Авторското право като трън в петата: Българинът трудно плаща!

Слави Танкеин за проблемите и решенията при прилагането на закона
21 дек 2016 09:44, Александър Попов
21
Авторското право като трън в петата: Българинът трудно плаща!
Слави Танкеин. Снимка: личен архив

Слави Танкеин е съосновател на ILAC, експерт по информационна сигурност, юрист, медиатор, освен това има дългогодишен опит, като съветник на компании и физически лица във връзка с проблеми, свързани с интелектуалната собственост и киберпрестъпленията. Завършва право през 2012 година, а през 2016 година приключва втората магистратура "Информационна сигурност" от Военния университет. Натрупал е сериозен опит през годините, като следва да се отбележи многогодишната работа при адвокат Тодор Батков, както и работата в една от най-големите застрахователни компании в България.

Много специалисти твърдят, че имаме добър закон за авторското право, но той не се спазва. Каква е причината да се прилага трудно?

Най-лесният отговор би бил, че съдебната власт не си върши работата. Но това не е така. Имаме съвкупност от проблеми, които кумулативно изграждат този проблем. Законът наистина не е лош, но определено би било добре да има известни промени в него. Но дори и без тях основният проблем е в отношението на хората. Нормално е, ако ползваш нещо, да го платиш и по някакъв начин труда на автора да му донесе приход. По този начин авторът би имал стимул да създава още. В България хората са свикнали да получават всичко на готово без да плащат нищо или поне да плащат в пъти по-малко. От там идва и най-големият проблем - погазват се правни норми, а единственият начин на авторите да защитят правата си е чрез съда. Сами знаете, че един съдебен процес ще се проточи доста време, дори може би години. От там идва и нежеланието на много хора да търсят правата си.

Кои са най-големите проблеми, с които се сблъскват авторите у нас при търсене на своите права?

Един от основните проблеми е липсата на специализирана помощ за авторите. Много от тези хора търсят помощ от други хора, които не са наясно с този бранш. Ние, с моята организация, в тази насока сме провеждали обучения на цели звукозаписни студия, както на изпълнителите, така и на авторите. Дори и на собствениците и на правоносителите, как да защитят най-добре своите произведения и като цяло плодовете на техният труд. По-горе казах, че търсенето на правата по съдебен път нерядко е бавен процес, но освен това е и скъп. Възможно е авторите да не могат да си позволят адекватна помощ или дори таксите за започване на самият процес.

Най-често авторските права се погазват в интернет. Какви могат да бъдат инструментите тази практика да спре?

Да, така е. Намираме се във време, в което сме обградени от интернет и е нормално там да има най-много нарушения на авторските права. За съжаление няма решение, с което да бъде прекъснат този процес изцяло. Искам да отбележа, че аз и моята организация сме изцяло против мерките взимани в някои други страни в Европа, като например:

Следене изцяло на трафика на потребителите от интернет доставчиците;

Спиране на достъпа до определена страница или ресурс (цензура);

Налагане на глоби и такси от правоносителите без съдебно решение;

Някои от гореизброените се ползват в Европа. Дори в някои държави, като Германия, ти изпращат мейл, че си нарушил определени права и ако това се случи отново дължиш глоба в размер на няколко хиляди евро. Разбира се, това е възможно решение, но накърнява правата на обикновените граждани. В други страни пък като Бразилия, направо се блокира достъпа до определени интернет ресурси. Отново подчертавам, че ние сме против подобни мерки. В други страни дори са стигнали до такива състояния, в които се използва закона за авторското право, за да се облагодетелстват финансово определени компании. Дори цената на съдебните разноски понякога отказва хората да защитават правата си, с което се накърнява тяхното право на защита.

Често изникват казуси с организаторите на концерти с чужди групи, дори има заведени дела. Фактът, че те се уреждат по съдебен път значи, че има "вратички" в закона, така ли е?

Разбира се, че не е така. Отношенията между чуждите групи или изпълнители се уреждат с договор. Неспазването на договора и липсата на воля на страните да разрешат проблема по извънсъдебен ред, това съответно по никакъв начин не означава, че задължително трябва да има вратички в закона. Правилното изпълнение на договорните отношения е изключително и само задължението на страните по него, едва след нарушаването му идва ред на закона и той не е този за авторските права.

От години има музикални телевизии, които не отчитат авторски права. Но притежават отказ на самите автори, които са получили конкретно заплащане на труда. Това не би трябвало да е нарушение, но не е ли ощетяване? Има ли го момента, че самите автори искат да получат бързо някаква сума без да се замислят за последствията?

Разбира се, че не е. Отново имаме договорни отношения. Авторът се е съгласил да получи някаква сума за труда си. Дали е ощетяване, само той може да прецени, както и какви биха били последствията. Нека не забравяме, че Джордж Лукас е отказал първоначалния си хонорар за създаването на "Междузвездни Войни", като благодарение на това, е спечелил стотици милиони долари. Така че, всичко е въпрос на договорка между страните.

Може ли проблемът с авторските права да бъде решен с дискусии или трябват по-крути мерки?

Решението е по-скоро комплексно. Трябва да има дискусии и съответно изменение, като двете неща кумулативно следва да доведат до някакво решение. В нашата организация се опитваме да правим точно това, да представяме гледната точка на всички страни, като не взимаме отношение към нито една от тях. Като цяло трябва да бъде увеличена културата, както на авторите и представителите им, така и на консуматорите. В момента провеждаме такъв курс, под егидата на университета Харвард за допълнително обучение на специалисти в авторското право. Това е единственият начин проблемите да бъдат решени, чрез обучение и взаимни отстъпки.

