Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите

Прибърза със залагане на електрификацията
27 апр 2024 21:00, Анисия Иванова
171
Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

ЕС прибърза със залагане изцяло на електрификацията и електромобилите като единствения вариант за бъдещето на автомобилните паркове. Електромобилите имат добри качества, но залагането само на един енергиен източник не е добра идея. Сега Европа бере първите горчиви плодове от това решение, като те няма да са единствените. Целта е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, това коментира Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.

На автоизложения в Китай се вижда пълната доминация на електромобилите в страната. Китай има повече контрол на наличието и залежите на литий, отколкото страните от ОПЕК разполагат върху петрола, каза Желев. Той допълни, че страната освен контрол върху лития, разполага и с усъвършенстваната технология при електромобилите, което прави крайният продукт опасно конкурентен.

Гостът обясни, че складовете на производителите на електромобили са пълни, тъй като продажбите се забавиха по света. Той допълни, че е било грешка от страна на Европа да се фокусира догматично само върху електромобилите и тяхното приемане, а сега ЕС се сблъсква с последствията на това решение. След като първите приемници на електромобилите се изчерпаха от пазара, тъй като вече притежават електрическо превозно средство, липсват достатъчно купувачи, които да поддържат пазара.

Взетите решения на управленско ниво в автомобилната индустрия дават отражения със закъснение, като чак сега се виждат проблемите от агресивното налагане на елекртомобилите. Гостът смята, че възобновяване на нормалното състояние на сектора е много трудно и то ще дойде със закъснение, ако се вземат решения сега. Тепърва ще станем свидетели на преките отражения на субсидиите, които бяха предложени от редица Западни държави за покупката на електромобил. Той допълни, че те накараха хората да се интересуват само от субсидията, а не от качеството на закупения продукт.

Гостът смята, че Tesla не разполага с впечатляваща технология на моделите си и е скептичен по отношение на изпълняването на обещаният от Илон Мъск електромобил за $25 000. Желев обясни, че Toyota е предприела правилния подход, като е били по-умерена и е заложила на хибридите.

„Резултатите са факт - те (Toyota) са най-мощната автомобилна компания в света, без значение от пазарната им капитализация. Вероятно ще останат, защото тази нагласа очевидно, след като 30 г. те инвестират последователно и плащайки много висока тактическа цена за развитието на тази технология, сега просто им предстои да берат плодовете, за това че си дават сметка, че не може да заменим целта със средството. Целта, ако все още смятаме, че има такава цел, е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние тук си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, които са и по-малко рискови от пазарна и икономическа гледан точка.“

В България имаше идеи за субсидия за електромобилите, но тя не се въведе, като това може да се е оказало ползотворно за страната, тъй като сега може да се види какво ще предложи изчистеният пазар. Гостът каза, че ако разгледаме данните за регистрациите на автомобили у нас през първото тримесечие на тази година се отбелязва двуцифрен процентен ръст спрямо миналата година, като може да кажем, че сме подобрили резултатите от 2019 г. Делът на електромобилите сред продажбата на нови автомобили е паднал на почти наполовина, което отразява цялостните европейски тенденции.

От друга страна делът на хибридите се увеличава, а бензиновите автомобили остават доминиращи на пазара. Гостът обясни, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене не са толкова мръсни, колкото често се представят. На повърхността данните изглеждат добри, но геополитическият и макроикономическият климат около страната ни е фактор, който влияе сериозно на автомобилната индустрия.

Автомобилният парк в България остава най-старият в ЕС, като средната възраст е някъде около 20 г., но точни данни за възрастта липсват, тъй като не се измерва по начин, който да е съпоставим с другите страни от ЕС. Българинът употребява колата си по-дълго време, което изкривява търсенето и предлагането на първичния и вторичния пазар. Гостът очаква цените на вторичния пазара да продължат да се повишават, но въпросът е с какъв темп, тъй като факторите, влияещи над сектора са трудни за предсказване.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
8
 
15
 
! Отговори
Русия преди 1 месец
Русия има и литий, и изобилие от електроцентрали и ток и всичко за да прави елетрически автомобили. Сега ги прави от китайски лицензи, но и Китай така са започнали. В Москва почти всички таксита са електрически москвичи, евтино, здраво и вози добре в града. Електричката е добра за градска кола. Е Европа няма нито литий, нито материали за производство на батерии, няма дори и ток - само вятърни мелници и соларни панели.
18
12
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А какво става с контранастъплението? Върнаха ли вече Крим?
17
4
 
18
 
! Отговори
Никола Т'сла преди 1 месец
Само кръгъл *** може да си даде кинтажа за четириколесна ел. тротинетка. А само хора, чийто идиотизъм по размер е прехвърлил големината на познатата вселена, може да даде и пукната кинта за четириколесна ел. тротинетка втора употреба. Софето се е напълнило с т'сли секънд хенд. Просто изумително прости хора газят земята и май ще взема да подкрепям WEF в стремежа му да намали безполезните ядачи.
16
3
 
13
 
! Отговори
емомани рахмон преди 1 месец
В русия вече карат електрически москивичи от китайски части
15
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"Той допълни, че страната освен контрол върху лития, разполага и с усъвършенстваната технология при електромобилите, което прави крайният продукт опасно конкурентен.".................Какво ще рече "опасно конкурентен"?
14
1
 
8
 
! Отговори
Единственото преди 1 месец
Горчиво е цената и то в България
13
2
 
21
 
! Отговори
ХиХи преди 1 месец
Тесли 2020 на 80 хил км на 45 хил лв нема кой да ги купи у Мобилето вече цела година, цената им паднала 30 к за година
12
6
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Като свърши тока на ЕС ще вкарват втечнен ток.
11
2
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Гошо - Викаш, станал е като Париж, французин по улиците е направо екзотика.
10
15
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Този коментиращ Калоян Желев, поредния копейка, защо говори за Европа в трето лице? Той самия да не е част от Никарагуа?
9
4
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
При наводнението в Дубай, електричките първи издадоха багажа. Тези коли не са надеждни.
8
2
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Европа залита, залита.......по зелени енергии, по електромобили, по ядене на буболечки, по канене на гости.....Добре е да се мисли, ама не следварително, а предварително!
7
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В ЕС евродупетатите само глупости мислят, от много бръмбари, *** и близостта до николай бареков ще да е
6
5
 
53
 
! Отговори
Гошо преди 1 месец
Европа тепърва не само ще бере, ами и ще яде горчиви твърде горчиви плодове и то в и от всякакви области Между другото -Оня ден се върнах от Франкфурт ,е не е за разправяне какъв помярник е станал Друг е въпроса че и немец не видях
5
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На автоизложенията се вижда пълната доминация на електромобилите китайско производство.
4
0
 
12
 
! Отговори
Курти преди 1 месец
Нема ГСМ, Нема Лукойл, Нема прекупвачи, Нема спекула, Нема данъци............Но има Проституция......
3
5
 
23
 
! Отговори
Eeee преди 1 месец
Целта е раята да митка най много на 15 минути от тях
2
16
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Бая се понацвъкаха дори в България. Минаха 15000 броя. Не ми се вярваше преди 5 години. Явно стават. Лека-полека ще навлизат.
1
8
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Тия косачки няма мормален, който да иска да ги купи за по 60 хил. евро.