Момиче на 5 700 г.: Стигнаха до данни за човешка ДНК от "дъвка"

Анализът е разкрил произхода на човека, който я е дъвчел
18 дек 2019 14:45, Елка Василева
Момиче на 5 700 г.: Стигнаха до данни за човешка ДНК от "дъвка"
Снимка: Момичето е нарисувано от TOM BJÖRKLUND

Анализ на "дъвка" на над 5700 години е разкрил не само произхода на човека, който я е дъвчел, но също цвета на очите му, микробите в устата му и състава на храната му, предаде Франс прес.

"За пръв път древен човешки геном бе дешифриран въз основа на нещо, различаващо се от кости и зъби - заяви Ханес Шрьодер от университета в Копенхаген. - Този скъпоценен източник на древна ДНК за периоди, от които има малко човешки останки, е черна "дъвка", която е получена чрез нагряване на кора от бреза и е често срещана, тъй като се съхранява много добре."

Изследваната от учените "дъвка" била открита при извършени от специалисти от музея "Лоланд Фалстер" разкопки в Силтхолм в Южна Дания. "Силтхолм действително е уникален обект - поясни Тайс Йенсен от екипа. - Съхраняването на органични останки в калта там е феноменално."

Като изследвали човешка ДНК въз основа на древната кора от бреза, учените констатирали, че тя е била дъвчена от синеока жена с тъмна кожа и коса.

Резултатите показват, че жената е била генетично по-близо до ловците и събирачите на плодове в континентална Европа, отколкото до събратята им в централната част на Скандинавия. Учените обаче не са наясно защо въпросната жена е дъвчела "дъвката", която понякога била използвана като лепило, а в други случаи - за облекчаване на болки в зъбите, миене на зъбите или потискане на глада.

Учените извлекли също ДНК от микроби в устата и от редица патогенни агенти, като Streptococcus pneumoniae, който предизвиква пневмония. "Това може да ни помогне да разберем как патогенни агенти са еволюирали и са се разпространили с годините", отбеляза Ханес Шрьодер.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър къмюникейшънс".

Още по темата: дъвкаднк

До VictimizedДания прекъсна границата си и връзките си с Швеция,заради криминални банди, представете си докъде е стигнала толерастията и доколко са си загубили ума европейците,особено шведите.

Victimized преди 4 години
До 4Имало е да, но то е доста добре установено, по това време в Скития са погребвани руси и червенокоси хора, в Британия също, в Северна Германия също, какво те кара да мислиш, че Дания е различно?Аргументирай се ако обичаш..

В България са правели дъвка от корените на един малък храст,измиват ги,нарязват прорези и изтича една бяла течност,която след изъхване се превръща в дъвка.

И тогава като сега е имало различни раси, все едно след 10000 години по останки от лепило да се установи че Земята е била населявана изцяло от роми.

ПО ТОВА ВРЕМЕ, ДОКАТО СА ДЪВЧЛИ ДЪВКА СКАНДИНАВЦИТЕ И СЕ КАТЕРЕЛИ ПО ДЪРВЕТАТА, ТУК Е ИМАЛО РАЗВИТЕ ЦИВИЛИЗАЦИЯ С ПИКТОГРАФСКО ПИСМО И ОБРАБОТКА НА ЗЛАТО!

Ще се окаже, че сме евоюлирали от черни към жълти и бели и сега еволюцията си взема своето и отиваме към изцяло черна раса отново.

Victimized преди 4 години