Говор, моторика на ръката, памет - как да се развиват при децата

Успехите при учениците идват, когато се обединят родители и учители
8 сеп 2019 14:30, Анисия Иванова
19
Говор, моторика на ръката, памет - как да се развиват при децата
Архив: Булфото

Новите нормативни документи поставят високи изисквания за децата, които излизат от детската градина и влизат в  първи клас, но много малко от тях успяват да ги покрият.

Излизайки оттам, децата трябва да познават азбуката и печатните букви, да броят до десет и да правят елементарни сметки, да разказват.

Причината за трудния преход към класната стая е, че детските градини са претъпкани и учителите трудно работят, много деца не успяват да покрият минималните изисквания, често учителите се опитват просто да ги отгледат.

"Това, с което се сблъсквам в работата си, е, че в първи клас децата нямат моторика на ръката, което е много важно. За съжаление, това е проблем и за много възрастни - в тази технологична ера все по-малко си служим с ръцете", обясни началният учител Стефка Иванова пред Dnes.bg.

По думите й часовете по математика и български не стигат в началния курс – особено в първи клас, а нивото, което трябва да се постигне в края годината, не съответства на броя на часовете.

В първите години мозъкът се развива много по-бързо от ръката. Затова е много важно в първи клас да се развива моторната техника на децата –  те трябва да рисуват, да повтарят, оцветяват по контур, без да го нарушават, да пишат ченгелчета, завъртулки, букви – точно по очертанията, които са дадени.

На съвременните пораснали деца това е много трудно. Затова все по-рядко се срещат хора, които пишат красиво, обясни тя.

Другото нещо, което е много важно при първокласниците, родителите трябва да им четат. Филмите, технологиите, всичко, което пренасища децата, ги прави по-нетърпеливи. Но когато човек започне да чете, той пресъздава образа в собствената си фантазия. А филмът е един готов образ, който ти се поднася. Това е причина малките деца днес да нямат фантазия, смята преподавателят.

"Трето – децата не могат да говорят и да се изразяват. Това се наблюдава дори в горните класове – 9, 10, 11 клас, където също съм преподавала. Очаква се учениците вече да са изградили говорната техника, да са наясно с термини, но тъжният извод е един беден български език", признава Иванова, която е водила в горните класове "Икономика и география".

Затова колкото по-рано родителите започват да обясняват на децата си непознати думи, архаизми, толкова по-лесно те ще учат родния си език.

Често родителите нямат време да се занимават с малкото си дете, слагат го пред телевизора, пускат му детски програми, което е пагубно за развитието му, за креативността му. А детето трябва да се научи правилно да говори, да се изразява, да разбира това, което чете, да може да го преразказва или променя прочетеното.

"Ако искаме децата ни да имат висока езикова култура – трябва много да им се чете. И нека родителите карат децата да повторят, разкажат прочетеното, да променят приказката или разказа, да направят различен финал. Често те не са съгласни с този, който им е представен. На децата може да се чете още от 6 – 8-месечна възраст, нищо че не разбират, те чуват звуците, симфонията на езика", съветва учителят.

За да могат да пишат правилно, децата трябва да свързват звука с буквата. Връзката трябва да е пряка, а не звук – картинка – буква. Другото важно нещо е да се научат да спелуват – да изговарят думите буква по буква. Това е, което учим в първи клас, но родителите също могат да го правят, докато пътуват или се разхождат. По този начин първокласникът се научава, първо, правилно да говори, елиминират се звуковите проблеми с говора и, второ, научава се да пише правилно.

Децата трябва да се научат да помнят. Затова се работи още от първи клас и през целия учебен процес. По думите й помненето е техника, а не толкова способност на мозъка. И колкото повече се усъвършенства, толкова повече тя се развива. Добре е децата да учат стихотворенията, които им се дават в училище, да правят разказ по картинка, да тренират паметта.

"Моят съвет към родителите е – работете с децата си, научете ги да говорят, да пишат, да си служат с ръцете, да рисуват, да оцветяват. Научете ги да разказват. Това са областите, в които и ние учителите в началния курс работим усилено. Когато се обединят усилията от двете страни, ще видим резултатите и успехите", обобщи Стефка Иванова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


19
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 17А има и онези майки, които ми обесняват, как трите и деца имали Хипер-Друпер-Активнос, шест други състояни, били кристално-иниго-рубинени вегани, които трябвало, да избягват глутена и захарта....
17
2
 
