Цветелина Драганова: Местенето на Вазов от 10-ти в 9-ти клас е неприемливо

Пробойната в промените в учебните програми е аргументацията на МОН
8 авг 2023 17:30, Стела Стоянова
33
Цветелина Драганова: Местенето на Вазов от 10-ти в 9-ти клас е неприемливо
Снимка Личен архив

Цветелина Драганова е преподавател по български език и литература с 25-годишен опит, в момента е учител в Езикова гимназия „Пловдив“. След интервюто, което даде за Днес.бг, публикуваме с нейно съгласие и позицията й, която е дала в сайта "Уча в Пловдив." Заглавието е на редакцията.

Докато разглеждах готвените от МОН промени в учебните програми по български език и литература в първи гимназиален етап (VIII – X клас), и аз като немалко колеги се запитах защо т.нар. обществено обсъждане се случва точно в това отпускарско време, когато едва ли е възможно да се консолидира позицията на колегията. На този въпрос може да се отговори различно, но едно е ясно – когато лятото свърши, след него ще трябва да влезем в класните стаи и да работим с учениците си. Ето защо е важно да се чуят различни гласове. Ето защо се съгласих да кажа какво мисля, и ще се опитам да бъда конкретна.

Още по темата

Аз лично не съм участвала в комисиите, изработили въпросните предложения – мога само да предполагам какви са били мотивите им. Някои от тези предложения приемам, с други съм категорично несъгласна.

За онези, които нямат пряк поглед върху случващото се в училище, трябва да е ясно, че става дума за програма, която влезе в сила преди 6 години и по която се дипломираха вече 2 випуска. Тя се основава на концепция за литературно образование, различна от онази, с която десетилетия наред са се формирали поколения. Защо е така, не е предмет на обсъждане тук. Уточнявам заради преките сравнения между „преди“ и „сега“ – те са некоректни и неуместни. Както инертна, непродуктивна и манипулативна е реториката, използваща глаголите „махат“, „свалят“, „орязват“. Ако си служи с неистини, разбира се.

Естествено е една нова програма да мине през период на задвижване и разработване, да крие грапавини, нефункционални „места“, които стават видими единствено в практиката, и когато те се установят, е напълно закономерно да последва институционално действие с цел корекция и промяна. Както става на този етап. Въпросът е как се извършва и как се съобщава това действие. Тук вече картината се усложнява. Ще започна поред, като маркирам най-очевидното.

Първо, някои от предвижданите промени засягат корпуса от творби от западноевропейската литература, и то основателно, в посока на това учителят да прецени кое е по-подходящо за неговите ученици – дали да представи идеологията на Просвещението посредством „Пътешествията на Гъливер“, или да заложи на „Робинзон Крузо“. Добре е, когато системата се доверява на онези, в името на които функционира. Чудесно е и учителят, и учениците да разполагат с право на избор. Добре е, че е чут учителският глас и по отношение на творчеството на Байрон. За да няма съмнения: Байрон не „отпада“ – сменя се текстът, по който ще се работи.

Второ, намирам за крайно неприемливо преместването на Вазов от началото на Х в края на IX клас. Формалният мотив е да се разпределят равномерно по брой творбите, изучавани в едната и в другата година (IX и X клас), и да се осигури достатъчно време за подготовка за НВО в края на Х клас. Тази промяна влече след себе си поне две нежелателни последици. Събирането в една учебна година (в рамките на три учебни часа, предвидени както за работа по език, така и за литературни анализи и интерпретации, и за създаване на собствени текстове) на представителни творби от няколко европейски културно-исторически епохи и направления (Просвещение, Романтизъм, реализъм, символизъм), от Българското възраждане и първите следосвобожденски десетилетия, е непосилна задача, ако трябва да се изпълни качествено, с грижа за целта и смисъла на литературното образование. Колегите, които преподават Ботев на деветокласници, много добре знаят за какво усилие става дума. Ако към това прибавим „Левски“ и „Под игото“, и то в самия край на учебната година, когато учениците съвсем естествено гледат към ваканцията, резултатът е предизвестен. Няма какво да се лъжем. Работата по осмисляне на Ботевото и Вазовото творчество като врата към националното ни самопознание отвъд патриотарските клишета и кухия патос – самопознание трудно и често неласкателно, е задача от първостепенна важност, която изисква оптимални учебни условия, в това число необходимата нагласа и степен на зрялост у учениците.

