"Веднъж се живее" – богатите стават все по-богати, продажбите на луксозни стоки растат

В Западна Европа са натрупани 1 млрд. евро допълнителни спестявания по време на пандемията
Обновена: 7 авг 2023 08:52 | 7 авг 2023 07:03, Елка Василева
47
"Веднъж се живее" – богатите стават все по-богати, продажбите на луксозни стоки растат
Снимка: архив, БГНЕС

Продажбите на луксозни стоки се увеличават с утихването на коронавирусната пандемия и дори сянката на рецесията не обезкуражава купувачите им, твърдят анализатори.

Богатите стават все по-богати

На въпрос на журналисти защо въпреки икономическия спад във Великобритания скъпият магазин "Хародс" (Harrod's) в Лондон продължава да се радва на много добри продажби изпълнителният му директор Майкъл Уорд отговаря с шега, в която обаче се крие голяма доза истина: "Богатите стават все по-богати по време на рецесия".

Неговата увереност, че бизнесът в луксозния сегмент ще продължи да се развива възходящо, се оправдава от увеличаващите се продажби на скъпи стоки напоследък.

Американската консултантска фирма "Бейн енд къмпани" (Bain and Company) прогнозира, че 2023 г. ще бъде успешна за сектора. Продажбите на дребно през 2022 г. достигат до 288 милиарда евро, а през тази година се очаква да нараснат с между 5 и 12 на сто на годишна основа до между 305 и 330 милиарда евро.

Популярни модни брандове като "Монклер" (Moncler), "Ришмон" (Richemont) и "Ермес" (Hermes) вероятно ще продължат да бъдат водещи в сектора на луксозните стоки на фона на поскъпването на акциите на компаниите, които ги притежават, посочва raconteur.net.

Френската корпорация "Луи Вюитон Моет Хенеси" - Ел Ве Ем Аш (LVMH), е лидер в сектора на луксозните стоки. Тя е собственик на редица компании, сред които са модната къща "Кристиан Диор" (Christian Dior), популярната марка луксозни стоки "Луи Вюитон" (Louis Vuitton) и "Моет Хенеси" (Moet Hennessy), производител на известните марки шампанско "Моет е Шандон" (Moët & Chandon) и "Дом Периньон" (Dom Perignon).

През април Ел Ве Ем Аш стана първата европейска компания, която достигна пазарна капитализация от 500 милиарда долара. Главният й изпълнителен директор Бернар Арно е един от най-богатите хора в света.

Докато компаниите от луксозния сегмент реализират нарастващи приходи от продажби, фирмите, които продават стоки за бита и храни, се борят, за да се справят с предизвикателствата на пазара. Високите цени на енергията, на суровините и на транспортните услуги ограничиха печалбите на търговците на дребно, а кризата с нарастващите разходи за живот намали покупателната способност на клиентите им.

Каква е причината за тази ситуация, при която компаниите от луксозния сектор успяват, а другите фирми от сектора на търговията на дребно не постигат толкова добри резултати?

"Въпреки че макроикономическите показатели (в Обединеното кралство - бел.ред.) се влошават тримесечие след тримесечие, пазарът на луксозни стоки продължава да расте. Той доказва, че е много по-устойчив в сравнение с другите сектори от търговията на дребно", заявява Федерика Левато, старши партньор в "Бейн енд къмпани".

Веднъж се живее

Една от причините за възхода на компаниите от луксозния пазарен сегмент е, че на фона на утихващата пандемия редица по-заможни потребители са възприели житейската максима - "веднъж се живее", посочва Лука Скола, старши анализатор във фирмата за управление на частни активи "Бърнстийн" (Bernstein), специализирана в инвестиции в луксозни стоки.

Лука Скола отбелязва, че редица потребители с финансови възможности са осъзнали, че "животът е кратък и парите им няма да означават нищо за тях, когато той приключи".

"Поради това някои от нас придобиха усещането, че трябва да наваксат пропуснатите възможности (за забавления - бел.ред.) по време на пандемията", посочва анализаторът.

Той акцентира върху още един ефект, който пандемията е оказала върху пазара на луксозни стоки.

На фона на всички ограничения, които бяха наложени срещу разпространението на коронавируса, потребителите в Западна Европа натрупаха допълнителни спестявания в размер на близо 1 милиард евро.

Собствениците на водещи брандове от луксозния сектор, като "Шанел" (Chanel), "Луи Вюитон", "Ермес" и "Картие" (Cartier), се възползват от натрупаната покупателна способност и насърчават потребителите да похарчат спестените си пари за техните продукти, според Лука Скола.

Френските и италианските компании за луксозни стоки се радват на силен "постпандемичен интерес" от страна на потребителите, които се надпреварват да харчат спестяванията си, натрупани по време на КОВИД-19 ограниченията, посочва Ройтерс.

"Американците, които пристигат в Европа, харчат така, сякаш няма да има утре", коментира по-рано Марио Ортели, управляващ партньор на консултантската компания "Ортели енд Ко" (Ortelli & Co).

Китайски апетит за европейски луксозни стоки

Компаниите от луксозния сегмент печелят и от облекчаването на строгите ограничения срещу разпространението на коронавируса, които бяха наложени в Китай.

"Връщането към нормалния начин на социален живот (за много от по-заможните потребители в Китай - бел. ред.) е съпроводено с покупката на нови дрехи и аксесоари", отбелязва анализаторът Лука Скола.

"Дори само въздействието на този фактор може да помогне на пазара на луксозни стоки да поддържа още две години много комфортен растеж", посочва Скола.

