Как правителствата в ЕС се борят с поскъпващите горива?

Ефектът на мерките в България води до дебати
6 авг 2022 16:34, Нели Христова
47
Как правителствата в ЕС се борят с поскъпващите горива?
Снимка: БГНЕС

Дебатът относно ефективността на анти-инфлационните мерки в България продължава. Предстои да оценим например доколко силно дискусионните решения за нулево ДДС на хляба или 25 ст. отстъпка за литър гориво са адекватни и водят до осезаем ефект за разполагаемия доход на домакинствата. Идеите и действията на българските политици може да се съпоставят с разнообразните инициативи в други европейски страни, а в следващите редове представяме няколко примера специално свързани с горивата и транспорта, пишат от Института за пазарна икономика.

Германия намалява цената на месечната карта за обществен транспорт на 9 евро. Тази мярка е временна като нейната цел е да даде алтернативна възможност за пътуване и съответно намаляване на разходите за автомобилни горива. Критиците на мярката са притеснени, че мрежата на обществения транспорт не е готова да поеме наплива от пътници, който се очаква вследствие на намалената цена. В прессъобщение от 05.08.2022 г., от германската статистическа служба (Destatis) споделят, че през второто тримесечие на 2022 г., броят на пътуващите на къси разстояния с железопътен транспорт се е увеличил със 74% спрямо миналата година, а изминатите пътникокилометри са се удвоили. Според тях, увеличението се дължи на облекчаването на мерките против COVID-19 и цената от 9 евро на месечната карта за обществен транспорт, която е достъпна от началото на юни.

Правителството намалява и данъчната тежест върху бензина с 30 цента, а върху дизела с 14 цента на литър. Това намаление се очаква да се прехвърли към потребителите. Също така, Германия одобри финансиране от 177,5 милиарда евро в областите на енергийната сигурност, климата и намаляването на разходите за енергия. Част от този пакет е премахването на таксата по Закона за възобновяемите енергийно източници, използвана доскоро за финансиране на развитието на слънчеви, вятърни, водни и електроцентрали на биомаса. Според правителството, премахването на таксата ще облекчи годишните сметки на четиричленно семейство с 300 евро в сравнение с 2021 г. Друга мярка от този пакет е финансирането на строенето на енергийно-ефективни сгради и модернизирането на стари такива. Ограничаването на нуждата от енергия за отопление и вентилация се очаква директно да свали съответните режийни разходи. Променя се и данъчното облекчение за пътуване до работното място при по-дълги разстояния - от 35 до 38 цента на километър при пътувания над 20 км дневно (запазва се облекчението от 30 цента на километър за първите 20 км транспорт от дома до работното място).

Швеция намалява акциза върху горивата до минималния разрешен в Европейския съюз. Предложението е в сила от 1-ви юни 2022 г. до 31-ви октомври 2022 г. За да ограничи ефекта от нарастването на цените, Швеция въвежда еднократно компенсаторно плащане за притежаващите личен автомобил в размер на 1000 шведски крони (96,1 евро) на човек. Ако лицето живее в селски район, компенсацията е 1500 крони (144 евро). Също така, хората, които желаят да си купят електрически автомобил могат да получат субсидия в размер на 70 000 крони (6720 евро) като част от политиката за намаляване на зависимостта от изкопаемите горива. Подобно на Германия, Швеция въвежда от 1-ви януари 2023 г. нови правила за определяне на размера на данъчното облекчение за пътни разходи единствено на база на разстоянието до работното място на човек, без да е обвързано от вида транспорт и цената му. Очаква се броят на хората, които ще се възползват от мярката да се увеличи с 260 000 души. Задължението за намалението на нивата на парниковите газове от дизел и петрол ще бъдат замразени на нивата от 2022 година. Това означава, че производителите на дизелово гориво и бензин няма да имат задължение да увеличават дела на добавените биогорива в сравнение със съществуващите през 2022 г. норми.

Във Франция към вече съществуващата държавна субсидия от 0,18 евро на литър гориво, ще се добави и отстъпка от 0,20 евро на литър, предлагана от френската петролна компания TotalEnergies. Компанията предлага това намаление под натиска на френската опозиция, която пък предлага допълнително данъчно облагане на свръхпечалбите на компанията. Относно отстъпката, френският министър на финансите, Бруно льо Мер казва: "предпочитам парите да отиват в джобовете на потребителите, отколкото в джобовете на държавата, и предпочитам този жест от страна на Total пред поредния данък в една страна, която и без това е затрупана с данъци." Тя ще важи от 1-ви септември и ще бъде последвана от още едно намаление на цената в размер на 0,10 евро от ноември до края на годината.

В Испания е въведено намаление на цените в размер на 0,20 евро на литър гориво. Отстъпката е отговор на протестите на шофьори на камиони, които водят до прекъсване на веригата на доставките и спиране на производството в някои компании. По-голямата част от отстъпката - 0,15 евро - се плаща като субсидия от испанското правителство, а останалите 0,05 евро се покриват от бензиностанциите. Това разпределение важи само за компании с оборот над 750 милиона евро, а за дребните търговци на горива испанското правителство покриви цялата отстъпка. Друга мярка, която влиза в сила е намаление от 30% (50% в Каталуния) на цените на превозните документи за градски транспорт. Част от същата мярка е и въвеждането на безплатен сезонен билет за извънградски и регионални влакове. Програмата ще продължи от 1-ви септември до края на годината. От тази програма ще се възползват най-вече хора, живеещи в близост до Мадрид и Барселона, които ежедневно пътуват с железниците за работа или обучение и формират близо 80% от общия пътникопоток на цялата извънградска железопътна мрежа в Испания.

