Самолети, кораби и коли: Как климатичният план на ЕС засяга индустрията

Bloomberg събра в графики плановете за авиацията, корабоплаването и производителите на гориво
17 юли 2021 18:50, Красимир Ангелов
50
Самолети, кораби и коли: Как климатичният план на ЕС засяга индустрията
Снимка: Bloomberg

Обширните предложения на ЕС за ограничаване на парниковите емисии вероятно ще повлияят на търсенето на петрол на континента през следващите години и десетилетия. Bloomberg TV Bulgaria събра в графики плановете - и ключовите срокове - за авиацията, корабоплаването и производителите на пътно гориво.

Предложенията идват от Европейската комисия и все още изискват одобрение от страните-членки на ЕС и от Европейския парламент, за да станат закони. Целият процес обикновено отнема около две години, понякога и повече.

Авиация

ЕС планира да засили правилата за емисии на парникови газове за авиокомпаниите. Докато полетите в рамките на блока вече са включени на неговия пазар на въглерод ETS от 2012 г., Европейската комисия вече предлага постепенно премахване на безплатните разрешителни, които превозвачите в момента получават, за да покрият замърсяването си.

Броят на тези квоти постепенно ще бъде намален до нула до края на 2026 г., съгласно предложение за реформа на системата за търговия с емисии в ЕС.

ЕС се надява, че ще помогне за намаляване на парниковите газове от индустрията, след като авиационните емисии са се увеличили с 5% на годишна база между 2013 г. и 2018 г. Нивата на замърсяване спаднаха наскоро поради пандемията, но се очаква те да нараснат още през следващите години.

Мерките на ЕС включват и изисквания към авиокомпаниите за увеличаване на количеството устойчиво авиационно гориво, или SAF, смесено с керосин. ЕС ще наложи смес от 2% от 2025 г., като в крайна сметка ще нарасне до 63% до 2050 г. Понастоящем SAF възлиза на по-малко от 1% от общото гориво, като разходите и липсата на доставки са най-големите препятствия.

Освен това ЕС ще въведе международната система за компенсиране, известна като CORSIA, за полети в и извън Европейското икономическо пространство. Когато емисиите от полети извън ЕИП достигнат нива над 2019 г., те ще трябва да бъдат компенсирани със съответните въглеродни кредити.

Комисията иска офсетите да се купуват от авиокомпаниите, за да допринесат за намаляването на емисиите в страни, които участват в Парижкото споразумение, а от 2027 г. и в CORSIA.

Корабоплаване

През 2019 г. пазарът на морски горива от ОЕСР в Европа е 50,6 милиона тона, според Международната енергийна агенция. Това са около 925 000 барела на ден или около 1% от световното търсене на петрол. Като част от предложенията си, ЕС обяви планове за включване на корабоплаването в своята система за търговия с емисии и морска инициатива FuelEU, която има за цел да стимулира усвояването на устойчиви горива.

Предложението за ETS ще бъде въведено постепенно от 2023 г. Правилата ще се прилагат за 100% от емисиите за кораби, плаващи към и от държавите-членки на ЕС, и 50% от емисиите за кораби, пътуващи между блока и трети страни.

Морската инициатива FuelEU ще бъде поетапно въведена от 2025 г. и ще бъде по-бавна. Тя има за цел ограничаване интензивността на парниковите газове за енергия, използвана на борда на кораби, и ще се прилага за пътувания по същия начин като ETS - 100% за енергията, използвана в ЕС, 50% за пътувания между блока и държави, които не са членки. Необходимите намаления са спрямо базовата 2020 година.

Пътно гориво

ЕС се стреми да създаде нова програма за търговия с емисии за отопление и горива за автомобилен транспорт. Пазарът, който ще работи съвместно със съществуващия ETS, ще регулира доставчиците на гориво, а не домакинствата или шофьорите на автомобили.

Системата ще започне да действа от 2026 г. За да се предотврати скок на цените, комисията предложи механизъм, който ще инжектира разрешителни за емисии на пазара от специален резерв, ако се нарушат определени прагове на разходите.

Потребителите ще купуват много по-малко гориво за нови превозни средства, ако ЕС успее да повиши целта си за намаляване на емисиите на CO2 от автомобили до 55% от 37,5% до края на десетилетието.

