Как да реагираме на агресията на децата?

Родители и учители се страхуват да бъдат авторитети, смята експерт
10 фев 2013 09:00, Петя Славова
47
Как да реагираме на агресията на децата?
Снимка: Булфото

Доколко е опасна агресията при децата от 3 до 7 години ни обясни психотерапевтът Валентина Маринова  от Психотерапевтичен институт по социална екология на личността. Според специалиста наличието на агресивна енергия у човека е също толкова присъща, колкото търсенето на близост и обич. Така вместо да се страхуваме от подобни прояви, по-добре е да си дадем сметка, че ако се откажем от своите агресивни импулси, се превръщаме в половинчати хора, каза още психологът пред Dnes.bg. Ето и целия ни разговор по темата.

В последно време много се заговори за агресията при децата. Ставаме свидетели на ученици, които посягат, дори с хладно оръжие, срещу своите до вчера приятели. Но какво означава всъщност агресията и не е ли опасно детето да я потиска в себе си?

Абсолютно, дори е страшно. Нашумяха случаи, които описахте, напоследът имаше такива примери в Америка, разбира се, и в България. Все пак и у нас сме ставали свидетели на доста агресивни ситуации в училищата. Тези случки почти никога не са инициирани от хора, които са агресивни по дефиниция. Извършват се от деца, които са кротки и никой не е очаквал подобно поведение от тях. Агресията при хората, които могат да боравят до различните степени с нея, не е страшна. Но ако я превърнем в табу и гледаме никога да не сме агресивни, това вече води до нещо много по-опасно. Защото забраната на естествените емоции у хората винаги намира проява в някаква по-силна степен. Все пак никой не може да се откаже от тази част от себе си.

Днешните възпитатели учат ли детето да контролира агресията си, без да я прикрива в себе си?

В съвременното ни общество тенденцията и у родителите, и у учителите е да възпитават децата да не са агресивни, да спират всяка проява на агресивните импулси в детето. А трябва да се прави разлика между насилие и агресивен импулс. Първото е поведенчески акт, при който се наранява друг. Второто не е задължително да завърши с насилие. Може да му се намери адекватен израз и детето трябва да се учи да изразява това по съответния и подходящ начин. Смятам, че като цяло учителите и родителите не са подготвени за това.
В момента навлизат модерните подходи на възпитание, в които се говори за позитивно и привързано родителстване, за ненасилствена комуникация. Като цяло това е добре, но когато тези подходи се издигат в догма, те започват да блокират самите възрастни да бъдат спонтанни, автентични, да бъдат цялостни личности, които също изпитват яд, гняв и знаят как да ги изразяват. И така детето се учи постепенно, че това не е страшно и че има място в живота му. Докато сега родителите много повече се стремят да бъдат позитивни, да бъдат равни с децата си, да не изразяват своите „негативни” емоции и преживявания - nапример да се скара рязко на детето, за да не го стресира, да му обяснява всяко нещо, да говори с него като с голям...

А как трябва да се постъпва в подобни ситуации?

Агресията невинаги води до нещо лошо, тя се възпитава. Всъщност обществото ни е толерантно на всякаква форма на насилие, а е нетолерантно към адекватните степени на агресия. В зрелите общества е точно обратното. Там не се толерира насилието, но хората приемат нормалните форми на агресия. Ще дам пример с протестите на Орлов мост. Те станаха нерегламентирано. Хората се събраха и затвориха част от София. Получи се задръстване, заради което обществото оплю излезлите и овика как за 40 минути е причинен такъв дискомфорт. В едно демократично общество подобен дискомфорт бива изтърпян от другите.

В същото време в българското общество, включително медиите (които играят голяма роля за оформяне на българското общество, децата и информиране на техния светоглед) просто бълва от насилие. Нямам предвид филмите, в които има убийства. При тях е въпрос родителят да даде позволение на детето си да гледа или не. Става въпрос за начина, по който се говори за малцинствата. Например за хората с различна сексуална ориентация, с психични заболявания. Даже последното напоследък се превърна в актуална тема. За тези неща се говори по един начин, който е насилие срещу тези хора. Те сa заклеймени. Децата чуват как тези групи влизат в някаква обобщена статистика, но никой не реагира. А това е насилие – посяваме семената на неприемане към определени групи от хора. В същото време не позволяваме на детето си да извика, да бутне другарчето си или грубо да вземе някаква играчка. Подобна негова реакция изправя всички на нокти.

Какви са подходите, които трябва да се пробват в България?

Когато дете е в контакт с някакъв агресивен свой импулс – именно в тази възраст между 3 и 7 години, то пробва много неща. Изпитва родителя какво ще приеме и какво не. По този начин децата порастват, научават се на граници, на правила. Ако детето показва агресия към друг – примерно свое братче, много е важно родителят да покаже, че уважава факта, че детето е ядосано, но спира неприемливото му поведение. Така и детето усеща, че е разбрано. Но с него трябва да се говори като с дете, не като с възрастен, просто защото то е малко. Трябва да му обясняваме нещата на неговия език. Може да използваме приказни герои, с които да го караме да навлиза в определени ситуации, без да се плаши, да ги наблюдава. Забраната на детето да бъде автентично и да изрази емоциите си е доста опасно. Детето ще порасне потиснато, без самочувствие, и най-важното, без да знае какво да прави, като е ядосано.
 
