Как да задържим децата в училище?

За новите мерки в държавата разказва Милена Дамянова
Обновена: 13 ное 2012 08:46 | 13 ное 2012 08:04, Петя Славова
39
Как да задържим децата в училище?
Снимка: Булфото

За първи път у нас се подготвя Стратегия за превенция и за намаляване на отпадащите ученици и на преждевременно напусналите образователната ни система. Това съобщи за заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова, пише БТА.

Има разлика между термините "отпаднали ученици" и "преждевременно напуснали" училище, отбеляза Дамянова.

Отпаднали са учениците, които са в ученическа възраст и за учебната 2011/2012 година те бяха 2 693-ма от общо 732 296 ученици в страната. Този процент на отпадналите от училище е изключително малък, други европейски страни имат много по-сериозен проблем в тази област, коментира заместник-министърът. Тя каза, че от тези 2 693 ученици у нас през миналата година заради отсъствия са отпаднали от училище 1 036 ученици, заради слаб успех - 42-ма, а по социални и семейни причини - 1 615 ученици.

Терминът "преждевременно напуснали" се отнася за младите хора на възраст между 18 и 24 години, които са с основно или с по-ниско от основното образование. Процентът у нас на тези младежи за 2011 г. по данни на Евростат е 12,8 на сто, като средният - за ЕС е 13,5 на сто, съобщи заместник-образователният министър. Тя припомни, че през 2009 г. процентът на "преждевременно напусналите" младежи у нас е бил 14,7 на сто, а до 2020 г. трябва да спадне до 10 процента.

Смятам, че ще постигнем тази цел много преди 2020 г., заяви Милена Дамянова. Двете основни цели на стратегията - за приобщаване на децата от етническите малцинства и за превенция за намаляване на отсъствията, се подпомагат от две национални програми.

Първата е "С грижа за всеки ученик" с бюджет от 2 000 000 лева и в нея има специален модул за подпомагане и допълнителна работа на ученици с ниски резултати. От тази учебна година има и нова програма "На училище без отсъствия", като мярката "Без отсъствие" е също с бюджет от 2 000 000 лева, поясни Милена Дамянова.

Програмата "На училище без отсъствия" цели да стимулира и мотивира директорите и педагогическите екипи в училищата да разработват и изпълняват свои училищни програми за намаляване на отсъствията на учениците чрез реалното и точното им отразяване в училищната документация, чрез разработването на мерки за превенция на отпадането от училище, както и за реинтеграцията на преждевременно напусналите образователната система. За тези дейности се използват средства от ЕС и от националния бюджет, каза заместник-образователният министър. Милена Дамянова отбеляза, че със средства от държавния бюджет се организира целодневната организация в училище, която е важна мярка за задържане на учениците в клас.

Финансирането на образованието на децата, навършили пет години, също е превантивна мярка в тази посока. Проектът "Успех" пък се финансира със 100 милиона лева от ЕС за три години и е за клубове и занимания по интереси, за да се мотивират учениците да участват в извънкласни дейности.

Заместник-образователният министър разказа и за друга популярна мярка за задържането на учениците в училище - за учителя-ментор или наставник. Такава практика вече се прилага от 2009 г. в основно училище "П.Р. Славейков" в Бургас. Тази "роля" се изпълнява от учител, който осъществява диалога с учениците, подпомага социализацията им, работи в сътрудничество с класния ръководител. Класният ръководител и наставникът пък посещават домовете на децата, стремят се да привлекат за партньори и съмишленици и техните родители.

По думите на Дамянова през учебната 2012/2013 година училищните директори трябва да изпращат доклади до регионалните инспекторати по образованието, ако има отпаднали ученици в тяхното училище. В тези доклади трябва да бъдат описани причините за отпадането на децата и какви мерки са предприети.

Друга мярка, която се прилага от тази учебна година, е да се картотекират учениците в риск, за да се задържат в училище, както и да има постоянни училищни комисии за обхващане и задържане на подлежащите на задължително обучение ученици. Вече трета учебната година МОМН "поставя задача" на училищата - "своевременно да информират родителите за отсъствията и успеха на учениците".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
13
 
! Отговори
зрител преди 11 години
Ако им наложат санкции, вместо да ги хрантутят - ще ходят на училище и ще пеят дори! Друг е моментът, е учителите масово крият "отсъстващите" - заради делигираните бюджети!
20
1
 
12
 
! Отговори
родител преди 11 години
Тази "специалистка" е кръгла ***! Направо е вредна за образованието!
19
1
 
16
 
! Отговори
Oleee преди 11 години
Стига вече демагогии и глупости! Въведете системата отпреди 23г. и спрете да си правите експерименти! В крайна сметка пак опирате до тези мерки от преди 23г. - справка "клубове по занимания и интереси" тогава се водеше кръжоци и извънкласна дейност. Отделно имаше клубове по авиомоделизъм, корабомоделизъм, ракетомоделизъм, химия, физика, информатика и т.н. Нищо ново няма да измислите само сменяте думите и се биете в гърдите, че било за първи път. Може, ама друг път!
18
5
 
