Конкурсите за директори в училище: Търсим лидери, за да ги удавим в хартия

Когато ги избират едни и същи чиновници, резултатът е предрешен
7 мар 2024 20:09, Стела Стоянова
49
Конкурсите за директори в училище: Търсим лидери, за да ги удавим в хартия
Снимка БГНЕС, архив

Българското училище щяло да търси лидери за постовете на директори.

От известно време това е своеобразната мантра в конкурсите за училищни директори, за учители и въобще в цялата сфера на образованието. То търси лидери и нищо друго. Въпросът е кой избира лидерите. Дали чиновниците, които правят всякакви конкурси с едни и същи въпроси и които провалиха предишния конкурс за директори, отменен от Върховния административен съд? Хората, които пишат правилата в образованието и решават дали лидер, или чиновник да застане начело на едно училище, го правят от години и само променят изискванията в зависимост от коя страна духа вятърът. Сегашният директорски конкурс, който започна с фалстарт преди две години, не е изключение.

През 2022 г. Върховният административен съд отмени конкурсите за директори, обявени тогава, след жалба на един от кандидатите. Две години по-късно те стартираха с нови правила, но с минимум желаещи, въпреки претенциите, че българското образование вече не търси буквояди, а лидери. В което само по себе си няма нищо лошо. Лошото е, че МОН вече не се интересува дали кандидатите познават основни нормативни актове, които трябва да прилагат, а лидерството, съчетано с непознаване на закони и наредби, става малко взривоопасно. Другото лошо е, че кандидатите да лидерстват още при подаването на документите бяха по 1,5 души за едно училище, което евентуално говори не за конкурс, а за предрешаването му. За 33 училища въобще нямаше кандидати, а 14 на сто от другите бяха отхвърлени на първия кръг – т. нар. писмен изпит, където на въпросите трябваше да се отговаря само с един възможен отговор, предварително посочен от МОН. Може само да се гадае кой е бил той, след като става дума за решаване на казуси с живи хора, при които възможните решения са повече от едно. Ситуацията е малко като с матурите, само дето става дума за управлението на училища.

Като цяло идеята да се подбират училищни директори по този начин е хубава, но реализацията е същата, както при промените на учебните програми и учебниците – тоест поверена е в ръцете на чиновници, които не са се справяли и в предишните години, а сега трябва, както в стария виц, да правят нов бардак със стари жрици. Действащи училищни директори също я одобриха като идея, но се съмняват в начина, по който ще бъде реализирана. Те смятат, че далеч по-добре би било казусите да останат само при устното събеседване, когато кандидатът може да обоснове решението си, а в писмения тест да залегнат предимно законови норми.

И, което е по-важното, контролът при назначаването на директори е само на „входа“, не и след това. Те нямат мандат по закон, така че значителна част от тях могат да управляват до пенсия. Могат да бъдат отстранени, разбира се, при две ниски оценки от атестирането, но засега самото атестиране не се радва на високо мнение от страна на педагозите, прекалено субективно е и държи по-скоро на документите, отколкото на реално случващото се в училище. Как при това положение някой ще контролира новите „лидери“ на училища и начина, по който те решават реалните казуси в тях, свързани с реални проблеми на ученици и учители? За директоите феодали, превърнали училището в собствена губерния, се говори от години. За онези, които фаворизират само определени учители, определени фирми при обществените поръчки и избират учебници само от определени издателства – също. Контролът липсва именно там. Лесно е да избереш някого и да го направиш несменяем шеф на училище в продължение на 20 – 30 години, след което да правиш чисто формални проверки какво точно се случва във въпросното училище. Трудното е да упражниш реален контрол, а не просто отвреме-навреме да назначаваш проверки по „сигнали“ на родители и педагози. За да се случи това обаче, май трябва да има хора в самото министерство и в регионалните управления, които да го направят. А там дефицитът на качествени кадри е още по-голям. Периодичните смени /и предстоящи ротации/ на министри само бетонират чиновниците на въпросните постове и на практика ги правят вечни.

