Фибри – кои са полезните им свойства?

Набавят ни ценни бактерии
0
Фибри – кои са полезните им свойства?
Reuters

Всеки човек интересуващ се от доброто си здраве знае, че ежедневно с храната трябва да се приемат диетични фибри, намиращи се в пълнозърнестите храни, плодовете и зеленчуците. Знанието, че фибрите са много полезни за човека е непрекъснато разпространявано из интернет пространството. Рано сутрин обаче, избора между жилавите и безкусни овесени ядки и ароматната препечена филийка с масло затруднява взимането на рационално решение. 

Това може да се промени, ако хората осъзнаят, че фибрите всъщност не са предназначени за тях, а за чревния им микробиом. Сам по себе си, човешкият организъм не може да разгражда растителните фибри или да извлича полза от тях. Микроорганизмите, живеещи в червата на всеки един човек, обаче, могат да извършват тази функция. От това се облагодетелстват както те, така и човека, който без усилие получава допълнителни хранителни вещества и енергия.
 
Стандартната препоръчителна доза за прием на фибри в Европа е около 25 грама на ден. Повечето европейци обаче приемат едва 10 грама. В чревната система на здрав човек във всеки един момент живеят десетки милиарди микроорганизми, включително над 1000 различни вида познати на науката бактерии. Общото им тегло може да достига 2 килограма, и докато 1/3 от бактериите в тази огромна биомаса са типични за повечето хора, останалите 2/3 са специфични за всеки отделен човек.
 
Те живеят в симбиоза с човешкия организъм – помагат за храносмилането на вещества, неразградени в стомаха и тънкото черво, участват в биосинтеза на витамините К и В, предпазват храносмилателната система от агресивни патогени, погълнати с храната и осъществяват бариерен ефект в помощ на имунната система.
 
Чревната флора може да се раглежда като „придобит“ орган – хората се раждат със стерилна стомашно-чревна система, добиват и развиват чревния си микробиом с течение на десетилетия, а понякога – цял живот.
 
Приема на растителни фибри е особено благоприятен за тях, понеже с разграждането им достигат до микробиално-достъпни въглехидрати – любимата им храна. Те извършват сложни процеси на ферментация с тях, а отделеният продукт, сравним с гориво за получаване на енергия не остава само за бактериите – значителна част от него преминава през чревния епител и захранва и човека с енергия.

0
Още от
Напиши коментар Коментари

Храни с повече калий от бананите (галерия)
Храни с повече калий от бананите (галерия)

Храни с повече калий от бананите (галерия)

Пчелна пита – за силен имунитет и здраво сърце
Пчелна пита – за силен имунитет и здраво сърце

Пчелна пита – за силен имунитет и здраво сърце