Краткият и трагичен живот на съветския Ту-144, с прякор Конкордски

За свръхзвуковия самолет имало големи амбиции, но те се разбили на парчета
1 сеп 2019 07:30, Нели Христова
136
Краткият и трагичен живот на съветския Ту-144, с прякор Конкордски
Снимки: Reuters

Когато съветският конкурент на Конкорд се появява на авиошоуто в Париж през 1971 г., всички остават впечатлени. В състезанието за създаване на свръхзвуков пътнически самолет Русия излиза едни гърди напред пред САЩ. Тогавашният френски президент Жорж Помпиду го нарича „красива машина“. Дори създателите на Конкорд са категорични, че руската версия е по-тиха и чиста.

Така съветският Туполев Ту-144 си печели прякора Конкордски. Той бил доста по екзотичен и мистериозен от своя предшественик и се появил в най-подходящото време – в същата година СССР успява да прати първата си сонда на Марс и да изстреля първата си космическа станция. Те се намирали в перфектната позиция да победят САЩ в надпреварата за свръхзвуковия самолет. Но подобно на много други случаи в руската история, съвкупност от недостатъци и лош късмет превръща Конкордски в един от най-големите провали на гражданската авиация.

Въпреки че Конкорд е самолетът, който си печели място в историята, Ту-144 го побеждава във въздуха два пъти – при първия си полет на 31 декември 1968 година (Конкорд излита два месеца по-късно) и когато постига първият си свръхзвуков полет през юни 1969 г., изпреварвайки конкурента с цели 4 месеца.

Това не били малки победи, макар че американците били извън състезанието, тъй като  Конгресът отменя финансирането за подобна програма на Боинг през 1971 година.

Всички усилия били положени да се засенчи Конкорд.

„Развитието започна в разгара на съперничеството между две политически системи,  казва Илия Гринберг, експерт по съветска авиация пред CNN. - Очакванията били високи. Целият Съветски съюз бил горд с Ту-144 и всички граждани знаели, че е по-добър от Конкорд. А и беше толкова красив!“

И двата самолета били доста напреднали за времето си, а приликата между тях години наред подклаждала историите за шпиони. Но по думите на Гринберг, дизайнът на Туполев не е в резултат на шпионаж.

„Въпреки че имат подобен вид, двата самолета са много различни и с различни аспекти. Външната прилика се базира на функционални параметри и необходими критерии. Разбира се, някои линии може и да са взаимствани от конкурента“, обяснява той.

Конкордски бил по-голям и по-бърз от Конкорд. Имал си и своите „канарчета“ - малки крила, точно зад пилотската кабина, които осигурявали допълнително повдигане и по-голям контрол при ниски скорости.

След като приковава погледите на авиошоуто в Париж през 1971 година, Конкордски го прави отново през 1973 г. Но този път не с триумф, а с трагедия.

Съперниците отново били в битка – Конкорд завършва демонстрацията си първи, без да направи и минимална грешка. Пилотите на Туполев обаче са подготвили още по-дръзка програма с много обрати, които се оказват фатални.

По време на смелият полет машината се чупи и разбива, убивайки шестимата души екипаж и осем обикновени граждани на земята.

Според една теория на конспирацията, Конкордски се разбива, защото рязко се опитва да избегне сблъсък с френския самолет Мираж, който искал да му направи снимка. Гринберг бързо опровергава това твърдение: „Мираж нямаше нищо общо с катастрофата. Той бе използван, за да се отклони вниманието от истинската причина, а именно – драстичните маневри на Ту-144, които надхвърлиха допустимите граници.“

Кадри на последните минути на Конкордски във въздуха показват, че руснаците искали да покажат, че техният самолет е доста „по-секси от консервативния Конкорд“. В последните минути се вижда, как Туполев лети с носа към земята, навярно в опит да се запалят отказалите му двигатели. Крилата не издържат на толкова много напрежение и се откъсват.

