 години, всеки ходеше на почивки, включително руснаците. Сега Путин взе нещата в свои ръце и като резултат запада ще има коли, но горивото ще им е скъпо; руснаците имат колкото си искат гориво, но няма какво да карат и ще си седят в блатото; а африканците съвсем ще изпукат от глад и ще ни налазят. Доволни ли сте сега?