Във виртуалния свят: Геймърите в BG печелят над 4 млн. долара

Иван Бориславов е сред най-известните топ 10 в света
14 сеп 2019 09:45, Петя Славова
77
Във виртуалния свят: Геймърите в BG печелят над 4 млн. долара
Снимка: Reuters

Над четири милиона долара – такава е равносметката на българския професионален геймър Иван Бориславов Иванов, по-известен в средите с псевдонима MinD_ContRoL, за последните пет години. Според справка в сайта esportsearnings.com той е участвал в общо 61 турнира, от които е спечелил общо 4 483 493 долара. Големия си пробив MinD_ContRoL прави през 2017 г., когато с отбора си Team Liquid печелят едно от най-оборотните международни състезания - The International. Само от него Иванов печели 2 млн. долара.

"Светът на електронните спортове е интересен и вълнуващ. Често любовта към видеоигрите води много от геймърите към професионална реализация. Те започват да играят в онлайн турнири, които ги водят към международната сцена. Някои от тях като The International 2019 са с наградни фондове от 30 млн. долара“, съобщиха експерти от сферата на електронните спортове, пише "Монитор".

Иванов, който е специалист в играта Dota2, категорично е най-успешният български геймър, като попада и в световния топ 10. Към момента той е на осмо място по печалби от любопитната си професия. Капитанът на неговия Team Liquid – германецът Куро Такхасоми (с псевдоним KuroKy), е шести в класацията с общи печалби в размер на 5 128 788. Той е участвал в общо 104 турнира. „Златото“ пък е за датчанина Йохан Съндстейн. От 108 турнира той е спечелил близо 7 милиона долара.

Стотици българи са опитвали късмета си като професионалисти в електронните спортове. Болшинството от тях далеч не достигат до милионни печалби. Средно от заниманието си те изкарват по 132 хиляди долара. Сред най-често играните електронни спортове от наши сънародници са Dota2, Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, World of WarCraft, Hearthstone и др.

България, впрочем, има повод за гордост, когато става дума за електронни спортове. През 2003 г. страната ни става едва третата в света, която признава тяхното значение, като създава и федерация, посветена на тях.

„Много хора си мечтаят за такава професия. Отстрани изглежда, че да играеш игри, както и да стриймваш, е лесна работа, но всъщност изисква много труд, дисциплина, тренировки, участие в турнири, работа с феновете, събития и т.н.“, казват ни още запознати със сферата. 10 часа тренировки на ден, казват в средите, са оптималният минимум, с който един геймър се подготвя за професионалната esport сцена, като някои ентусиасти прекарват и двойно повече време на денонощие в игра. Въпреки че преобладава мнението, че геймърите нямат допирни точки с атлетите, електронните спортове не само придобиват все по-голяма популярност както у нас, така и на международно ниво, но и постепенно започват да се третират наравно с футбола, баскетбола, бейзбола и др. „Електронните спортове изглежда се вписват безпроблемно в останалата част от нашата традиционна атлетика. Има повече прилики, отколкото разлики.

Подобно на традиционните, и електронните спортове събират студентите заедно. Имат треньор, развиват роли и учат на работа в екип“, гласи мнението на Ранди Симински, атлетичния директор в Щатския университет на Ню Йорк в Кантон. Нещо повече, сред недостатъците на кариерата в електронните спортове и тук е сравнително краткият професионален път. Според данни на изданието Ranker средностатистическият професионален геймър се „пенсионира“ в средата на 20-те си години, защото рефлексите и сръчността му са намалели до този момент и не могат да бъдат сравнявани с тези на по-младите им колеги.

