Есента дойде, нова опасност за шофьорите – риск от аквапланинг

Може да изненада дори и най-опитните сред тях
32
Есента дойде, нова опасност за шофьорите – риск от аквапланинг
Снимка: Pixabay

Есенният дъжд поставя допълни изисквания върху гумите. Според автомобилни експерти, само рейтингът за добро сцепление на мокра настилка не е достатъчен, за да се избегне риска от аквапланинг.

А какво е аквапланинг и защо той е опасен?

Докато лятото преминава в есен, вечерите стават по-тъмни и валежите от дъжд зачестяват. Пътищата с дупки в тях могат да бъдат опасни както преди, така и след обилни валежи: рискът от аквапланинг се увеличава, когато водата насъбрала се върху пътната настилка няма време да изсъхне. Под гумата се образува водна възглавница, когато шарката на протектора не може да премахне водата между гумата и пътя. Това кара гумите да изгубят сцеплението си, както и управляемостта, поради което шофьорът не може вече да контролира автомобила.

Аквапланингът може да изненада дори и най-опитните шофьори, тъй като, за жалост, е невъзможно да се упражни предварително, предупреждават експертите. Те съветват, че сега е моментът всеки шофьор да провери състоянието на гумите си и налягането в тях.

Висококачествена лятна гума с достатъчна оставаща дълбочина на протектора е най-сигурният избор за мокрите есенни пътища. Ако гумата е износена, каналите по нея няма да съхраняват достатъчно вода.

В сравнителен тест, публикуван в изданието на World of Technology, едно от водещите автомобилни списания, от май 2019 г., износена лятна гума с дълбочина на протектора 3-4 мм има осезаемо по-лошо управление, отколкото нова лятна гума с дълбочина на протектора 7 мм. В теста, новата гума, влязла в аквапланинг при скорост от 83.1 км/ч, когато водната възглавница на пътя е била с дебелина от 10 см, докато износената гума е влязла в аквапланинг при скорост от 61.2 км/ч.

С цел да се намали риска от аквапланинг е нужно да смените гумите си, когато дълбочината на протектора падне под 4 мм, съветват специалистите.

Новата лятна гума също така ще намали спирачния път на мокра настилка, но въпреки това характеристики като сцепление на мокро и спиране на мокро не бива да се бъркат със склонността на гумата към аквапланинг.

"Категорията за сцепление, посочена върху етикетите за гуми на Европейския Съюз показват ефективността на гумата при сцепление на мокра настилка, с други думи, как гумата се държи, когато спира на мокър асфалт. Въпреки това, склонността към аквапланинг не може да бъде извлечена от етикетите за гуми", напомнят експертите.
В допълнение към състоянието на гумите, налягането в тях също е важен фактор. Ако налягането в гумите не е достатъчно, те може да не запазят формата си във водата. Това ще направи колата по-податлива на аквапланинг.

Избягвайте изпреварванията и локвите

В допълнение на висококачествените летни гуми, това което се случва между седалката и волана също е изключително важно. Нужно е да намалите скоростта си, когато шофирате на дъжд, категорични са автомобилните експерти. Те съветват допълнително намаляване на скоростта, когато шофирате през локви на пътя. Когато това е възможно, нужно е да се опитате да избягвате коловозите и дупките, тъй като в тях обикновено се събира вода.
Също така не се препоръчва изпреварване. Автомобилът може лесно да влезе в аквапланинг, когато се наложи да минете през коловози, докато сменяте лентата.

Ако въпреки тези предпазни мерки, все пак колата ви попадне в аквапланинг, специалистите съветват: На първо място запазете спокойствие. Следващата стъпка е да отпуснете газта и да натиснете съединителя надолу с цел да забавите колата и да възстановите сцеплението. Спирачките няма да помогнат, тъй като само oще ще намалят сцеплението. И не на последно място - дръжте кормилото изправено, за да избегнете попадане в канавка или насрещното платно, когато сцеплението се възстанови.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
1
 
0
 
! Отговори
Търговец на гуми преди 4 години
Трябва хубав грайфер.
23
0
 
2
 
! Отговори
Инжинер преди 4 години
То по наще пътища по добре да карам лодка с гуми.
22
0
 
3
 
! Отговори
с. Горно Нанадолнище преди 4 години
Къде на пътя има локви ?
21
2
 
4
 
! Отговори
Фъднък-ремонт преди 4 години
След фъндъковите ремонти новата опасност е реална.
20
1
 
