Ти, татенце, си без колан...

В катастрофа умираме за седем десети от секундата, коланът се закопчава за 7 секунди
22 окт 2009 17:15,
145
Ти, татенце, си без колан...
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Коланите - възможност за спасяване на живота или прищявка на пътните полицаи?

Ако сте от хората, които все още си задават този въпрос, то задължително продължавайте да четете. За другите - четенето е препоръчително. 

Само за 1 година 300 души щяха да бъдат спасени от смърт в катастрофи.

3000 души пък нямаше да получат тежки и трайни увреждания.

Други 2000 нямаше да получат различни по-леки наранявания....

...само ако бяха направили най-елементарното нещо – поставяне на предпазния колан.

Поставянето на колана отнема от 3 до 7 секунди. Шансът за оцеляване е 30%. Ще се възползвате ли?

От утре до 11 ноември "Пътна полиция" започва превантивна кампания под наслов "Да спасим 300 човешки живота! Да поставим предпазните колани!"

“Важно е хората да бъдат мотивирани да поставят коланите по собствено убеждение, като рефлекс за собствената си сигурност и за сигурността на пътниците в колата, а не от страх от глобите”, заяви на пресконференция днес главен инспектор Красимир Костов от "Пътна полиция".

В момента в България обезопасителните колани се ползват от около 85% от водачите и пътниците на предни седалки при пътувания извън населените места и от около 65% - в населени места.

Въпреки разпоредбите на Закона за движението по пътищата, коланите не се използват от пътуващите на задните седалки в автомобилите.

Във всички държави-членки на ЕС законът изисква задължително ползване на обезопасителни колани на всички седалки, при всички пътувания.

Изследванията на Европейския съвет за безопасност на транспорта показват, че всяка година в Европа, благодарение на използването на обезопасителни колани, от сигурна смърт се спасяват над 11 500 души.

В европейските държави обезопасителните колани се ползват от близо 95% от пътуващите на предните седалки в автомобилите и от 85% - на задните седалки.

От Пътна полиция са убедени, че ако насочат усилията си към децата, кампанията ще стигне по-лесно до родителите.

Анкета

Слагате ли колани и на задните седалки?

Затова инициативата е придружена от песен, написана от композитора Русалин Наков и изпълнена от актьора Христо Чешмеджиев и малкия Краси:

„Семейството се готви да пътува
в колата празно място не остана.
На мен обаче ми се струва,
че някой забравил е колана
Ти, татенце, си още без колан!...“ и т.н.

Никой не вярва, че ще катастрофира. Смята, че това става с други, които са некадърни зад волана, обясниха още пътните полицаи.

Шофьор и пътник, които са си сложили коланите, в очите на неосведомените изглеждат като песимисти, подготвили се да катастрофират.

Който не поставя колана, се смята за щастлив оптимист. Но не трябва да се забравя, че песимистът е добре информиран оптимист, пише в брошурата на кампанията на КАТ.

Какво не знаят „щастливите оптимисти“? Нека развенчаем митовете:

Мит 1: Ако се хвана здраво с ръце за кормилото и се запъна с краката, при сблъсък с кола или дърво няма да пострадам!
Грешка! Човек може да се задържи с ръце и да не излети към стъклото при удар със скорост до... 15 км/ч. При удар със скорост 40 км/ч шофьорът и пътниците му без колани се изстрелват със сила, 12 пъти по-голяма от собственото им тегло, равна на падане от петия етаж.

Мит 2: Няма смисъл да се ползват колани в населените места. Скоростите са малки.
Грешка! Коланите са най-ефективни при скорости до 60 км/ч.

Мит 3: Ако колата се обърне по таван, ще съм вързан и няма да изляза от купето.
Грешка! При преобръщане пътниците без колан излизат от купето и биват премазани от търкалящата се кола. Коланите пазят от травми почти 100% в случаите на преобръщане на автомобила.