От друга страна, съзнавайки тази отговорност и надбягвайки се с календара, учителят по български език и литература ще се опита да спечели време за сметка на работата с текстовете от западноевропейската и руската литература – щета, не по-малко сериозна и укорима. И там, където уж му се дава възможност да преподава и Балзак, и Флобер, и Бодлер, и Верлен например, той вече е принуден да редуцира. Да не забравяме, че същият учител предходната година е имал нелеката задача да доведе Сервантес и Шекспир до света на 14-15-годишните. Какво означава това и защо тази задача се превръща в тежка повинност, е друг въпрос. Няма да се разпростирам тук, но не мога да не повторя, че познаването на „небългарската“ литература е не просто знаене на големи имена и заглавия – то е условие за владеене на  цивилизационен и ценностен код, особено насъщен в дните, в които живеем. Колкото повече свиваме това пространство, толкова повече се капсулираме и „самоколонизираме“, а така може да се окажем лоши пророци на собствения си път. Понеже все пак говорим за литература, добре е да чуем какво казва Йосиф Бродски, руски и американски поет впрочем, в своята Нобелова реч през 1987: Вярвам (…), че челият Дикенс по-трудно би убил себеподобните си в името на някаква идея от онзи, който никога не е чел този писател. Думата ми е именно за четенето на Дикенс, Стърн, Стендал, Достоевски, Флобер, Балзак, Мелвил, Пруст и т.н., тоест за литературата, а не за грамотността и образованието. Онези, за които Бродски е твърде далече, нека прелистят по-внимателно Ботев и да си припомнят писмото му до Иван Драсов век по-рано: …преди сичко трябва да сме човеци, после вече българи и патриоти…

Сигурно за мнозина подобни изказвания, особено пък в съседство, звучат наивно и утопично, дори смущаващо, но ако образованието по литература не се прицелва непрестанно към утопията за очовечаването на човека – и литературата, и ние, които работим в полето на образованието, сме обречени. Така че тук простата аритметика, целяща да изравни броя творби, изучавани в една година, с тези, учени в друга, е слаб, ненадежден ориентир. Не избираме домати на пазара – търсим смисъл и упование.

И накрая, но не по важност. Основният проблем в официалната позиция на МОН са не конкретните промени в списъка. Не дори онова, което най-вероятно предстои да се случи с учебниците – уж са нови, пък вече са стари… Пробойната е в аргументацията, защото тя говори за ценностни основания и за философия. Тази аргументация би следвало да изхожда от смисъла на литературното и езиковото образование, а не от някакъв инструмент за мониторинг, какъвто е НВО след Х клас. Не може основание за каквито и да е промени да са резултатите от един изпит, защото това означава да поставим каруцата пред коня, средството пред целта. В този си вид проектът на МОН изпраща смущаващо за мен послание и то е, че трябва да подчиним мечтанията, целите и всекидневните си усилия на броя точки и на статистиката. Дали става дума за умисъл, или за обикновена небрежност, не се наемам да гадая.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


33
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Учителите днес умишлено им вдигат заплатите защото трябва да търпят и произвеждат функционално неграмотни деца с малки изключения на добри и умни деца които не правят процент.Родителите имат най-голяма вина.По соца имаше ред и се убеждавам защо е имало Белене тогава.
31
7
 
2
 
! Отговори
Ханс преди 8 месеца
21 век сме, Под игото е първият български роман и толкова, от литературна гледна точка е пълна скръб. Вазов е патриарх, но сравнен с Пелин и Йовков е абсолютен самодеец...
30
2
 
8
 
! Отговори
Непознат преди 8 месеца
Да му припомним ли на Лозанов, че още в първите години на демокрацията им се нагнездиха в училищата АМЕРИКАНСКИ ,,учители" , без никакви педагогически умения да преподават някакъв американски ( английски) език , да учат децата на ужасяващи традиции като Хелоуин. В общинските съвети и администрация плъпнаха ,,специалисти" от Америка. Плащаха им квартири, разноски за по няколко год..и се започна изчегъртването на всичко родно, славянско. Наричаха ги представители от Корпус на мира. Ти да видиш !
29
0
 
9
 
! Отговори
Непознат преди 8 месеца
Прозрачни до простотия. Ясно и налудничаво се стараят да отхвърлят всичко, свързано с националните ни, изконни добродетели. Ще претупаме Вазов, Ботев в края на учебната година в 9. клас, ей така между другото, между западноевропейските автори. Защото иначе голям кошмар ги гони да не научат младите, децата ни нещо свързано с Русия и въжделенията на поробената пет века България. И тръгнал папионката Лозанов да коментира, че има руска пропаганда у нас, а пък американска нямало.
28
0
 
9
 
! Отговори
Ника преди 8 месеца
"Обсъждането" е в този момент,защото от Министерството нямат НИКАКВО намерение да се съобразят с мнението на КАЧЕСТВЕНИТЕ учители по БЕЛ
27
0
 
