Учебни програми, оценяване, матури... Какви промени са нужни?

Откакто участваме в PISA, резултатите са разочароващи, каза Светла Петрова
12 апр 2024 16:05, Анисия Иванова
37

Националното външно оценяване е след по-малко от два месеца. Преди то да се проведе, отново се повдига въпросът за оценяването и качеството на образованието. У нас все още работим по шестобалната система за оценяване.

"Когато говорим и мислим за оценяването, непременно трябва да говорим и мислим за преподаването", каза Светла Петрова от "Фондация за образователна трансформация" в "България сутрин".

Оценяването показва измерване на постиженията на учениците, доколко са постигнати образователните цели, обясни тя.

"Когато в учебната програма очакваните резултати от образователните цели са заложени на най-ниските нива на мислене, каквито са възпроизвеждане, разбиране, приложение, но не залагат цели, свързани с аналитично-оценъчното мислене, критично мислене, е логично оценяванията да измерват тези по-ниски нива за уменията на мислене", уточни Петрова за Bulgaria ON AIR.

Министерството на образованието лансира идеята да се промени форматът на тестовете, припомни гостът.

"Тестовете да бъдат промени - в тях да се включат повече практически задачи. Няма лошо, но ние можем да включим практически задачи, но да не променим уменията, които искаме да измерим. Нашето НВО в момента ни дава информация доколко постигаме нашите цели, т.е. това, което правим в нашите класни стаи", конкретизира представителят на "Фондация за образователна трансформация".

Петрова напомни резултатите PISA от миналата година: "Не бяха добри. Откакто участваме в PISA, резултатите са разочароващи. Различава се това, което измерва PISA, от това, което ние преподаваме в класните стаи".

Според нея първото нещо, което трябва да се промени, е по отношение на учебните програми.

"Логическата последователност е такава - учебните програми задават образователните цели, учителите ги прилагат. Големият разговор трябва да започне от това каква трябва да е рамката и философията на нашите учебни програми", настоя представителят на "Фондация за образователна трансформация".

Петрова е на мнение, че онлайн обучението е било сериозно предизвикателство за образователната ни система, но отчете бързата адаптивност на учителите към него.

"Учителската професия е динамична. Променя се изцяло архитектурата на класната стая днес. Виждаме го в много училища в България. Важно е. Организирането на стаята стимулира определен вид дейности. Фактът, че имаме мащабна паралелна система на частните уроци, показва, че нещо не е наред с училищната ни образователна система. Огромното разпространяване на частните уроци показва недоверие на родителите към образованието. Подклажда се психоза", обобщи Петрова.

По думите ѝ няма значение по каква система се оценяват учениците, тъй като това са просто символи. "В много държави се практикува формиращо оценяване", даде пример тя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


37
Още от Образование
Местят часа на външното оценяване на 10 юни заради вота
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
0
 
6
 
! Отговори
Сисил преди 2 седмици
1. Няма начини за справяне с деца, които системно нарушават дисциплината2. Няма начини за справяне с нагли родители, чиито деца развалят дисциплината.3. Все по трудно се намират добри учители по МАТ, защото математиците имат друга реализация, която носи по високи доходи4. Безумно е в 7ми клас за да учиш английски и немски после с профил философия или история да се взема за балообразуващ НВО математика!5. Безумно е, за да учиш физика да ти се взема балообразуващ НВО български! ...............
31
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Би било добре да няма училище, стига всеки родител да може да плати на децата си всички частни уроци, защото истината е, че по- голямата част от учениците изобщо не учат независимо дали учителят работи усърдно, или не. Всичко в образованието започна да се прецаква след въвеждането на делегираните бюджети.
30
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Едната част от родителите дават пари за частни уроци, защото не могат да накарат децата си да учат, т.е някой трябва да им виси на главата, за да се подготвят (родителите логично не разполагат с това време, а са и далеч от материала). Другата част пък записват децата си на уроци в 7. клас, за дз гарантират влизането им в т. нар елитни гимназии.
29
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Каквито и промени да се направят, нищо няма да променят. Всичко идва от манталитета на детето, вменен от родителите му. Ако детето няма самосъзнание да се изучи, нищо не става. Ей ме мене- пълен отличник, хитър програмист с 3 бизнеса, пасивен доход да изхраня внуците си. Всичко сам съм си постигнал- знаех, че трябва да се учи. Моментално преценявах един учител колко струва. Повечето бяха тотал щета. Работя интелектуална работа от 10ти клас- преводач. После нещата сами си се нареждат.
28
2
 