Ирландия поставя фокус върху осигуряването на местно електричество. За тази цел се въвежда т.нар. схема за подпомагане на възобновяемата електроенергия (RESS). Вследствие на тази мярка ще бъдат проведени минимум 5 търга с цел да осигурят пътища за развитието на възобновяемите енергийна източници. Също така, търговете позволяват на Ирландия да се възползва от най-новите технологии в сектора. Освен това, Ирландия увеличава лимита на заемите за EirGrid, за да укрепи националната си мрежа. Очаква се това увеличение да подпомогне завършването на интерконектора между Франция и Ирландия - Celtic Interconnector. Този интерконектор ще бъде първата енергийна връзка на Ирландия с Континентална Европа. Потребителите на електроенергия ще могат да се възползват от повече сигурност за доставки на електричество и по-гъвкав обмен на енергия между Европа и Ирландия.

Видимо е, че проблемът с рязкото и многократно повишение на цените на енергоносители и течни горива за транспорта няма едно общоприето или безспорно решение. Много от държавите в ЕС се борят с високите цени чрез намаляване на данъчната тежест за определени горива, ценови тавани и директни парични помощи. Други пък се опитват да отклонят търсенето от стоките и услугите с най-голямо поскъпване или дават добавки към доходите или данъчни облекчения за работещите. Този своеобразен естествен експеримент ще позволи след време да сравним и оценим ефектите върху поведението на фирми и потребители от различните подходи.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Точно ЕС забърка тази каша,а сега правителствата на Европейските държави,да се " оправят" сами така ли? Наглост!
20
3
 
12
 
! Отговори
Къци преди 1 година
Борят се другите не в България.
19
2
 
14
 
! Отговори
От Испания преди 1 година
Отстъпката е 25 цента не 20,но какво да се очаква от такива българска медия като тази! Не виждам никъде новина за правните 5 румънски хеликоптера да приберат пострадалите от автобусната катастрофа до В. Търново. Колко има гетото България ни един!!
18
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Като приемат закони да не се къпеш. Факт.
17
3
 
14
 
! Отговори
Ясно е! преди 1 година
Глобистите го зачукаха не на Русия, а на народите от ЕС и запада. Това им бе и целта. Да докарат народите по света до просешка тояга и "да не притежават нищо- но да им харесва" а новия световен ред да разпределя по заслуги и послушание! След като ковид шашмата която им свърши добра работа, вече трудно минава. А и туй със зелените им сделки е бошлаф работа щом и на въглища и дърва минават. Важно е само дрането на кожи.
16
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Незнам, незнам, но тези на власт и служебните преди и ПП и сие не помислиха за България и хората, а само как бързо, лесно, безскрупулно да се нагушат като за последно. Това, където се предлага за политически хабитат, политици в България са хора с най-долен манталитет, гнусни крадци и варварски еничари, не морални, достойни, грамотни, образовани българи, които милеят за България и хората трудещи се, живеещи в нея. Никой от шайката в управлението не и дреме за антикризисни мерки, а само за далав
15
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
5 иска ми се да мога да върна такива като теб но уви
14
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Цената на горивото скача бързо и пада Бавно, днес в Благоевград напълних за 3.02 на литър
13
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Само през последния един месец цената на петрола падна с 20 процента. Реално в България цената не може да е над 2,50 лева за литър.
12
2
 
13
 
! Отговори
БАНко преди 1 година
А ПЕТРОЛ И ГАЗ В СВЕТА ПРЕДОСТАТЪЧНО !!! УСМИРИТЕЛНА РИЗА ЗА БАЙДЪНЧО , ДЪРТАТАТА МУ СЕСТРА ОТ ТАЙВАН , УРСУСЪЛА ФОРДОЛАЙНО И БОРЕЛ И ЕВРОПАТА ОТНОВО МОЖЕ ДА МИСЛИ ЗА ЗЕЛЕНА ЕНЕРГИЯ И СДЕЛКА , А НЕ ОТОПЛЕНИЕ С ДЪРВА И МАЗУТ !!!
11
12
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Чорапа конопа *** и тн всичко е по добро от Герб никога повече коримпираните гейрберасти
10
4
 
11
 
! Отговори
Веско Григоров преди 1 година
Да постъпят като мен . За най-бедните , честни и работливи хора да им дадат кредити , които те ще изплащат цял живот. Аз Веско Григоров от град Левски си намерих човек, който го убедих да вземе кредит , като взех за себе си всичките пари , а сега той си изплаща кредита . Така държавата и аз печелим от такива хора .
9
15
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
чорапа излъга народа, лъснаха му червените *** със сърп и чук
8
2
 
15
 
! Отговори
ЕДИ КОЙСИ преди 1 година
ИЗВОДА Е ЧЕ ЩЕ СТАВА ПО ЗЛЕ. КАКВА ИРОНИЯ Е ДА СИ ИЗБИРАШ ПАЛАЧИТЕ
7
2
 
14
 
! Отговори
Под камила преди 1 година
Ми как, със санкции, още санкции, предимно срещу собствените си граждани. Накрая ще се появи обратна миграция, от Европа към арабските страни.
6
3
 
12
 
! Отговори
Калкулатор Първи преди 1 година
Цените се борят само по един начин - С ПАРИ! Само че за разлика от нас те си имат.
5
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
тия 25 ст ще ги връщате, иначе нямаше да ви се иска талона
4
13
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Плащам по 96 стотинки за литър пропан бутан. 100 км изминавам за 9-10 лв.Аз съм доволен от цената на горивата.
3
1
 
11
 
! Отговори
анонимен преди 1 година
Само на думи
2
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Крадат яко от раята политиците насякъде!