И докато продължава това, българското образование ще е в парадокса да е удавено в хартия, но да говори, че търси лидери. И, разбира се, да се оплаква, че не ги намира.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


49
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
0
 
9
 
! Отговори
Bukov преди 1 месец
То няма държава. Няма лидери в държавата. Образованието е една трагедия. На първо място Университетите бълват неграмотни учители, инженери, юристи и кви ли не. Виновен за това обаче е народа. Т.е. ние самите. КОй в тая държава реагира....-никой. Ето ви прекрасен пример от 2022 год. Само един от всички кандидати директори обжалва конкурсите и ......за две години Партийките и МОН изпаднаха в ужас. Две години писаха нови правила и наредба (пет изречения). Ами ако беха реагирали 100 човека. ....
42
1
 
33
 
! Отговори
Тоя па преди 1 месец
льольо. Търсите грънци. Всички назначения и преназначения в образованието се основат само и единствено на политическата лоялност на назначаваните към управляващите в момента. Приказките за конкурси, събеседвания, комисии са ала бала. Всъщност директорите на училища са по непоклатими от гл прокурор.
41
0
 
30
 
! Отговори
Catrock преди 1 месец
Всички коментари само потвърждават тъжната истина за образованието - връзкарство,некомпетентност,остарели и безмислени учебни програми,безропотност,политически послушковци,80% ***,невъзпитани,агресивни,разглезени ученици.Тъжно настояще и страшно бъдеще!
40
1
 
30
 
! Отговори
Някой преди 1 месец
То няма образование, те лидери му търсят... Училищата са превърнати в търговски дружества, парите следват ученика и всичко е на 6, директорите мениджъри и си назначават *** и пульо връзкари, които не знаят какво се прави в училище. Пишат се 5-ци и 6-ци на килограм за "имидж"...
39
0
 
51
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Никакви лидери не търсите. Подбирате партийни послушковци, иначе казано - калинки!
38
3
 
20
 
! Отговори
До зам.директора преди 1 месец
И зам.директора в училището на децат ми е със солидно висше образование по трудна специалност и милее за децата,образованието, учебния процес. Директорката също, но се усеща, че и спускат от МОН-пълно с НПО-деятели как да унищожава бъдещето на нацията,иначе се вслушва в жалбите на родителите,но като спуснат отгоре директивите на партията и е пълен хаос-дундуркат се слаби ученици,с липси във възпитанието,силните ученици-никаква жалост и милост към тях, в часовете се вика и крещи,не се преподава...
37
1
 
47
 
! Отговори
зам.-директор на СУ преди 1 месец
Отвратен съм от намесата на политиката в образованието! Има натиск дори за назначаване на чистачки! Краде се от всякъде! Все повече са учителите, които изобщо не са за училище, защото са попаднали там по втория начин! В МОН са много зле и са до един комунистически отрочета и бабички на пенсия и заплата, пълна некадърност в РУО, там политическото хамелеонство е въздигнато в култ! Сериозно се замислям да се преместя в частния сектор, където ще получавам повече, но ми е жал за училището и децата.
36
1
 
35
 
! Отговори
зам.-директор на СУ преди 1 месец
Аз съм от 15 години зам.-директор на училище. Досега съм сменил 6 директори, 5 от тях са били изцяло политически назначения, последните 3 на ГЕРБ са пълни некадърници, които не разбират НИЩО от образование! И не искат да се учат! Предпоследният не можеше да си провери имейла! Сега има нова кокона, която плещи приказки от рода: Аз съм родена да бъда лидер! Не желая да бъда директор, защото политиката е толкова *** и засяга вече всичко в училище!
35
2
 