4
 
! Отговори
до до маалатъ преди 2 седмици
Не обвинявам преподавателите, те са Герои!!!!, понятие си нямам как издържат?! И второ, лафчето "забравих азбуката до десет" - кърти мивки! -)))
27
0
 
7
 
! Отговори
Бебо преди 2 седмици
Това външно оценяване е безсмислено, резултатите от него не се вземат предвид никъде и за нищо не служат. Тази година на 9 юни са изборите, а на 10-ти е НВО в 10 клас по БЕЛ, та как ще се организират изпитите, след като винаги денят след избори е неучебн?
26
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Трябва само да се върне образователната система от преди 1989 година. Дори Маргарет Тачър бе впечетлнена от програмата при посещението си в България в качеството си на министър на образованието на Великобритания
25
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Днешните ученици могат да решат квадратно уравнение, а не могат да си вържат връзките на маратонките!
24
0
 
11
 
! Отговори
Целта на преди 2 седмици
Тези изпити,не е да разберат какво знаят учениците.А максимално да ги затруднят,така че да не могат да покажат и това ,което знаят .
23
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Перфектно си е образованието. Какво му е? Никакви реформи повече!
22
0
 
4
 
! Отговори
Какви практически преди 2 седмици
Задачи?В учебника по химия има опит за реакция при заливане на натриев хлорид с оцет и те и този опит не да правили .Учат само теория и то с излишни подробности.
21
0
 
3
 
! Отговори
13 до 18 преди 2 седмици
Благодаря за поправките. Така е. Но езиковите норми имат смислоразличително значение (основно) , те са изкуствено обрзУвание, те са продукт на решение, на договореност на определен брой оторизирани за това хора, а не естествен език. И са временни!!!! А текстовете тук са вариант на живата реч.
20
0
 
3
 
! Отговори
13 преди 2 седмици
Има "пасивни" компетенции. Например разбирането на някакъв текст от слушане. Човек може да НЕ може да говори (добре на някакъв език), но му е ясно за какво става дума. Активни компетенции са, когато сам можеш да съставиш текст например. (не да си изтеглиш от интернет)Пасивни компетенции в областта на музиката са например да различваш Моцарт от Шопен. активни - да четеш ноти и да ги възпроизвеждаш с глас или с инструмент.
19
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До маалатъ - Ами така е - парите следват ООООченика. Нямаш право, да пишеш двойки в ранните класове. Не може да се изгони ученик, а директора дава, да се изключи, само ако вече е някакво криминално деяние. Не трябвало, да вменяваш на децата чувство, че са се провалили. Ти му правиш диктовка, то ти обръща листа и гледаш, че е правило ченгелчета и кръгчета, защото "заабравих азбуката до десет" ... И после учителите са виновни, че с вързаните им от МОН ръце, не можели да направят нищо.
18
0
 
2
 
! Отговори
18 преди 2 седмици
Сигурно има и още, ама ме заболя главата от глупостите ти.
17
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 13 - Изречение се започва с главна буква, в скобите не започваш с главна буква, когато скобите не са в началото на съобщително изречение, а тук трябва да ползваш "когото", а не който". Преди да ни даваш лекции за Кант, препоръчтелно е да коригираш правописа си.
16
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Като за начало да не ни променят историята и да не учат децата на глynocти? :)
15
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Преди време в един основен новинарски сайт пуснаха пример на такава задача, която била изисквала практически умения. Според мен, задачата беше от сфера на живота, която 1. не е позната житейски на никой ученик, 2. е недопустимо да се смесват училищнте знания с личните впечатления от жизнени ситуации, които се менят във времето и пространството.Който ги съставя, със същия модел може да включи задача за оране или посев на ориз.Но няма да го направи, защото там е гола вода.
14
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Денкво е нужен, Денков! Има ясна корелация с периодите, в които той е бил министър на образованието или министър прецедател и спадането на качестовот на образованието ни.
13
2
 
0
 
! Отговори
Хахахахахахахахахаха преди 2 седмици
До Анонимен 13, две неща :) Аналитично мислене и критично са две различни неща. Свързани са, но са различни. И второ: прочети написаното от теб и се опитай да го перифразираш. В момента е направо неразбираемо :) Активни компетенции, реални компетенции.... съвсем си ги оплескал!

Спонсорирани публикации