Ген може да предпази от диабет

Ще бъде ли диабетът лечимо заболяване?
Обновена: 19 май 2015 20:16 | 19 май 2015 20:13,
Ген може да предпази от диабет
Източник: Reuters, архив

Медицината е все по-близо до деня, в които диабетът ще бъде лечимо заболяване.

Това е надеждата на екип учени от Харвардския медицински институт с ръководител проф. Стефан Кислър, идентифицирали предпазващ от коварното заболяване ген.

След многобройни експерименти изследователите стигнали до извода, че Clec16a, който играе важна роля във функцията на имунната система, може да се окаже ключът към справянето с превръщащата се в пандемия захарна болест.

Експертите открили, че той участва в развитието на диабета чрез автофагия – процес, протичащ в цялото тяло, при който клетките буквално се „самоизяждат“.

Това става, когато те усвояват собствените си отпадъчни вещества и сякаш ги рециклират, обясняват учените.

Автофагията може да се активизира по-най различни причини. Често това се случва, ако в организма има недостиг на хранителни вещества.

Специалистите посочват, че тази жизненоважна функция на новоидентифицирания ген спомага за поддържането на баланса между хранителните вещества и хормоналните нива по начин, подпомагащ оптималното производство на инсулин в организма.

Това важи дори и за хората, които са предразположени към диабет или имат фамилна анамнеза за заболяването.

След като откритето стъпи на „твърда почва“, вероятно фармацевтичните компании ще започнат производството на експериментални лекарства, съдържащи или стимулиращи гена Clec16a.

Изследването е публикувано в сп. Lancet diabetes and endocrinology.

Повече полезна информация може да намерите в рубриката "Акценти" на Puls.bg