Това било началото на края за Ту-144.

Съветската програма за свръхзвуков самолет била отложена с 4 години след катастрофата, позволявайки на Конкорд да излезе на пазара първи. Но инцидентът не накарал властите да решат, че самолетът имал нужда от още тестване.

„Политически приоритет било Запада да се задмине, независимо от всичко, и това очевидно изиграва лоша шега на Ту-144, тъй като инженерите предпочетоха да бързат, вместо да обърнат повече внимание на машината си“, заявява Гринберг.

Когато най-накрая качва пътници през 1977 година, Ту-144 се оказва тесен, лесно чуплив и непоносимо шумен, тъй като за разлика от Конкорд, той можел да поддържа свръхзвукова скорост с технология, използвана само от военните самолети.

„Полетът с Ту-144 не беше за онези с чувствителен слух“, пише Джонатан Гланси в книгата си „Конкорд“.

Аерофлотът използва машината за двучасовия си полет от Москва до Алмати всяка седмица. Но още в самото начало, бордът му бил наполовина празен, а по-късно, самолетът превозвал повече товари и поща, отколкото пътници. След шест месеца, линията била закрита.

Ту-144 има кратък живот във въздуха. Изпълнява само 55 полета, през които често се включват аларми, които не могат да бъдат изключени, налягането в кабината намалява или двигателите отказват.

Повечето аварии се случват във въздуха, по време на полет. А на борда, заради шума, пътниците можели да общуват само с писмени бележки.

Проблемите с машината били толкова много, че към края на краткия си живот, той трябвало да излита само след обстоен преглед на създателя си – Алексей Туполев.

На 23 май 1978 година се случва поредния фатален инцидент. Ту-144 се запалва. По време на аварийното кацане, двама от бордовите инженери са убити. Конкордски губи правото да превозва пътници, но неговият край се крие другаде – той официално губи и интереса и финансирането си от държавата. Без достатъчно пари, производството на самолетите спира.

Само 17 машини, включително и прототипите, са излезли от завода. Когато през 1984 година всичко за Ту-144 приключва, повечето от тях са нарязани за скрап.

Но през 1999 година, Конкордски се съживява за последен път благодарение на НАСА, която подписва тригодишна сделка с Русия за проучване на свръхзвуковите полети. В тестовете експертите използват последния Ту-144, който някога е бил построен. Той прекарал едва 82 часа във въздуха.

Туполев дълго време мислил дали да не започне работа по Ту-244, но се отказал. Самият Конкорд полетял за последно през 2003 година. Той бил изоставен заради фаталния инцидент, убил 113 души край Париж, недалеч от мястото, където пада и Конкордски.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


136
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
71
10
 
9
 
! Отговори
Амстронг преди 4 години
На никой не му пука за руските ***. Българите създават семействата си в Западна Европа, а не в 16-та република на ссср.
70
5
 
4
 
! Отговори
наблюдаващотдалеч преди 4 години
Краденият б0клук е сдялан във времето на сесере. Защо на опашката има р00сско знаме? Пак някаква нескопосана лъжа.
69
1
 
7
 
! Отговори
хахаха преди 4 години
Тоя самолет да не е набор на Лили Иванова?
68
1
 
3
 
! Отговори
анонимен преди 4 години
Красив, ами как да не, като бай ви Тошо или Гошо или Пеко.
67
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Трябвало е да го кръстят Комкорд. Като повечето неща през комунизма - хубава работа, ама...сделана...
66
1
 
5
 
! Отговори
до 82 преди 4 години
това да не е конкурс по красота бе
65
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И кой го е признал и какви са критериите за красота в авиацията? И въобще, ако нещо постоянни се чупи и пада и убива хора и вътре трябва да тазговарвте с бележки, това самолет ли е?
64
12
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Без значение какво пишат тук еднокнижните герботролове,Ту-144 е признат за най-красивият самолет в цялата история на авиацията.
63
9
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 76 Това,че ти си ГЛУ ПАВ и неук, не значи, че написаното е глупости!За нещастното съществуване на българите последните 100 г. главните виновници са ушанките и подлите предатели на родината ни -русофилите!
62
12
 