Авторите се оплакват, че сумите, които се плащат за правата им са твърде ниски. Какъв трябва да е пътят те да се увеличат?

Разбира се, необходими са както законови промени, така и промени при прилагането им. Най-важното е да се взима предвид мнението на самите автори и да се улеснят начините авторите сами  да се представляват. Много интересен пример в това отношение е новото право на издателите, предвидено в Единната стратегия на цифровия пазар, което ЕС иска да въведе.

Такова право съществува от 2013 г. в Германия, но има обратен ефект. Самите издатели са се отказали да получават възнаграждение за публикуването в интернет на техни новини само за да получават повече трафик и съответно приходи от реклама.


21
Още от
Напиши коментар Коментари
19
1
 
0
 
! Отговори
123 преди 8 месеца
До Американ
Napulno suglasen. I 10 godini sa malko
18
1
 
3
 
! Отговори
Американ преди 8 месеца
Авторското право е отживелица. Тука в Америка вече почнаха да се усещат.
17
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Всичко в БГ-то е перфектно уредено. И най -вече няма картел при горивата, ДПС не сече горите, престъпниците до един са в затвора. Само един малък проблем с процентите на разни некадърници, иначе продукт. Е, да ги ожалиш...
16
0
 
7
 
! Отговори
Изгърбич Задвратян преди 8 месеца
тъкмо се опраих с профон и излезнаха още некви профани. проблема не е в българина, а в факта че "Защитата" на авторското право се вози в бентли и *** по въпроса за самия автор.
15
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
След като си плащаме интернета какво повече искат.Цената би трябвало да е включена в таксата.
14
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Този още не е чул за доходите в България. Изказването му е в пълен унисон със старата немска поговорка "който се роди беден ще си умре прост" и с действията на днешните глобалисти за създаването на световен елит и управляема маса.
13
4
 
2
 
! Отговори
Кляпчо преди 8 месеца
До хехе
Е кво, момчето говори по-добре от повечето адвокати. Пък и организацията му ми харесва, че защитават свободата и се разграничават от налагането на санкции. Трябват повече такива!
12
1
 
10
 
! Отговори
хехе преди 8 месеца
4г стаж като юрист го наричате многогодишен опит? Добре
11
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
За какво да се плаща...?
Затова, че някой решил по този начин да трупа пари и шaйka мошеници са измислили този начин за забогатяване!
Да го ДyxaT...Някой ще си прави " правила" и те се приемат за Закон Божи...
10
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Криско ще се изкаже ил по темата?
9
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Успешните музикални артисти в България не ги интересуват авторските права. В България един артист няма как да изкара милиони левове от стрийминг не песните си. Мисля, че големия проблем пред всеки български музикант е, че му плащат малко пари за участие.
8
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Излиза, че ако имам заведение и искам клиентите ми да слушат музика без реклами трябва да плащам веднъж на услуга за стрийминг и веднъж на някаква бг организация.
Защо трябва по два пъти да се плаща?
7
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Друг проблем - софуеърен продукт, правен в щатите. Цена - съобразена с тамошния стандарт.
Е кой тук може да си позволи разход от 10 000 - 20 000 долара за програма?
Проблема с авторските права е неотделим от общия проблем на тоя свят.
Та, ако обичате, престанете с глупостите.
6
0
 
19
 
! Отговори
azda преди 8 месеца
Нахално е да се приравняват новите електронни и компютърни технологии за тиражиране с старите методи за създаване на какъвто и да е авторски продукт. Авторското право в сегашният му вид е робовладелство на шайка мошенници! Плащам само за това което харесам и си струва !
5
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Първи проблем - доходите.
Между 2005-2010 си КУПУВАХ всичко - филми, игри, музика.
Защо - защото можех, и така е редно.
Сега не си купувам нищо.
Защо?
Щото ни навряха дето слънце не огрява, и светлина не се вижда.
Повечето в БГ отговарят на горното описание.
4
1
 
26
 
! Отговори
darcas преди 8 месеца
До 3 - да има изпълнители, които не продават музика, а живеят от концерти на живо по клубове и други места, както и от продажба на фенартикули. А музиката си я продават сами по концерти и интернет на истинските фенове. Т.нар "правоносители" и "продуценти" по света са вече само едни паразити като Профон и Мюзикаутор в България, които точат и влачат пари от труда на останалите, без самите те да са създали каквото и да е.
3
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До darcas
Абсолютни си прав. Винаги съм казвал, че певци, актьори и т.н. трябва да се научат да печелят от "концерти на живо", т.е. от истинските си фенове. В същото време - трябва да се кланят до земята на тези, които им теглят продукцията от интернет, защото така им качват популярноста, импресиите, свалянията, а значи и вероятността да има повече хора на концертите "на живо". Ама кой да мисли - живеят с представите от средата на 20-и век и виниловите плочи.
2
2
 
25
 
! Отговори
darcas преди 8 месеца
Ако всички бъдат задължени да плащат за съдържание, това съдържание ще стига до много по-малко хора, популярността на продуктите ще намалее и оттам и приходите ще намалеят. Тия хора така и не разбраха, че истинските почитатели на една творба винаги ще си я купят, ако имат парите. А ако нямат парите - няма да я купят.
1
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Джордж Лукас си продаде компанията за няколко милиарда долара а след това 2 години дава сълзливи интервюта,че му били откраднали "децата" разбирай фирмата без да му платят нито цент.Пред тая невиждана *** всички торент сайтове събрани накуп бледнеят.