4
 
! Отговори
Миро преди 4 години
Купете им рекламираните таблети, лаптопи и последен модел ГСМ. Оставете ги вкъщи да гледат телевизия и не се знаимавайте с тях.
16
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Много правилни препоръки има в текста. Само да добавя, че по принцип момченцата по-трудно пишат. След това в училище, където децата се сравняват и съревновават, се наблюдава и отказ въобще да пишат. Още: има немалко хора, които различават буквите, но не могат да ли свързват или имат други аномалии, свързани с образите; ако родителите се занимават с децата си по-отрано и спокойно, могат навреме да констатират проблема и да потърсят специализирана помощ.
15
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До МНЕНИЕСъжалявам, но съм на противопложната позиция. Пълно е с такива родители, които дори няма елементарна представа от децата си. Имаше един самотен такто, който попита, кога дете мо ще проговори, че да си говори с него. Като му казах, че ТОЙ трябва да комуникира с детето, ония каза:- Аба виии луди ли стии, бе! Ко ша му говоря на туй, то нищу ни *** разбира.Беше си чист българин от Балкана.
14
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Копат на полето още т 5 годишни и заеш ли кви са моторизирани! Като малки тракторчета са!
13
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Държава, в която такава личност е премиер, няма нужда от никакво обучение и образование!Други неща са важни тук!
12
7
 
11
 
! Отговори
МНЕНИЕ преди 4 години
Тази *новина * е писана за ромските деца . Няма български Родител да не се занимава с детето си за Училище и Домашни - знаете вицовете за Иванчо и как баща ми е писал домашното .
11
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
За правилно развитие на мозъка и моториката на ръката е добре родителите да заключат чалга и порно каналите на телевизора в къщи.
10
2
 
10
 
! Отговори
Друг преди 4 години
За сметка на това в детските градини ще им въвеждат сексуално образование....и т.н. "приветстване" на различните в по-горни класове.
9
7
 
12
 
! Отговори
(-_-) преди 4 години
Ами то за това е училището, за да се учат децата! Спрете да оправдавате една попаднала система с родителите, филмите и какво ли не. Не можели да говорят, четат - ами как да не като още от първите им години в училище се отвращават от четмо и писмо!? После ми учете си ги вкъщи.. Доообре!
8
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пълни щуротии. Никъде няма толкова претрупана предучалищна подготовка. И какъв е смисъла? Не всички деца еднакво се развиват. Вижте програмите на водещи училища в Европа, САЩ и другаде. Почти никой от поколения наред не знаеше да чете и пише и станаха висшисти и професори.Какъв е смисъл от това обременяване- изкривени гърбове, неврози, психози и липса на социални контакти.Не може да искаш неща, за които трябва време. Защо връзката с природата се губи-няма часове навън, няма физическа подготовка
7
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 6Е затова ти казвам. Теб някой те е научил. Че било игра, добре. Такива са му методите, проработили върху теб. Ако не е станало по воля, щеше да стане по задължение. Лошото е, че повечето родители дори и не говорят с децата си, камо ли да го учат. По-скоро са някакви команди и въпроси за физическото състояние на детето.
6
1
 
13
 
! Отговори
Shark преди 4 години
До 5. Много добре знам какво минават децата. И да, на 7 аз можех да чета и да пиша и да броя не до 10, а до 100. И за това се погрижи моят дядо, защото ме научи на това под форма на игра, а не на задължение. Мога да направя сравнение с моят първи клас и този на сина ми, когато учителката работеше само с децата, които знаеха, а за другите никакво внимание. Е, при нас беше обратното.
5
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До SharkДецата минават предучилищна подготовка. Но истината е, че ако на 7 не си го научил да брои до 10, то определено трябва да смениш подхода...
4
2
 
17
 
! Отговори
ГРАД КОЗЛОДУЙ преди 4 години
ПРИ СОЦА БЕ ДРУГО А И ИМАШЕ СИГУРНОСТ ДЕЦАТА ИГРАЕХА НА ВОЛЯ УЧЕХА СПОРТУВАХА А СЕГА
3
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ами родителите са на ниво комуникация с децата си:- Ко ши ядеш?- Ко искаш?- За ко ревеш?- Стига рева!После се почва шамари, ритници, ругатни ...
2
3
 
20
 
! Отговори
Shark преди 4 години
Да ви кажа ли как се развиват и говор, и моторика на ръката и памет? Като играят децата навън, като станат от компютрите. Абе при нас защо ги нямаше тези проблеми бе? Защото играехме на игри, мислехме и съобразявахме, рисувахме по асфалта, четяхме книги и си ги разказвахме. Какъв по-добър начин за развиване на всичко казано? И друго, защо се поставят изисквания за първи клас децата да знаят буквите, да смятат и да броят до 10. В 1 клас учителите какво точно ще правят, че не ми е ясно? Мързеливци
1
1
 
9
 
! Отговори
От родител преди 4 години
С четене на приказки, комуникация с детето, игри, рисуване, а ако може и да го научите на нещо елементарно, което им е интересно (примерно Мила моя мамо на пиано), пъзели, Лего и прочие ...

Спонсорирани публикации