Как шпионите на Съветския съюз се опитаха да откраднат "Конкорд"

С обратно инженерство те построяват Туполев
24 ное 2023 21:45, Нели Христова
166
Как шпионите на Съветския съюз се опитаха да откраднат "Конкорд"
Снимка: БГНЕС

"Конкорд" е известен като върхът на британско-френската авиация, но историята за това как е станал жертва на руски заговор за кражба е по-малко известна.

Двадесет години след като свръхзвуковият самолет, който преобрази трансатлантическия полет, кацна за последен път, документален филм на Channel 4 разкри шпионина с кодовото име Agent Ace, чиито усилия означаваха, че той беше почти засенчен от съветски съперник.

Concorde: The Race for Supersonic, филм от две части, излязъл в събота, разказва подробно как Ейс предава 90 000 страници класифицирани записи на Съветския съюз през 70-те години.

Сред документите бяха строго секретните проекти за двигателите Rolls Royce Olympus 593 на самолета, тъй като съперникът му от Студената война се опитваше да спечели надпреварата за разработване на свой собствен свръхзвуков реактивен самолет, наречен Concordski от западните медии.

Залогът беше възможността да се докаже коя мощност е най-напредналата в техническо отношение и да се сключи поредица от изгодни търговски договори с авиокомпаниите.

Ейс е разкрит от д-р Калдър Уолтън, помощник-директор на разузнавателния проект на Центъра Белфър в Харвард, след като е проучил строго ограничените архиви на дезертьора от КГБ Василий Митрохин, държани от Чърчил Колидж, Кеймбридж.

Във филма Уолтън посочва Айвър Джеймс Грегъри като къртицата.

Грегъри, който почина през 1982 г. на 73 години, е роден в Хонконг и е обучен като инженер, преди кариерата му да напредне в British European Airways.

"Не знаем мотивите на агент Ейс. Няма нищо в неговия произход, което да подсказва, че е бил идеологически обвързан комунист, въпреки че може да е бил много добър в това да го крие", каза Уолтън. "Въпреки това КГБ бяха майстори на подкупите и изнудването, така че това можеше да е фактор. Или може би просто е търсил пари."

Грегъри е вторият британски шпионин, свързан с "Конкорд", след като електронният инженер Джими Дойл призна през 1971 г., че е споделял тайни с Кремъл срещу пари, след като с него се е свързало съветското посолство.

Информацията, която те споделиха със Съветския съюз, му помогна да изстреля Туполев 144. Тъй като "Конкорд" все още е на етап прототип, той беше представен на Парижкото въздушно изложение през 1973 г., но се разби, вероятно докато изпълняваше маневра извън възможностите си. Шестимата членове на екипажа и осем души загинаха на земята и руският самолет никога не успя да се противопостави на своя западен близнак.

Уолтън, чиято трета книга Шпиони, епичната разузнавателна война между Изтока и Запада ще бъде публикувана следващата година, добави, че степента, до която британското разузнаване е било наясно със ситуацията, остава неизвестна.

Той предположи възможността документите, които Грегъри предаваше на Съветите, да са били саботирани, преди да бъдат предадени.

"Не е невъзможно британците да са повредили част от информацията. Това определено е нещо, което САЩ направиха в други области", каза той.

Туполев вай-накрая влезе в експлоатация две години след "Конкорд", но недостатъците в дизайна означаваха, че той оперира само на ограничени полети между Москва и Казахстан, като пътниците разказваха множество ужасяващи истории. Той беше отменен само след шест месеца и 55 пътнически полета.

"Съветите бяха добри в обратното инженерство на нещата и имаха едни от най-добрите математици на планетата, но бяха много лоши в превръщането на нещата в практични продукти", каза Уолтън. "Конкорд" беше прекрасен символ на статус за Обединеното кралство и западния свят и възможността да създаде съперник беше в основата на желанието на Кремъл да бъде възприет сериозно като световна сила, която е способна на същите неща като западния свят. „Това не е изчезнало, все още е тук днес.“

Началото на края за "Конкорд" дойде на 25 юли 2000 г., когато пожар в шасито причини един от френските самолети да се разбие над село Gonesse, убивайки всички 100 пътници и девет членове на екипажа.

Основен ремонт на безопасността беше завършен след малко повече от година, но първият тестов полет се проведе на 11 септември 2001 г. и въпреки безупречното си пътуване през Атлантика, той се приземи обратно в един променен свят на авиацията, в който вече не се вписваше.