12
 
! Отговори
Признателна преди 8 месеца
Нека да не пречат невежите политици и самозвани многознайковци на истинските учители да си свършат работата поне с интелигентните и можещи деца. Винаги е имало мързеливи и *** ученици, но преди ги отсяваха да повтарят класовете, докато им светне ум в главите или ги диагностицираха като бавноразвиващи се да учат по друга програма. Днес тъпотията тържествува и нагласят критериите за оценяване според нея.
26
1
 
12
 
! Отговори
Признателна преди 8 месеца
Абсолютно точен коментар. Добре че още има интелигентни и отговорни учители, които да милеят за училището и умните ни деца, че не са безразлични в работата си. В голяма част от коментиращите тук се долавя негативизъм, ирония, отричане както към учителите, към труда им, така и към учащите се. Но нека се знае, че има и ученолюбиви, умни деца, които имат мечти и възможности да ги постигнат. Нека да не ги поставяме под един знаменател с другите, които търсят леко, безцелно живуркане на чужд гръб.
25
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Всъщност, местим Вазов само за да дадем на едни парчета академици да произведат нови текстове сopy/paste в нови учебници и да усвоим едни денги.
24
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
И без това не четат книгите, а гледат филми по тях, ако има.
23
6
 
2
 
! Отговори
Рамбо силек преди 8 месеца
Иван Вазов беше на банкнотите от 200 лева през деведесетте. Сега учениците в горния курс предпочитат творчеството на Пенчо Славейков и Алеко Константинов.
22
9
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Искам да попитам госпожа българистката: Въведоха ли в обучението нещо от японската литература и култура? Например. Или от индийската или персийската, арабската? Питам съвсем сериозно. Защото, само ако се знае какво е влиянието на японската култура върху западно-европейското изкуство, може да се говори за модернизъм. В Европа абсолютно погрешно учим, е светът е започнал оттук. Абсолютна дезинформация.
21
23
 
3
 
! Отговори
Лаврентий Берия преди 8 месеца
До 17 - много е важно обаче да се научим от "Дядо Вазов" на "братушкане"! Как иначе ще израстне следващото поколение непълноценни индивиди?
20
9
 
3
 
! Отговори
Лаврентий Берия преди 8 месеца
До Христо Христов - м, няма! Трудно ти е да го преглътнеш, обаче ще завършиш жалките си путинофилски дни в европейска България. Е така, мразещ всичко и всички, познати и непознати, роднини, че и себе си дори. Това причинява путинофилската отрова.
19
2
 
19
 
! Отговори
Ко? Не! преди 8 месеца
Вазов където и да го преместите, тапунгерите които произвеждате няма да го възприемат!!! Спрете да бълвате бройки, само за да си запазите работните местенце, а започнете да произвеждате качество!!!! Масата ученици са на такова ниво, че преди биха повтаряли всеки клас от 4ти на горе по 3 пъти, а сега им подарявате дипломи в 12ти клас само ако могат да си пишат имената без правописни грешки и на Кирилица!!!!
18
2
 
14
 
! Отговори
17 преди 8 месеца
Обучението по литература в този си вид е вредно, защото не съблюдава първото правило на методиката - за достъпност.Нито Шекспир, нито Балзак, нито Ботев ... са писали, за да ги учат "*** и пульо" и да ги анализират. Има 3-годи-ни гении математици или шахматисти.Няма 3-годишни гении литератори. За възприемане на литература се изисква 1. жизнен опит; 2.Познаване на конкретната историческа и битова ситуация; 3.Познаване на религиозни и подобни норми и изисквания 4.Пвързаните с това думи и понятия
17
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Предметът "Български език и литература" открай време е абсурден. Чрез литература, писана за големи хора, при това сред най-интелигентните за времето си в областта на художественото творчество, се обучават масово!!! масово деца и младежи уж в стилове, история на изкуството, история на литературата и ценност на родната литература във връзка с родната история. Има недопустима свръхзадача. По принцип има предмети "Изобразително изкуство" и "Музика", които би трябвало да запознават, но НЕ го правят.
16
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Миналата година разгледах учебник по история..... Ами Левски и Ботев са ги споменали в един урок - прЕко сили страница и половина!!!!! А за тия исполини трябва да се чете от първи до дванайСти клас.... Ама както и да е. Децата знаят че Ботев е пловдивски отбор, а Левски ритат на Герена. Обезличаването на българската памет върви по план. Благодаря ви краварри - изчаддия адови!!!!
15
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Може да се пренапишат някой от книгите на Вазов за да са по стандартите на ЕС.
14
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
На кой ли му пука вече.Превърнахте и Вазов и Ботев в карикатури на великите идеали ,които са имали.Вие, женички, псевдотворци, политици и обикновени тарикати.
13
16
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Да вкарат спасителя в ръжта в учебнта програма. Също и великият гетсби - тази книга ще е добра за момчетата и от нея ще научат много.А от Вазов няма какво да се научи чак толкова.