16
 
! Отговори
Пълен ужас преди 1 месец
Какво значи кандидати да "лидерства" и само по устно събеседване?Става въпрос за глава на образ. инст.- на бъдещето на нацията.Предполага се, че дир-рът трябва да е още по- образован проф-ист и от подчинените,запознат със законите,работил дълги год.в сферата на образ.и какво ли още не.Как така *** и пульо без образ-ие и с всякаква друга професия ще "лидерства"?Даже имаха някакъв "симпозиум" и с чужденци да оправели нашето образ.-нито един не беше с висше или проф.,освен един ВЕТЕРИНАР...ТИЯ ЛИ
34
1
 
23
 
! Отговори
ужасТ преди 1 месец
То и сега няма образование,оставят ги да си правят,каквото искат,учителите са напълно безпомощни,при това говоря като родител с ученик уж в елитно софийско училище,с висок бал,споделеното от други родители от други елитни училища...Остава да клепнат нпо-"лидери"без образование и професия и съвсем ще цъфнем и вържем.Те първо соствените си деца да образоват и да ги научат на лидерство,щото и от такива имам преки впечатление.
33
2
 
12
 
! Отговори
? преди 1 месец
7 март сме. Какво стана с ротацията? С това ли ще забавляват материала?
32
1
 
16
 
! Отговори
А преди 1 месец
Май Герб ще ги намира.
31
0
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Образование в България няма отдавна! Това днешното е просто някаква имитация на училище. Погледнете сегашните ученици какво представляват - неграмотни, незаинтересовани, мислят само за глупости, бият се, псуват по улиците, заплашват хората и на бой дори скачат, пушат в тролеите и автобусите! Пълна скръб! Особено тия родените след 2004 г. са скръб, държава няма да имаме!
30
2
 
16
 
! Отговори
яаож преди 1 месец
Но като им се наложи лекар на новите НПО-"лидери",завършили някакъв най-обикн.курс,тичат при професионалист,завършил по лошото според тях остаряло и сухарско образование,не при някой нутриционист,дъновист,не разчитат на Вселената и космическите енергии.Но НЕ,драпат да сринат изцяло и без това,срината образ.система и с един удар два заека- хем още по-*** излизат,хем смучат държ.субсидии,щото само държавните уч-ща ги интересуват,само там имало нужда от тяхното вещо рък-во на куцо и сакато
29
0
 
31
 
! Отговори
До баща ви преди 1 месец
Медиите помагат с унищожаването на училището и образованието. Журналистите и те са ниско ниво.
28
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Тия дето уж търсели лидери да погледнат първо себе си каква стока са! МОН и регионалните инспекторати са пълни със слаботокови калинки! Едва ли ще има интелигентни и образовани млади хора,които да желаят да попаднат под техния диктат! Сега готвят шошоровасала,сапунения плъх денков за министър на МОН! То и сега образованието е пълна скръб,но след тоя самсулек ще бъде пълен крах!!!
27
0
 
15
 
! Отговори
ьяиш преди 1 месец
Трябват ни лидери НИЩО друго не се изисквало за новите дир-ри,то и сега хаос,при сегашните все пак покриващи изиск.за проф.и образ. ценз.Ще назначават куцо и сакато от НПО-та съвсем да сринат образ.Познавам такива "лидери" и техните "обучители", завършили курс по "лидерство",а куцо и сакато от нпо-та без образование се натискат да "обучават" уч-ли и дир-ри в някакви сектантски истории- не било нужно образ-е в този вид,дост.било да поискат и Вселената щяла да им помогне.Но като им се наложи лекар
26
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Търсат партийци ако не е член на ГЕРБ шанса е нула
25
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Лъжа е, че търсят учители! Специално в София взимат само връзкари. Особено при началните учители. Много е трудно да се вредиш за учител! По предмети като БЕЛ, Английски, Философия, История и География е просто невъзможно. Виж за математика, физика и химия е по-лесно да си намериш място, но късмет после да накараш учениците да учат:)))) по тия науки.
24
3
 
13
 
! Отговори
Училищата преди 1 месец
Са яма за крадене на пари и точно директорите крадат като за последно!