Защо в детските градини и училищата няма подобен подход към децата?

Защото там няма условиq за това. На практика учителите в детските градини работят в едни невъзможни условия. Те имат по 30 деца в група и е невъзможно да правят каквито и да било форми за развитие на децата. Гледат децата да се наспят, да проведат някакви уроци и това е. Трябва да се минимализират групите с до 10 деца в група, както е в другите държави. Така и учителите ще могат да развиват умения, защото учителят се явява начин на детето да опознае други авторитети извън семейството. Да види, че освен родителите му има и други възрастни, които ще му дадат различен модел на света. По различен начин ще решават ситуациите.
 
В момента политиците говорят за увеличаване на детски градини, но не и за увеличаване на броя на учителите в тях.

Точно за това трябва да има избор по отношение с алтернативни форми на обучение. У нас самите учители много се плашат от собствената си агресия. Те често са ядосани и изнервени и им идва да пометат целия клас. В същото време педагогът е в капан, в който не може да ползва никакъв арсенал, защото подлежи на наказания. Всеки може да се оплаче срещу него, дори не може да изгони ученик от клас. И при него нещата са много стопирани и се получава едно взаимно измъчване на двете групи на ученици и учители. Възрастните се страхуват да навлязат в конфликт с децата. Дори на ниво възрастен с възрастен човек гледа да не влиза в конфликти. Много трудно бихме взели страна, ако видим скандал на улицата или в работната си среда. А това също е страх от контакт със собствената си агресия – да не изкажеш мнение. Т.е. това не е проблем на децата, а на възрастните.

Има ли рецепта да се регулират тези проблеми?

Важно е практикуващи специалисти да влизат в работни групи, от които се пише законът. Важно е родителите да се отварят към нови форми на работа, както дискусии и семинари извън училището. Литературата може донякъде да помогне. В по-развитите страни, към които се стремим, родителите участват активно в учебния процес. Те дори дават доброволен труд в училището. Имат теми, които дискутират и на които канят специалисти. Училището е място, което и родителите решават как да изглежда. Това е голямата разлика с България. У нас всичко за училището е спуснато от министерството. Родителите протестират, но за отделни закони. Те не участват в процеса на училището. Също така и учителите са доста дистанцирани от родителите.

Въпросът за регулиране на тези проблеми обхваща именно израстването на децата от тяхната 3 до 7 -годишна възраст. Това е първият опит на детето за самостоятелност. Формира се неговата автономност, а това е свързано с воюването му на свобода. Но дори в обществен план всички процеси на извоюване на гражданска свобода минават с такива неща, че ако нямаш нещо агресивно у себе си, няма как да направиш дори една стачка.

В България стачките са нещо трудно...

Това е последица от авторитарния период, който в днешно време има още деструктивно повтарящи се модели. Въпреки че днешните родители почти нямат спомени от авторитарния период, още се спазва моделът на замазване на конфликтите, както е било някога. Не бива да се вика, много е важно какво ще кажат хората. Да разрушиш е нещо лошо, то веднага се заклеймява. Един от позитивните примери в историята на прехода са януарските събития от 1997г., когато недоволните хора хванаха паветата и начупиха прозорците на Народното събрание.

Сменихме системата, но не и модела?

Много се влачат старите неща. Родителите и учителите са изплашени да влизат в ролята на авторитета. Подобно явление също е директна последица от тоталитарния режим, тъй като по дефиниция за онова време авторитетът е някой „кофти“ човек. По онова време хората са нямали доверие в авторитетите – дружинни ръководители, които те карат да ходиш по бригади или партиен секретар, който издевателства върху цял екип от професионалисти, тъй като се е издигнал по партийна линия.

Така в България още се плюят авторитетите. Доверието в тях не съществува. Един учител, който има травматични спомени за своите учители, в днешно време отказва да влезе в тази позиция, само и само да не прилича на някогашните си модели. Всъщност да си авторитет, не значи да си авторитарен. Да си авторитет, означава, че можеш да отговаряш за тези, които стоят по-ниско в йерархията, защото имаш повече опит и можеш да се грижиш за правилната посока на тяхното развитие и да знаеш, че това не винаги ще буди разбиране и симпатии.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
До гурбетчия:Ти самият явно си бил дете-идиотче и бая бой си изял, но очевидно това не ти е помогнало. Съжалявам те, наистина.
38
3
 
1
 
! Отговори
material преди 11 години
roditeli,u4iteli,deca....fani edinia udari drugia.
37
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Агресията е нормална част от детското развитие. Всъщност агресивните деца до 7 годишна възраст се моделират най-дборе, защото от рамо могат да се научат на граници. Но това става само когато се работи с детето вкъщи и в училище!
36
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
До 7 годишна въэраст нямя лоши деца има лоши рсдители които не умеят да комуникират със децата си
35
3
 