Мит 4: Майки вярват, че детето е в безопасност, ако й е под око на предната седалка, дори без предпазно столче с колани!
Грешка! Дори при рязко спиране детето излита и се блъска в предното стъкло. Ако е в скута на възрастен на задната седалка, то бива премазано от неговата тежест в облегалките на предните седалки.

Мит 5: Тактика „Ако няма полицаи, нямам колан!“
Грешка! Коланът се слага заради собствения живот, не заради полицаите, глобите и точките!

Мит 6: Коланът ме притеснява и шофирам по-лошо.
Грешка! Явно рядко го ползвате. Ако в продължение на седмица го слагате редовно, после ще чувствате дискомфорт, когато сте без него. Въпрос на свикване.

И така нататък, и така нататък... 

За заключение прочетете следното: При катастрофа човек умира само за седем десети от секундата!

Коланът се закопчава само за 7 секунди.

Ще инвестирате ли при всяко потегляне 7 секунди от живота си?

......................................................

Ето и малко информация за тези, които се интересуват как точно протича едно челно сблъскване на автомобил, пътуващ с 90 км/ч.

Седем десети от секундата, казахме:

- първа десета: Автомобилът се блъска в препятствието. Челните му части се смачкват. Започва деформация и на частите между предната решетка и блока на двигателя. Тялото на водача полита напред със сила 170 кг/см.

- втора десета: Предният мост и двигателят вече достигат преградата на купето. Задната част на автомобила още има по-висока скорост от предната, затова започва да се деформира купето и рамата.

Теглото на водача се увеличава на 420 кг и продължава да лети напред и нагоре с увеличаваща се скорост. Краката му вече са счупени от удара в педалите или от смачкването на пода на купето и са отхвърлени назад, като преди това връзките им към тялото са скъсани.

- трета десета: Тялото на водача се откъсва напълно от седалката. Гърдите му се удрят в кормилото.

- четвърта десета: Предната част на автомобила вече е смачкана около 60 см, а задната продължава да се движи със скорост около 60 км/ч. Блокът на двигателя влиза в купето, а задната част се повдига нагоре във въздуха.

- пета десета: Тялото на водача, поради кинетичната енергия, тежи вече 1,5 тона и продължава движението си напред и нагоре със сила, 20 пъти по-голяма от земното притегляне.

Кормилото разкъсва кръвоносните съдове и белите дробове. Ако то се счупи, кормилната колонка причинява още по-тежки травми.

При този челен удар, човешкият черен дроб, който тежи 1,7 кг, придобива кинетична енергия, равна на 46,7 кг/см; сърцето, което е 300 гр - 8,4 кг/см, а мозъкът от 1,5 кг достига натоварване 42,5 кг/см. При това връзките на тези органи към тялото се разкъсват.

- шеста десета: Подът и купето продължават да се нагъват в средата. Водачът вече е мъртъв. Главата му се е разбила в предното стъкло и в рамката на тавана.

- седма десета: Задната част на автомобила вече не се движи. Автомобилът е напълно разрушен. Всички, пътували без колани, са мъртви.

Край.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


145
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
0
 
1
 
! Отговори
TDI преди 14 години
Всичко е донякаде вярно но старите и опитни шофиори знаят че колана помага само при челен удар - при страничен даже вреди.И да не ги искаме тия колани ще ги качваме заради глобите а не че ни е приятно да се опасваме.При съвременните бързи автомобили при извънградски условия и скорости от минимум 150км/ч , нито колани нита еърбеци помагат.Така че всичко е относително.
22
0
 
1
 
! Отговори
До 15 преди 14 години
Вярно е, аз съм по-дребничка и също имам този проблем. Колана ми минава точно отстрани през врата и ако стане нещо - най вероятно ще ми счупи прешлените по врата. Това е защото е поставен високо. Повечето автомобили имат регулиране на горния край на колана по височина, използвай го. Когато минава през гърдния кош и в страни е доста по-удобно, усещането не е по-ралично от това да носиш раница.
21
0
 
1
 
! Отговори
Димитър Петков преди 14 години
Наистина примера е доста брутален, но точно това трябва много хора да си набият в кратуните, че това не е прищявка и е за нас самите
20
0
 
