Асен Александов пред Dnes.bg: Трябват учебни програми на две нива - базови и за напреднали

Трябва да продължи политиката учителските заплати да са 125% над средната
15 сеп 2023 19:00, Стела Стоянова
63
Асен Александов пред Dnes.bg: Трябват учебни програми на две нива - базови и за напреднали
Снимка БГНЕС, архив

Какви промени очават деца и учители в началото на новата учебна година. Dnes.bg разговаря с директора на 51-во СУ Асен Александров

-    Господин Александров, тази година МОН направи някои промени в учебните програми, част от които бяха козметични, но други събудха остри реакции...

-    Нормално е вече учебните програми да се освежават непрекъснато, тъй като вече непрекъснато има нова информация, която трябва да измести старата Това е постоянен процес и не бива да обект на сензации, да се демонстрира какво ще променим и защо ще го променим. Най-често местенето на определени знания е, за да се осигурят междуредметни връзки – това да се преподава паралелно по биология, химия, физика, математика. В стария закон дори имаше изискване на всеки четири години да се променят учебните програми и това идваше от изискването, че учебниците се променят на всеки четири години. И на никого не правеше впечатление.
Като математик например аз подкрепям преместването на изучаването на проста лихва в осми клас, вместо в шести, защото това е едно от важните знания в бъдещия живот на детето, и изучаването му в по-горен клас ще помогне то да бъде разбрано в дълбочина. Ако се учи в шести клас, ти не можеш да го свържеш реално с по-важни житейски задачи. Колкото до преместването на „Под игото“, хубаво е учениците да го изучават тогава, когато учат по история за Възраждането. Причините за разместванията могат да са различни.

-    Трябва ли да се правят промени на парче, или има нужда от радикална промяна?

-    За мен трябва да се прави промяна не на конкретните учебни програми, а на парадигмата какво е това учебна програма. Според мен учебната програма трябва да е много по-рамкова, за да може да има гъвкавост на различните ниво. Когато преподаваш български език и литература в осми клас, да кажем, където всички ученици са с успех под три по този предмет, и когато го преподаваш в Английската гимназия, това предполага преподаване на различни учебни единици. „Хамлет“ там се учи по различен начин. На някои места е по-приложимо текстовете да са по-събрани, по-лесни за разбиране, другаде може да учат Лилиев. Програмата трябва да е по-гъвкава спрямо потребностите на децата и самите автори не трябва да са изрично упоменати. Няма как всички знакови автори да бъдат изучавани – и затова трбва да е рамкова, за да има учителят възможност да преценява. Рамката трябва да каже „Един поет или писател от тази епоха“, или от дадено литературно направление. Нали в крайна сметка целта е да се научат учениците да разсъждават. Да интерпретират този материал.

-    От друга страна, да не си чел „Обесването на Васил Левски“, защото учителят така е преценил?

-    Да, има някои знакови произведения, които трябва да ги заковем. „Обесването на Васил Левски“, „Под игото“, което, както знаете, е доста трудно за съвременните деца. Аз лично бих предложил това, което се прави в Америка – дайджести, великите произведения в сбит вид и обяснени за деца. Това би могло да се направи, дори и само за да се запали интересът на децата, и когато пораснат достатъчно, те да се върнат към него.

-    От друга страна, преди време се говореше за изпити на две нива – всяко съобразено с определен тип училище?

-    И в момента матурите са на две нива, но това може да се разшири. Сега така е, да речем, за матурите по английски език, в зависимост дали ученикът е в училище с профил „английски“, или както в моето – с рисуване. За българския език е друго – той е свещен, става дума за изпитите по други предмети.

Аз съм "за" учениците да могат да решават кои предмети на базисно ниво и другата част – на ниво за напреднали. Това ще им даде възможност да развият силните си страни, това, което им харесва и към което имат интерес. Д хвърлят усилията си там, а в другото да покрият задължителния минимум, защото все пак очакваме от тях да бъдат грамотни хора.

-    Какви очаквания имате към новия екип на МОН? Обещават увеличение на учителските заплати, достатъчен ли е ръстът според Вас?

-    Има една мисъл на Марк Твен „Щастието не е в парите, но не е и в липсата им“. Нарастването на учителските заплати не е задължително непременно да увеличи качеството на образованието. Но е сигурно, че задържането им на сегашното ниво няма да увеличи нито качеството, нито кандидатите за учители. Има един много прост начин, по който да се провери дали заплатите са добри или не – в чужбина има страни, където за учителско място се борят 20 души. У нас за едно митничарско се борят толкова. Има предмети като математика и информатика, за които няма кандидати, защото тези хора също толкова успешно могат да си намерят работа на други места, например в банките. Трябва да се продължи политиката учителските заплати да са поне 125 на сто от средната за страната.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


63
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Супер лоша идея, но Ясно, директива от посолството, и в САЩ е така.... едни *** другите напреднали...тук в България има мартенички, езикови и др гимназии...това е
34
0
 
2
 
! Отговори
A за среднисти? преди 7 месеца
Няма ли да има. Това е дискриминация спрямо тези дето са на по високо ниво от базовото, но ще не са достигнали нивото на напредналите.
33
0
 
4
 
! Отговори
Мммм преди 7 месеца
"Голият директор"! А твоето дете или внуче по коя ще учи?
32
2
 
3
 
! Отговори
Mitaka преди 7 месеца
Смислено е предложението да има различни нива, но само ако ученицте сами могат да решават в кое ниво по кой предмет да учат и да им се осигури.За съжаление има много деца, които няма как се справят с цялата сегашна програма и за тях самите ще е по-добре да се упражняват да четат, пишат и смятат вместо да учат Хамлет и тригонометрия.В университет ще могат да учат само "напредналите" и идва върпосът останалите ако после искат да доучват също да им се даде възможност. Така че има много въпроси
31
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Съвети от този може да дава само дибидюс. Не случайно му казват голият директор! Налита на младите учителки ката ден!
30
2
 