Какво следва?

Ако трендът на нарастване на пазара на луксозни стоки се запази, то продажбите им може да достигнат до 570 милиарда евро през 2030 г. Това е над два пъти повече от обема на продажби, постигнат през 2020 г.

Потребителите от Европа и Азия са основен "двигател" на растежа на този пазарен сегмент, тъй като се очаква спад в интереса към луксозни стоки от страна на американските потребители на фона на забавянето на икономиката на САЩ, се казва в анализа на "Бейн енд къмпани", цитиран от voguebusiness.com.

Тези данни показват, че не са малко хората в Западна Европа и Китай, които могат да си позволят "малките" удоволствия в живота.
(БТА, Пламен Пенчев)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
2
 
12
 
! Отговори
Една тениска Gucci преди 9 месеца
600 Лева и то от стара колекция
21
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Парите не са за всеки, руснаците си обичат произведението на Гоголь, Мъртви души.
20
2
 
5
 
! Отговори
Ушев неиска преди 9 месеца
Да го проверяват за наркотици.Щото яко ползва м1ршата.Тестовете не показвали вярно.А защо за гражданите показват вярно защо нас могат да ни тестват а тях Неможе за корумпирания милиционер който като ходи до дилъра да си взима наема да чадъра удря по 1-2 черти Шото са аванта а Ушеф е на принципа и ку р да е аванта да е!А дано дал Господ да има повече милиционерски погребения та да се оправи тая държава.
19
4
 
5
 
! Отговори
Качеството преди 9 месеца
Е скъпо не е за плебеите
18
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Облеклата на снимката, от дясната за нас витрина въобще не са хубави. От какъвто и плата да са. Иначе по принцип, исторически погледнато, точно излишъкът от пари и желаието за поканост е провокирало развитието на изкуствата, от най-фините до монументалните и архитектурата. Истината е, че по примера на САЩ, в ежедневието ползваме на 90% грозни ***, некачествени предмети,, които не ни е жал да ги хвърлим. Умишлено, за да има оборот.
17
6
 
7
 
! Отговори
анонимен преди 9 месеца
После да не се чудят тези богати защо им се случила една случка. Че и от нагли по-нагли - развъждайте се, не остана кой да ни работи. ЩЕ ИМА ДА ПОЧАКАТЕ ......
16
2
 
5
 
! Отговори
Софиянеца преди 9 месеца
14Селинджър учи се да говориш правилен български!Не се казва пазарят а пазаруват.Срамота да говореш на аутисткия си диалект.
15
3
 
9
 
! Отговори
LVMH преди 9 месеца
Ужасни познатия по английски има мисирката.Н(Еич)не Аш.
14
6
 
18
 
! Отговори
Itso преди 9 месеца
В Хародс Лондон пазарят само чаршафосани субекти, защото и собственика на магазина е чаршафосан бедуин, толкова са ми противни като ги видя насядали по диваните на ВИП ложите, там нормалните хора ходят само да разглеждат, пък и не е само проява на снобарство а и липса на мозък да си купиш нещо на четворна цена само защото се продава в магазин за сноби и комплексари.
13
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Ами щом стоките са най-важни да си ги купуват. Но ако се разболеят от неизлечима болест,заради която може да страдат години. Например да са на кислородна бутилка ,за да могат да дишат нормално,тогава колкото и луксозни стоки и пари да имат-файда никаква. И надали тогава ще се интересуват от това,колко ненужни *** са си купили.
12
13
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
а руските ботове стават все по-нахални!
11
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
И ги заключват у сейфове с 13 катинара. И слизат всеки ден, отключват и си ги гледат. Безсмислен живот. Милионерски.
10
2
 
14
 
! Отговори
Гиб Мелсън преди 9 месеца
Аз лично съм виждал как един американец си купи руска матрьошка за 2 хиляди долара. Матрьошката се състоеше от 60 части, най-малката колкото грахово зърно, най-голямата 50 см висока. А други американци съм виждал как колекционират като луди руски кутийки от папер маше рисувани в руските школи Палех, Федоскино, Мстера и Холуи. Една кутийка по хиляда долара, най-евтините по сто. И си ги колекционират. Един милионер иска да има всичко красиво и хубаво.
9
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Един богаташ у наше село го бяха затворили у черномраморен вечен дом. Е, живее си човека. Бил богаташ.
8
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
До до 1. Рухна разбира се. Нещата се правят от хора, а те като не стават не се получава.
7
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Луксозните или не стоки на онова място нямат значение. Най ме интересува значението на думата "живеене".
6
7
 
7
 
! Отговори
до 1 преди 9 месеца
И що изведнъж рухна социалистическия рай. Лошата Америка., империализъмъ, *** в Куба там още се радват на революцията на бате Фидел.
5
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Колко безсмислени неща има в този живот.
4
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Оправете си числата,натрупванията на средства по време на пандемията са много повече от един милиард,по скоро става въпрос за един трилион Евро!
3
14
 
11
 
! Отговори
Ельоменат преди 9 месеца
И при социализма роден ли си на село оставаш на село. Жителство се даваше само на партийните дейци. Бухаш с мотика та на село дори да си умен, а разни соц дечица бяха назначавани на високи позиции. Същия шит беше. За почивки не ми говори. Мизерна станция без елементарни условия. Сега чакаш на границата с Гърция с часове за да мине бедния народ. Само мързеливите и неуки днес са бедни

Спонсорирани публикации