Когато включим в общата картина и ентусиастите, които играят непрофесионално, средната възраст на геймърите – според изследване на екипа на ESL (Electronic Sports League) в Югоизточна Европа – достига до 35 години. Проучване, проведено от ESTAT през 2015 г., обаче показва, че 71,9 на сто от българските геймъри са на възраст между 18- и 23-годишна възраст. Повече от половината от тях казват, че се забавляват с видеоигри от повече от десет години. 38% пък предпочитат да играят през нощта. Макар на световно равнище процентното съотношение между мъже и жени геймъри да е в относителен баланс с разлика от под 10 на сто, в България повечето от ентусиастите на тема видеоигри са мъже. Едва 11,6% от геймърите са жени.

Все повече българи проявяват интерес и на другия фронт – тяхното създаване. Само през последните пет години – от 2016 г. насам, са основани над 17 родни компании, които разработват видеоигри сочат неофициални данни от анкета, проведена от Game Dev Summit сред българските студиа. Общо на пазара функционират над 60 фирми, като голяма част от тях са инди (малки, независими) студиа, които работят с до 5 служители. Палитрата от заглавия, които всички те създават, е голяма. Няма един конкретен жанр, в който се специализират родните game dev професионалисти, като проектите им са образователни, екшън приключенски, мултиплейър, игри с виртуална реалност, стратегии, мобилни игри, пъзели, интерактивни наративни заглавия и т.н. Сред успешните продукции на българските студиа са например: Haemimont Games, Tzar:The Burden of the Crown (броени месеци след създаването й са продадени над 50 000 игри само в Испания), Imperia Online (има над 1 милион инсталирания само от Google Play), Guns and Robots (през 2016 г. се отчита с 1 милион играчи), Dust And Salt и мн. др. У нас имаме офиси и на световноизвестни студиа, като Ubisoft, Creative Assembly, Gameloft, които също имат много успешни игри. Пример за това е Ubisoft Sofia, чиито кадри участват дейно в разработката на изключително популярната игра Assassin’s Creed. „Последното постижение е участието в разработката на Assassin’s Creed Origins. Имахме и водеща роля в разработката на митологичното DLC на Assassin’s Creed Origins – The Curse of the Pharaohs, както и на Assassin’s Creed Rogue Remastered“, хвалят се от българския офис на Ubisoft.

Самият успех на дадена видеоигра пък е субективно понятие. „За много малки indie студиа успех значи поне да не са на минус. За големите компании едва ли има формула, по която да изчислим успеха – продажби, редовни играчи и т.н. Браншът е изключително разнообразен и е трудно да бъде сложен в стандартна рамка“, казват още от Game Dev Summit. Основен проблем в сферата продължава да бъде пиратството като все още и у нас много потребители предпочитат да изтеглят играта от торент сайтове, вместо да си я купят.

Физическата продажба на заглавието обаче е само един от начините за печалба от видеоигра. Предпочитан метод е и внедряването на „вътрешни покупки“ (in-app products) в самата игра с цел напредване в нивата, подобряване на героите в игрите и т.н. Средна цена трудно може да се определи, като проучване на „Монитор“ показва, че има „артикули“, които се котират и на цени до 700 лв.

Има, разбира се, и заглавия, които не залагат подобни предмети за закупуване. Относно колко струва изработването на една игра – категоричен отговор на този въпрос също няма. Причината – всичко зависи от предварително поставените цели и типа на разработваната игра - може да е малка флаш игричка, направена за 3 дни от двама ентусиасти, или AAA заглавие, направено от огромно студио с 300+ човека.

Сред тях може да има както програмисти, така и аниматори, специалисти по наративите на игрите, продуценти и много, много други. От особено значение са и тестерите на заглавията. Срещу средна заплата от около 600 лв. у нас тяхната работа включва проследяването на възможните развития на сюжета в самата игра, като те следят за бъгове в играта, нарушаване на графиката и т.н.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