12
 
! Отговори
Шоп преди 4 години
Самолетът е бил пълен *** като всичко руско, какво му е прекрасното?
61
5
 
9
 
! Отговори
Сата НАТО преди 4 години
До SHEFAМАЛКИ СТЕ-НАВРЕМЕТО ИМАШЕ ТАКАВА МАРКА ЦИГАРИ ТУ 144-СИНЬОБЯЛА ОПАКОВКА-ПАКЕТ.--------Нещо деменцията те е ударила.Цигарите бяха "Ту-134". Ту-144 беше срам и резил.
60
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До бай Ха нищо не казваш за американците, дето откраднаха цялата технология от германия и я използваха да си направят космическите си програми? ако не беше фон браун, още щяха да пасат крави!
59
11
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Агентите /от ГРУ/, откраднали чертежите на Конкорд са получли високи държавни отличия. Руснаците всичко копират/маймуни, сър/.Като се почне от танковете БТ, Т-27 28,мине се през камионите/амер модели/автомобили. Победа и Москвич-Пакард и Опел.През бомбардировача Ту-160/тухления/копиран от Америка.Та до Конкордский.....
58
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не е копирана совалката. Размерите са различни, технологията е различна, оборудването е различно, а най вече двигателните системи са тотално различни. --------Разбира се, че не е копирана.Ако беше копие на Спейс Шатъл, нямаше да я изхвърлят след първия полет.
57
4
 
3
 
! Отговори
Сата НАТО преди 4 години
До SHEFAМАЛКИ СТЕ-НАВРЕМЕТО ИМАШЕ ТАКАВА МАРКА ЦИГАРИ ТУ 144-СИНЬОБЯЛА ОПАКОВКА-ПАКЕТ.--------Нещо деменцията те е ударила.Цигарите бяха "Ту-134". Ту-144 беше срам и резил.
56
5
 
5
 
! Отговори
човек преди 4 години
До: номер 64 (Бай ***)Донякъде си прав. Ама донякъде.Технически погледнато, руският ТУ-144 е излетял по-рано от британско-френския Конкорд.Реално са излетяли за пръв път горе-долу по едно време.И да, има съществени разлики, явно никой не е копирал от другия.Не така стои въпросът обаче с руската совалка Буран.Тя не само че е излетяла по-късно (1988 г.), от американската (1981 г.), но е копирана едно към едно от американците.Не плюeм никого, просто изреждаме фактите. Никой не е съвършен!
55
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Американските боинги дето катастрофират през ден няма ли да ги спрат вече? Те сякаш всичките не са правени в сряда, а в другите дни от седмицата, когато качеството в САЩ рязко пада. Който е чел Колела на Артър Хейли и защо шефовете във Форд си купуват коли произведени само в сряда, знае за какво става дума.
54
13
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 66..Каква Руска "пропаганда" Те готи тебе бе? Всички български платени "медии" Пишат и говорят на един "език" Оплщване до дупка на Русия и всичко в тази държава! Така е вече 30 г..Та чак нищо човешко не остана в българина вече."Гушнал Американския брат" Европа се поамериканофилчи.И не само...
53
10
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Прекрасен самолет.Но явно демонстрацията е била на неподходящото место..И при такаво политане към земята.Рязък завой на тази машина на горе.Е бил свръх възможностите и.И не само на този самолет.Грешката е пилотска мисля!!!Но не е трябвало да се отказват от самолета!!! Но....
52
16
 
18
 
! Отговори
Бай потка преди 4 години
До бай ХЕ, как ще е открадната технологията на Конкорд от руснаците като руският Ту 144 се появява ПРЕДИ Конкорд ?!В стремежа си да плюете всичко руско вече се излагате !