Изследователят IHS Markit прогнозира, че ако се изпълни по-строгата цел, 55% от автомобилите, продадени през 2030 г., ще се захранват изцяло от батерии. Традиционните двигатели с вътрешно горене почти няма да съществуват дотогава, а хибридните коли ще съставляват останалата част от автомобилния пазар.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


50
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
1
 
19
 
! Отговори
Айде преди 2 години
Швабите сега да си чистят наводненията с електрички. Какво са ми наизвадили тия дизелови БТРи и трактори. Ми че то сега ще отделят CO2 за 10 години напред. Ааамаха
19
1
 
18
 
! Отговори
Мариана преди 2 години
Струва ми се че ще започне едно излизане на държави от Европейския съюз по примера на Англия
18
1
 
17
 
! Отговори
SS преди 2 години
ВЪОРЪЖАВАЙТЕ СЕ !!! НЕ БЪДЕТЕ ОВЦЕ ! НЕ НИ ЧАКА НИЩО ХУБАВО !
17
1
 
9
 
! Отговори
Вилхелм Лост преди 2 години
Как ще се намали населението що за глупости.Коя държава ще се съгласи да си намали населението освен БГ ама то ние едва ли имаме участие в глобалното замърсяване в Китай вече искат 3 деца Индия и те ще го вдигнат за да не изостанат.А и как ще се намали населението като това означава по-малко потребители тоя бизнес кво ше прави Почва промиването на младото поколение да си дава парите за "еко" лйна
16
1
 
14
 
! Отговори
Handel преди 2 години
Много просто - ще качи рязко цените и ще създаде нови милиардери.
15
1
 
30
 
! Отговори
Вуйчо Ваньо преди 2 години
Абе миналата събота карах Бургас-Крайморие...Еми за тия 10км видях три тира с изсечени дърва от Странджа!! В Балкана-Стара планина също вършеят ромеите! Ами тия дървета са кислорода ни. Значи сечем дървета,горим *** на Италия в тецовете, но в същото време вдигаме данък МПС, а и въвеждаме ЕКО стикер при минаване на ГТП?!? Майя ви деееа
14
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Съгласен съм, че населението трябва да се намали, но почваме от глобалистите и политическите им слуги.
13
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Естествено няма да предложат решение, а ще ги тероризират с еко данъци и такси явно това им е целта, а не да спасяват планетата.
12
5
 
11
 
! Отговори
Евала преди 2 години
На първо място трябва да се приземят лоукост компаниите - хиляди полети от никъде за никъде. Тонове и тонове изгорено гориво и кислород. Излишно много отделена топлина. Ама как кифлите ще ходят на пазар до Лондон или Дубай???
11
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Климатични промени е имало и ще има за ужас на бюрократите, както се казва не могат да спрат гората да се разлиства и сллънцето да изгрее, твърде са незначителни и мижави пред божиите творения.
10
3
 
14
 
! Отговори
Вилхелм Лост преди 2 години
Отдавна можеха да се въведат биогорива но се пълнеха арабски гуши сега се пълнят китайски гуши и замърсяването на планетата продължава
9
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
На тези всичко което предлагат го налагат на сила без да се водят публични обсъждания и без да ги интересува мненето на гражданите.
8
1
 
16
 
! Отговори
Мунчо от Брюксел преди 2 години
Предложение за съкращаване емисии добре, а предложение за съкращаване на комисии кога?
7
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Найлонови торбички си ползвам, но вместо да са по пазарна цена 1 стотинка, като сложиш еко рекета и става 20 стотинки, но си се ползват.
6
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 6 като измрем как ,то тва е целта
5
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Всичко ще поскъпне и пак ще има замърсяване това, че ти взимат едни пари, как ще спре замърсяването?
4
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Европейски комунистически съюз!
3
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ще страдаме яко заради тази зелена сделка, помнете ми думата!
2
2
 
14
 
! Отговори
Вуйчо Ваньо преди 2 години
Оффффф Абе тия урррунгели няма ли да се спрат?!? ЮСА правят всичко възможно да съсипят ЕС(UK не случайно се махнаха), ама не разбраха ли, че не Европа им е проблема, Ами Китай и Индия.....Като разсипят ЕС, Китай ще разцъфне още повече...Тъ пи гринговци. Изнесоха си заводите в Китай, а сега реват
1
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тези кретенични бюрократи определено са решили да съсипят напълно живота ни! Лошото е, че ще обеднеем зверски и ще мръзнем без да можем да си позволим скъпия ток и отопление.

Спонсорирани публикации