Той направи последния си полет две години по-късно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


166
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
11
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Конкорд е най голямото падение в авиационното проектиране. Руснаците нямат нищо общо, но сега и за това някой е написал поема. Да пукате дано мръссни западни дженндерассти. Все Русия ви виновна за това че не ставате за нищо.
47
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Когато 26 годишната Валентина Терешкова извършва полет в Космоса с Восток-6 през 1963г. в Швейцария още на са били и сънували за демокрация и не са имали право да участват в избори и да гласуват.
46
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Тази статия е с английски словоред и стил на ббс. Тя е за вътрешно ползване за тях си. Но доказва само едно, че палачинката се обърна и тоталитаризма смени страните. Преди го наричаха комунизъм, а сега е все още непризнат под името либерализъм, но се познава по една и съща черта, че наставлява и казва това е добро, а това е грешно и не признава чуждо мнение. Кога ще се появи новия тиранин. Какъв катаклизъм ще измислят за да рестартират отново пирамидата на кражбите с печатането на хартийки.
45
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
1957 година в центъра на цивилизована Европа, в Брюксел, затваря последният човешки зоопарк където са докарвали жени и деца от Африка да ги показват на европейците като живoтни. През 1957 година дивашка изостанала Русия пуска първият в историята спътник в Космоса.
44
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Именно заради колесника е катастрофата на Конкорд, и риснаците многократно са ги предупреждавали за това.
43
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Първият полет на Ту 144 е на 31 декември 1968, на Конкорд 2 март 1969г. Не само са го откраднали руснаците, но го направили и пуснали да лети няколко месеца преди англичаните.
42
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
До 43. Глу.пости. Катастрофата с Конкорд не е заради проблем с колесника, а заради изпаднало парче метал от предишен самолет, което пробива гумата, а тя резервоара. Аман от неинформирани "разбирачи".
41
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
И двата самолета са се оказали неудачни, огромен разход на гориво, много шумни, трудни за експлоатация. И двата самолета летят само няколко години, Конкорд продължава да лети само една линия до Америка по дълго, полетът струва цяло състояние за да стигне за 5 часа до Ню Йорк и пак бил на загуба, но печелил от чартърни полети на милионери. Накрая се разбива на летището в Париж и с това приключва историята му.
40
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
До Русофоб. А ти можеш ли ?
39
9
 
11
 
! Отговори
Русофоб преди 6 месеца
Гнусните сибиряци винаги са крадяли технологии от запада. Те затова не могат да направят една свястна кола, телефон телевизор или нещо подобно.
38
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
По форма отдалеч си приличат. По всичко останало имат само разлики.
37
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Помия и Леж,от " медиите" в една " демократична" уж Държава като България!И то срещу Русия! От една много " велика журналистка", която от " редакцията" не е излизала! И преписва " статии" от чуждите " медии"! Путин само на снимка го е виждала,но и е " слабост" да пише за него! Жив и здрав да си г-н Путин! На пък на всички !!!-:))
36
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
И руснаците и англичаните са знаели за разработките на съответните самолети по едни или други канали. Дори руснаците са предупреждавали англичаните, че конструкцията на колесника може да създаде проблеми, и точно това се оказва причната за трагичната катастрофа на летища Шарл де Гол.
35
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Само амнезираните писатели са забравили, че на първоначалния етап руснаците и френско-британските екипи са си сътрудничели по двата проекта. сигурно не е нарочно. Просто хората забравят.
34
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Да не сте откачили напълно бе ? "Обратно инженерство" означава руснаците да имат "Конкорд" и да го разглобят бе.
33
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Ту 144 първи полет 31 дек. 1968, първи пътнически полет 29 декември 1975. --------------- Конкорд първи полет 2 март 1968г. първи пътнически полет 21 януари 1976.
32
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Конкорд завърши трагично разбивайки се на летището в Париж, всички пътници бяха убити.
31
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Ту 144 е създаден преди Конкорд и първият му полет е преди Конкорд.
30
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
32, 144 е летял до 1999, Конкорд до 2003, като временно (1.5г) е бил спрян за полети след инцидента на Де Гол през 2000. Скъп нерантабилен... 2003 е спрян и той.
29
2
 
6
 
! Отговори
Гогол Транслийтиев преди 6 месеца
Велика Мощност, член на съвета за сигурност на ООН... Нелка пак е прекалила, джурналката про3та!

Спонсорирани публикации