1
 
! Отговори
ministar vlastov преди 11 години
na nas ne ni trebvat inteligenti,trebat ni tapaci ,da plashtat,da plashtat.
34
2
 
16
 
! Отговори
даскал Ботьо преди 11 години
Искам авторът на тази статия да заповяда за 1-2 месеца в едно наше общообразователно училище/от 1-ви до 12-ти клас/ и да се опита да приложи кабинентните си ангелски методи върху още по-ангелските ученически главици и съм убеден, че още на 3-я ден ще бяга през глава извън школото. Ще му се прииска и да правовъздава със сопа над някои от тези божии създания. Обезправиха учителя по всякакъв начин: единственото му право е да търпи хулиганите в час. Да се върне дървената показалка-там е истината!
33
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
AAAA DE OT VI6ETO OBRAZUVANNE IDE NAI VE4E AGRESIVNOSTA . HA SEGA KAJETE FA6IS LI E CECU , FA6IS LI E DIANKOV , FA6ISKA LI E FIDOSKOVA . VI6ISTI LI SA ILI FA6ISTI ILI I DVETE ZAEDNO . AKO PRIEMEM 4E TIAHNATA AGRESIVNOST DA NALAGAT DEBILSKITE SI ZAKONI NE E PLOD NA VI6ETO OBRAZUVANIE ., TO TOGAVA BEZ GRAM AGRESIA DA SPOMENEM TEHNITE MAIKI
32
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
До Седмокласник-така е,щом коментираш по сайтовете ти си дегенарат.
31
1
 
6
 
! Отговори
Воден Змей преди 11 години
Изтърваването в ранна възраст създава поколения изтървани. Видяхме елита на ДПС. Какво остава за техните мутри по места. Даже във висшето образование се правят опити за проникване на талибанска култура.
30
1
 
8
 
! Отговори
една преди 11 години
И още нещо: От ***-маймунки. От кратуна-кратунки. Така че, виждайки нивото на масата днес в България, не се учудвайте за нивото на растящото поколение. Тях просто няма кой да ги възпита и научи, защото родителите не знаят нито на какво нито как. Положението е много сериозно, но някой много има интерес да ви хвърля пепел в очите, навивайки ви, че сте голяма работа.
29
3
 
8
 
! Отговори
една преди 11 години
Нещо много почна да ми писва от празни приказки. Като тази статия, която всъщност нищо не казва. Само тралалала. Обърнете се към изпитаниет методи на бабите и дядовците, съчетани с регулиращо отклоненията общество. И реално покажете на детето какво ще му се случи ако върви по избрания от него път.
28
4
 
4
 
! Отговори
mhm преди 11 години
Агресията на децата се крие в селянията на родителите ! Какви филми какви компютърни игри и т.н. Всичко идва от семейството. Аман от "учИли" психиатрЕ !
27
6
 
3
 
! Отговори
Седмокласник преди 11 години
А бе, вие нормални ли сте? Какъв бой, какъв пет лева? Детето е човек, НЕ е предмет. Откъде накъде ще го удряте? Мен майка ми никога не ме е удряла и по вашата логика трябва да съм някакъв ***. Е да, ама не.
26
1
 
7
 
! Отговори
скайфол преди 11 години
Единственият начин е да се излекува обществото! Цялото ни общество и информацията витаеще наоколо е пълна с агресия под всякаква форма! Децата попиват и копират агресията от възрастните, при които незнайно защо тя се приема за нещо нормално???!!!
25
3
 
5
 
! Отговори
Рудолф Хес преди 11 години
До ***. И аз съм в Германия. Простаци има навсякъде. Във България са огромно мнозинство. Можеш ли да отречеш това? Ако детето ти е идиотче със бой или без бой то ще си остане ***.
24
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Агресията у децата се поражда от липса на интереси и прекалено много свободно време и висене пред Pc-то и играенето на игри..най-доброто решение в този случай е спорта!
23
4
 
5
 
! Отговори
Аз преди 11 години
Госпожице,кои некадърници са Ви дали диплома.Вероятно някои от 50-те "университета" в страната,писана на"коляно".Обясняването на явления,породени от днешните обстоятелства,освен че е некоректно,но е и догматично.Личи си,че нямате дете и не сте работили с деца практически,а сте попрочели някоя и друга книжка по темата.Точно такива като Вас сега пишан новия закон,който ще дозакопае образованието ни.В близкото кафене търсят кафеджийки...
22
4
 
7
 
! Отговори
Рудолф Хес преди 11 години
Точно затова избрах детето ми да живее във държава където когато се разминават непознати хора си казват. Здравей. Където другите деца не пият и не псуват като хамали, мечтите им не са да станат скъпо платени ***, (чалга певици) или мутри които не са прочели една книга през живота си и се движат из градовете на джипове проектирани да вършат работа на американските селяни.
21
4
 
7
 
! Отговори
късно е вече преди 11 години
комуненца, извикайте си нескопосаните психоложки да ви лекуват от дебилизъм:)
20
5
 
4
 
! Отговори
късно е вече преди 11 години
комуненца, мечтайте си, само бой по тъпите комунистически тикви, и бевз това са кухи