3
 
! Отговори
chicago преди 11 години
На дъртите *** давате по 4лв да ходят на училище.На децата след часовете,класната да дава по 20лв.Проблема ще го решите на 99%.
17
0
 
5
 
! Отговори
RCI преди 11 години
Това е въпрос,който ако учителят не си го е задавал,то мястото му не е в системата.Детето се ражда,както се казва `бял лист`;детето има потребност и желание да знае.Детето непрекъснато въпроси задава.Най-логичното нещо е училището да бъде магнит за него.Защо не е така?Защо децата бягат от училище,хитруват;мразят училището?Нещо в методологията,в методите;в учебните планове и програми е сбъркано.Изначално е сбъркано,защото това не е проблем само на това поколение.От `А`трябва да тръгнем.
16
1
 
3
 
! Отговори
Много е просто как преди 11 години
Като направим униформите на като на *** и сутен. Пуска ме им *** музика и им позволим да пият и пушат.
15
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Интересно как картотекирането ще върне някого в клас ?! Или се прилагат номенклатурни номера? Фалшиви мерки, да оправдаят на някого възнагражденията!
14
2
 
7
 
! Отговори
набор 92 преди 11 години
от Българите отпаднали ученици няма... колкото и да те мързи - завършваш/дори да повтаряш/! да мислят за качеството на образованието и за 'учителите в смесените райони' - съжалявам тези хорица. работя в обучителна организация, да не Ви казвам какво беше на една 'смесена група безработни' с *** рецидивист... преподавателката ни се беше отчаяла!!!!!
13
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
"Тебешир и черна дъска,бяла дъска с маркер е лукс." Къв лукс е бялата дъска с маркер бе - тва черното кат го бършеш само та трови. Много повече от тебешира.
12
2
 
7
 
! Отговори
Даскал преди 11 години
Даскале, и в чужбина не е така както по-малко интелигентните си мислят, че е. Имам наблюдение върху Франция и Англия. За втората да кажа, че например по информатика степента на трудност на изпитите дори след втората година са под нивото на познанията, с които тук влизаме в университета. Да не говорим, че в някои случаи може дори да не ти се налага ти да си направил задачата за изпита. Но това, че и там е зле не трябва да ни успокоява, че и тук вървим надолу.
11
3
 
16
 
! Отговори
Иван Пешев преди 11 години
Аз бих изгонил 20% от най-слабите за един месец да ги видим другите 80% как ще направят програма "Без отсъствия" сами без да се даде един лев. И после ще почна по малко да ги връщам теиз прокудените. Те сега си усещат че някой иска на всяка цена да ги държи на училище и се *** ,едно време ние бяхме наясно че при определни издънки може да излетим.
10
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Не е възможно да се кърпят постоянно стари *** и да станат нови.Скучни и неразбираеми уроци,болни и невротизирани учители,принудени да работят до 63 и 65г.Младите учители били около 3-4%.Тебешир и черна дъска,бяла дъска с маркер е лукс.Липса на съвременна техника в класните стаи и подготвени специалисти за работа с нея.Голяма част от родителите разчитат на учителите, учителите се надяват на съдействие от родителите.Мноооого са факторите, които правят училището непривлекателно за учениците
9
3
 
11
 
! Отговори
даскал преди 11 години
Айде стига с тия проценти и манипулативни сравнения с ЕС. Вижте същината на обучението на българските ученици - има такива, които са в прогимназията, без да знаят да четат.Т.н. "второгодничество" вече не съществува, но е за сметка на качеството, свидетелствата за завършено основно образование и дипломите за средно/да не говорим за висшето/ са без покритие.
8
0
 
9
 
! Отговори
Стоян Г. преди 11 години
Безспорен факт е, че и отпадналите, и преждевременно напусналите образователната система са преди всичко от ромски произход. Но държа да направя едно уточнение и моля автора на статията да я коригира: целодневната организация на учебния процес се финансира по проект BG051PO001-3.1.06 "Подобряване на качеството на образованието в средищните училища чрез въвеждане на целодневна организация на учебния процес"
7
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
нещата са много елементарни и започват с възпитание в къщи и образование в училище
6
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Хайде да направим уточнение: За деца ли говорим или за ***??!!Прехвърлям се на статията за Хитлер!
5
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Ясно е, че иде реч за по-миризливите дечица, нежно наричани чавета. Решението е при отсъствие да се спират помощите на майката, така всяка сутрин Бай *** ще ги води под строй:)
4
1
 
10
 
! Отговори
Учуден преди 11 години
Дрън-дрън!Всичко това винаги се е правило в училище,а тези сега откриха топлата вода.
3
1
 
15
 
! Отговори
Минувач преди 11 години
Тъкмо тва щях да кажа, като първият коментирал! Споделям мнението му.
2
1
 
13
 
! Отговори
Даскал преди 11 години
С шутове как.