10
 
! Отговори
Аз съм преди 7 месеца
Щом ще има учебна програма на две нива ( базови и напреднали), нека има и цени в магазин ( за бедни и за богати), сметките също да са ( за бедни и за богати)!?Какви са тези изсмукани от пръстите глупости, бре гУспУда!?Кой ще определя детето дали е базов модел или напреднал!? С тези *** идеологии съвсем откачихте! Образованието е на безкрайно ниско ниво и не, не са виновни децата, те не са глупави! Виновни сте вие, псевдо западни професори, заплатаджии.
29
1
 
5
 
! Отговори
Хари преди 7 месеца
И базовият ученик,както и напредналия, Асене,носят едни и същи пари на училището!Само да не са умрели,че да ги видите живи,пак от тази писта лакомия! Другото е по интересно,кой какво чете,къде плаща за другото си образование и колко ходи на училище?
28
1
 
7
 
! Отговори
Голият Директор преди 7 месеца
Този не се ли разголи преди години? Акъл от него не искам!
27
1
 
4
 
! Отговори
L. преди 7 месеца
Сегрегация на идиoтчeтата ли? Европата ще ни изяде с парцалите - там всички са такива, а щатите още по-зле.
26
2
 
8
 
! Отговори
Morski преди 7 месеца
Асенчоо ти да си чул, че по КОНСТИТУЦИЯ всички сме равни, а особено това важи за децата! И кой, и как ще определя кое дете е "напреднало" и кое не? По кои критерии? Аман от мера и за ЧАСТНИ УРОЦИ! НЕ СЕ НАЯДОХТЕ, ЧЕ И ВИСОКИ ЗАПЛАТИЛ ИМАТЕ ВЕЧЕ И ОЩЕ ИСКАТЕ! ЩЕ СИ СЧУПИТЕ КОЛЕЛОТО С ТАЗИ АЛЧНОСТ!
25
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
КАТО СЪДЯ ПО ЛЕКЦИЯ НА "ЕЛИТНИЯТ" УНСС ПУБЛИКУВАНА В ИНТЕРНЕТ ЗА ПРОСТА И СЛОЖНА ЛИХВА, УСТАНОВЯВАМ ЧЕ: 1. НИВОТО НА ПРЕПОДАВАНЕ В УНСС Е НИСКО. 2. НИВОТО НА ПРЕПОДАВАНЕ В УЧИЛИЩАТА Е НИСКО. ТАКА, ЧЕ ЯВНО РАЗЛИКАТА МЕЖДУ БАЗОВОТО НИВО И НИВОТО ЗА НАПРЕДНАЛИ Е ИМАГИНЕРНА ВЕЛИЧИНА, СЪЩЕСТВУВАЩА САМО В ГЛАВИТЕ НА ОБЪРКАНИ ДИРЕКТОРИ КАТО СПОМЕНАТИЯ!!!...
24
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
То и Харвард го водят за напреднал универцитет, ама само един кики-рики и един коко-роко са достатъчни да им срине авторитета. Така че, драги директорчета, чистете си ***, че после ще ви управлява и ще ви изкарва пенсиите. Направо се плаша.
23
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
И сега имате ррешение за "изостаналите" - просто ги изоставяте в същия клас и повтарят, докато не напреднат достатъчно за следващия. Иначе ще станат академици-неграмотнинци или по-лошото - ще могат да вземат книжка.
22
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
След 16 г. в ЕС 95% от учениците пълни дeбилчета.
21
3
 
16
 
! Отговори
ЕВРОАТЛАНТИК преди 7 месеца
Един ще учи Под игото, друг Хамлет, трети Дон Кихот а накрая премиер ще стане тоя дето е чел Винету и пак ще катастрофираме хахахаха
20
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
ЕДНИ ЩЕ УЧАТ ЗНАЧИ ПО СЪКРАТЕНИ ПРОГРАМИ, ДРУГИ ПО РАЗШИРЕНИ ПРОГРАМИ ПА НАКРАЯ ДИПЛОМИТЕ ЩЕ СА ЕДНАКВИ. И ПОЗНАЙ КОЙ ЩЕ ИМА ПОВЕЧЕ ШЕСТИЦИ ХАХАХА СЪЩОИ УЧИТЕЛИТЕ ЕДНИТЕ ЩЕ РАБОТЯТ МАЛКО ДРУГИТЕ МНОГО А ЗАПЛАТИТЕ ЕДНАКВИ. ХАХА ТОВА ДРУГАРИ И ПРЕЗ КОМУНИЗМА НЕ ГО Е ИМАЛО
19
4
 
14
 
! Отговори
Яааа преди 7 месеца
Трябват учебни програми за директори като теб,които се изявяват само като тв звезди!И за учители ,които си вършат работата през пръсти и търсят вината другаде.
18
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
" Аз съм "за" учениците да могат да решават кои предмети на базисно ниво и другата част на ниво за напреднали. Това ще им даде възможност да развият силните си страни, това, което им харесва и към което имат интерес. Д хвърлят усилията си там, а в другото да покрият задължителния минимум, защото все пак очакваме от тях да бъдат грамотни хора. " - перфектно решение. Жалко , че по мое време не беше така. Толкова много загуби и разхищение на време.
17
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Този вместо да дава акъл да направи една гола фотосесия!
16
5
 
4
 
! Отговори
ХАХА преди 7 месеца
Откъде ще дойдат парите за увеличаване на заплатите? За расизъм и дискриминация пари никой не дава, а камо ли ЕС хахаха