77
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
1
 
3
 
! Отговори
До 51 преди 4 години
AAA, или Triple A е блокбъстър за видео игри. Игри издадени от големи студия като EA, Activision, Valve и т.н
36
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Какво по дяволит е означава флаш игричка и ААА игра
35
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 37Елмпа какво е туй да комуникираш нормално? Само селяни у нашия град, много не са нормални. Боли *** фара за тея пpaсета ... аз с който и където трябва си комуникирам пееееерфектно.
34
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 38В претенцията си за култура забрави, че вие и Вие са различни думи. Живееш в 2019, това е онлайн форум. Не са прави на важен!
33
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 40А! Виде ли ся! Ясно ти е, че си задръстен, ама пак ми са прайш ...
32
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 46Печелиш трънки. Може да не си вадя хляба с игри, но да бъда честен - друго, освен храна не си купувам с парите, кокто изкарвам от вън.
31
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да печелят. Това е валута влизаща в страната. Т. Е. Всички печелим, когато се влее.Много по голяма кория има от да преподаваме чужда стока във всеки магазин.
30
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Всички помним Роро, и колко всеотдаен беше за популяризирането на гайминга у нас. За съжаление вече не е сред нас, но поне запали много хора през годините. Лошото е, че хората около него не продължиха делото му. :(
29
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 37Ако си част от отбор ще трябва да можеш да комуникираш добре.Аз играя понеже ми е хоби и според мен е важно човек да може да общува добре.
28
2
 
9
 
! Отговори
gf hf mf :> преди 4 години
До Ангел,То пък живота извън виртуалния нали е много лек - няма стрес, нерви.Ставаш рано сутрин, ако работиш физическа работа, следобед като се прибереш си скапан и нищо не ти се прави.Иначе навремето Инсомниа направи голям пробив за бг гайминга, но и тогава не беше нещо кой знае какво популярно за България развитието на този вид дейност.
27
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 31Не. Означава, ме ти си задръстен. И що ми говориш, все едно съм много хира?!?
26
5
 
6
 
! Отговори
YoloSwag420 преди 4 години
Аз затова, чакам да стана на 16 , ме да напусна даскало ода стана про левел геймър! И ще си цъкам по цял ден и няма са слушана мама, и ше си гледам кефа, и ще си пула и пия, и ще правя и парички, и ще ми се кефят момичетата!
25
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До АнгелАко средата в реалният живот е алкохолици,чалгари,назобани диваци които се чудят с кого да се сбият за да демонстрират физическата си мощ всъщност виртуалният свят е едно прекрасно място.Сега се разхождам из улиците на София.Уж не ромски квартал.Непрекъснато се срещам с диви селяни които се бутат ръгат и псуват по тротоаритеРоми,бабички,изкукали дъртаци,надути момичета които знаят думичката "офф" и "разкарай се бе"..Нещо не върви много социалното поведение с такива хора.
24
0
 
5
 
! Отговори
копиран Текст преди 4 години
Тоа копиран Текст от 5 страници от онлайн ветника Монитор кой *** ще го прочете , народа иска само да комнетира друго не го интересува имам предвида да псува тука да си излее злобата
23
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 28Не ти трябва, ама помага - Пример Корея!
22
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 25Бал това си значи ... Никои не иска да гледа с приятелите и 10 минути от орофесионален Clash of Clans и каквото е модерно тая седмица, ама LoL и Dota2, се гледат от милиони, вече 10+ години, защото са по-добро, по-интересни и по-забавни :)
21
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Легендатанали знаеш, че това по новините преди година, че България гдбоп е прибрал 200 хил биткойна се оказа фалшива новина. истината е че при залавянето само са видели транзакция от 200 хил биткойна.
20
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 23То се вожда, дали си добър от рано. Просто си с няколко стъпки пред другите.
19
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 22Да, но има разлика между типажа *** Candy Crush и Dota2
18
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
първо да си добър трябва да играеш доста 24 часа на ден, 365 дни в седмицата и пак няма гаранция, че ще можеш да игреш като хората.за да си наистина добър трябва да гледаш стриимовете на най добри и да играеш със тях и да се учиш от тях.това е електронен спорт който нашата убита държава няма да развие скоро. тя си го уби още преди години. малцина са тези които успяват. но с цената на това да нямат истински живот.