1
 
! Отговори
? преди 14 години
...малко след края, Пешо надига бавно глава и с прегракнал глас продумва:***х мааму, ... кат съ напия ... незнам к'во пра'а!!!
19
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
И с колан и без колан да си ако те нахака някои богаташко синче челно с новия си джип с 120 и нагоре километра няма да оцелеш каквото и да правиш.На богаташите по никакъв начин неможеш да им набиеш в главата да карат внимателно освен с едно и то е с глоби в размер колкото струва колата която карат, при следващо нарушение двоен размер.
18
0
 
1
 
! Отговори
до номер 8 преди 14 години
Нали се сещаш,че няма нищо 100%сигурно в този живот.Нормално е и по-някой път,дори при слагането на колан да умират хора.Все пак нищо не 100% както казах.И другото което е колана спасява човешки живот до определена скорост,това знаеше ли го?
17
0
 
1
 
! Отговори
edin преди 14 години
Браво за статията !!! Сложете я да стои 1 седмица и ще спасите поне един живот !
16
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
има ли още хора които карат без колан бе ?
15
0
 
1
 
! Отговори
niki преди 14 години
Mnogo e neudoben toz kolan 6te me udi6i nemoga dago turpq
14
0
 
1
 
! Отговори
Nasty преди 14 години
За 1ви път от много време насам....това е една супер полезна и интересна статия която заслужава да бъде прочетена и спазена от всички и да се надяваме че всеки си взима поука и ще успеем да намалим катастрофите и смъртта по пътищата.Колкото до колана той не е за украса само,пречи непречи трябва да се слага!!! Бъдете живи и здрави!
13
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
"Мит 5: Тактика Ако няма полицаи, нямам колан!Грешка! Коланът се слага заради собствения живот, не заради полицаите, глобите и точките!"Грешка! Ако беше вярно нямаше да има "глоби и точки"!
12
0
 
1
 
! Отговори
xaxaxa преди 14 години
lo6o nyama kolkoto vope4e balgari mrat tolkova e hubavo i bez tva sa na iz4ezvane te si znayat rabotata umno glupaviyat narod xaxaxaxaxa
11
0
 
1
 
! Отговори
Колан преди 14 години
...Той Е задължителен!!!
10
0
 
1
 
! Отговори
driver преди 14 години
Ти, татенце, си без колан... E kak e dojivql da stane tatence kato kara bez kolan :D
9
0
 
1
 
! Отговори
Петков преди 14 години
Текстът е добър, но трябваше да е придружен и с подробен снимков материал за всеки етап! Спокойна вечер!
8
0
 
1
 
! Отговори
?? преди 14 години
Това, че е необходимо да пътуваме с колан е вярно, няма да са ги измислили за аксесоар. НО тази статистика е пълна с невярна инфомрация. Първо и най-важното,умрели са 300 от колко катастрофи? Смазани м/у ламарините поради каква причина? Защо не се отчита и това, че благодарение на това ,че не са сложили колан, ПО ЧУДО, но са оцелели сред остатъчните ламарини. Колана спасява, но е причина и за смъртни случаи. Хубаво е да се знае при каква скорост, те са полезни.
7
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Потресаваща статия... Човек трябва да се замисли наистина...
6
0
 
1
 
! Отговори
Ноа преди 14 години
В случая Кат и рушветите нямат нищо общо... От личен опит знам,че коланът спасява...изпитала съм го...Така че,макар и на мен понякога да ми е досадно и неудобно, се старая да го ползвам винаги...
5
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
каква е колата , какви са ви габаритите .. 7 секунди ... аз си закопчавам колана за не повече от 3 сек . Преди си спомням че не го закопчавах и сега ми е чудно какво ме е спирало . По-ненормално ми се струва да съм без колан от колкото със.
4
0
 
1
 
! Отговори
20лв преди 14 години
20лв подкуп Е престъпление. Мизата е 50-арка. Опандизиха един вчера за тази работа.