2
 
! Отговори
Изпързалинг преди 4 години
То щото лятото не вали дъжд!Пишман състезателите като сложат изтъркани гуми с шарка интермедия, и като запраска някой внезапен дъжд, се озовават много бързо в канавката или на "някое по добро място".
19
4
 
14
 
! Отговори
преди 4 години
При 140 км/ч на магистрала аквапланинг може да се получи и при съвсем плитка локвичка.Това по повод жалващите се по-долу за Тракия. Неслучайно съществува фразата "несъобразена скорост". Това, че е разрешена някаква скорост, не значи, че трябва да се кара с нея винаги.А че има какво да се желае от реализацията на пътното платно е отделна бира.
18
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако успеете да видите локвата отнемете крак от газта и дръжте здраво волана и никаква спирачка в локвата!Преди нея може да натиснете спирачка,но навлезете ли с натиснати спирачки ще се завъртите и край.Обикновено са на прав участък,но най-опасни са при спускане точно долу на параболата,където започва изкачване по магистрала или бърз скоростен път.При 60км/ч няма опасност.
17
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
АМИ КАК НЯМА ДА СЕ ПОЛУЧАВА АКВАПЛАНИНГ,КАТО ИМА ТАКИВА НЕКАДЪРНИ ИНЖИНЕРИ КОИТО ПРОЕКТИРАТ ПЪТИЩАТА И ВОДАТА СЛЕД ДЪЖД НЯМА КЪДЕ ДА СЕ ОТТЕЧЕ
16
2
 
22
 
! Отговори
анонимен преди 4 години
Има една отсечка на магистрала Тракия, малко след Ихтиман в посока Пловдив, където като падне дъжд си става направо река. Как е строена така, че водата да не се оттича е мистерия.
15
8
 
2
 
! Отговори
доволен селянин преди 4 години
по междуградските си карам с 40-50 на магистралата със 70 през реката с 20 и не ми се е случвало аквапланинг дори и при 30 см вода
14
3
 
12
 
! Отговори
Барселона преди 4 години
Аквапланинг ми се е получавал на автомагистрала Тракия...оставям го без коментар...
13
3
 
14
 
! Отговори
До коментар 9 преди 4 години
Щото се правени от близки до сърцето бойково хора. За това има един участък от 60 км. към и от Бургас който друса и с ограничената скорост 90 км.
12
5
 
2
 
! Отговори
До Анонимен9 преди 4 години
Поради същата причина, която ги създава и на останалите планети, сходни по климатични особености на нашата!Освен, ако разбира се не намекваш за тайни групи за подривна дейност (въоръжени с кирки и кофи), които в тъмна доба копаят по пътната мрежа дупки и после ги пълнят с вода.***, ти ли си?
11
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пардон аква не идва ли от българката дума локва
10
3
 
3
 
! Отговори
до Авторката преди 4 години
Ама от къде го копира тоа Текст пак , пууууууууууу да му са навиди тоа гугъл Те на село знаят само пляс-плюс като завали дъжд и стават големи локви като басейнКакво е тва ся аквапланинг *** и ти ни знаиш
9
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В Германия има сециализирани курсове за сигурност на пътя , каране на мокра настилка а у нас продават само шофьорски книжки и после се блъскат като кочове на пътя , кой виновен пак скапаната Държава
8
11
 
6
 
! Отговори
Филолог преди 4 години
Снощи за първи път чух тази дума. Ние не му ли казваме поднасяне на мокра настилка?
7
1
 
19
 
! Отговори
мнение преди 4 години
От статията може да се направи заключение, че само през есента вали дъжд, а през пролетта и лятото не вали.... или ако вали, неможе да се получи ефекта на аквапланинга...
6
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Колко хора си заминаха заради некадърност и крадене? За да се образува локва на асфалта е ясно,че некачествен е материала и некачествено е работено. Преди 2 дни имаше коментиране и за смъртните случаи от катастрофи заради липсващи мантинели и излезли на платното животни. В този ред на мисли предупреждение следва да е изобщо да не пътуваме,опасност дебне отвсякъде. То и свлачища тръгват от дъждове,а обезопасяване на опасни участъци почти няма.
5
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не ни карайте да правим щуротии ами проверете всички места на които се образуват големи локви по магистралите и направете дренажи водата да се оттича. С 120 км в час и господ неможе да ви помогне като влезнете в 30 см локва.И с чисто нови гуми да е обут автомобила в 20 см локва с 120 км ще ви изхвърли като бръмбар сламка. При 80 км в час влязох в 25 см локва и колата изскочи на банкета.

Спонсорирани публикации