Колко плащаме за дизела - най-много или най-малко в ЕС?

Трайков: Бензиностанциите у нас не се борят за пазарен дял
Обновена: 9 мар 2015 14:04 | 9 мар 2015 12:09,
45
Колко плащаме за дизела - най-много или най-малко в ЕС?
Снимка: Reuters

Цените на горивата на бензиностанциите в България са много близки, но различните вериги привличат потребители с различни бонуси – намаления за лоялни клиенти и различни отстъпки. Факт е обаче, че никой не намалява цените и не се опитва да завладява пазарен дял, коментира в ефира на bTV темата за цената на дизела у нас бившият министър на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков, сега част от Гражданската квота на Реформаторския блок.

За шофьорите у нас от години стои въпросът защо дизелът е по-скъп от бензина. По данни на депутата от Реформаторския блок Мартин Димитров обаче цената на дизеловото гориво у нас се оказва и една от най-високите в Европа. „По-високи цени има само в Дания, Гърция и Малта“, пише той в своя Facebook профил.

Цената на дизела в България (без данъците) е с около 14 стотинки по-висока от средната в ЕС, продължава още той и допълва, че е задал въпрос към вицепремиера Томислав Дончев за причината и очаква неговия отговор.

Според Мартин Димитров Комисията за защита на конкуренцията „дори не знае за съществуването на този проблем“.

Припомняме обаче, че още в началото на годината от Комисията излязоха със становище, че няма причина за проверка на пазара на горива. Той се развива съвсем логично на европейските тенденции, обясни говорителят на КЗК Марио Гаврилов.

Според Трайчо Трайков обаче, при положение че в съседни страни цените на горивата са по-ниски, каквито данни бяха показани в ефира на bTV, в един свободен пазар е възможно гориво да бъде внесено и така цените да бъдат намалени.

Той допълни, че институцията, „която има право да пита и констатира“ защо това не става, е КЗК. „При всяко съмнение КЗК има широки правомощия да иска информация и да прави разследвания“, обясни още той.

Трайков посочи, че дизелът има голям дял на пазара за горива у нас, защото това е предпочитаното гориво за товарния транспорт и селското стопанство.

През 2014 година у нас количествата на потребения дизел са три пъти повече спрямо бензина, посочи проф. Атанас Тасев. По данни на статистиката през миналата година в България са продадени 471 хил. тона бензин и 1,739 млн. тона дизелово гориво.

Пред bTV експертът беше категоричен, че крайните цени на дизела са едни от най-ниските в Европа, като се вземат предвид акцизите и ДДС, които формират 42% от цената. Другият основен компонент е цената на петрола (40% от цената на дизела), а останалите са разходите за дистрибуция, маркетинг и т.н. Така, достигайки до крайния потребител, цената на дизела у нас всъщност е една от най-ниските на Стария континент, обясни той.

Статистиката не потвърждава и данните, че в страната не се внася дизел от съседните държави – през 2005 година делът на вноса е бил 26% от общото потребление, а през миналата година достига почти 36%, посочи още Тасев.
„Не е така просто да се внася, трябва да има междинни складове“, коментира експертът.

Трайчо Трайков се съгласи, че вносът не е малък и при това положение трябва да се търси причината защо въпреки вноса на по-евтин дизел цената на суровината не намалява. Според него проблемът трябва да се търси в междинната инфраструктура – складове и тръбопроводи, по които се внасят горивата.

„През 2012 година КЗК беше обяснила защо това е така – 80% от междинните складове са в едни и същи ръце“, категоричен беше той.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


45
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До zeusКакво пише в ТР? Че е собственост на Lukoil Europe Holdings B.V.?Ако искаш и 100 евро давай това си е твой проблем. Лукойл е руска това е факт.
15
3
 
4
 
! Отговори
zeus преди 9 години
До Анонимен 18На сайта на кой Лукоил? Влез в нашия Търговски регистър и ги провери там. После влез в сайта на холандския търговски, провери и там, ама иска 4 евро ако не ти свидят. Най мразя общи приказки без доказателства. В 21-и век всеки, който иска, може да намери информация сам. Това разбира се не променя факта, че ни едно наше правителство не ги е погнало.
14
1
 
10
 
! Отговори
Бензинджия преди 9 години
дизела е крайния остатък от фракциите бе - не стига че въобще ви ги купуваме ами ще ни гърчите и с цените.
13
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До zeusНа сайта lukoil пише: One of the biggest Russian oil business groups with $139 billion revenue and net income in excess of $11 billion.Може да са регистрирани и на Марс за да не плащат данъци и още:Lukoil Europe Holdings B.V. handles the European operations for LUKOIL Oil Company.Т.е. рафинерията в Бургас по-руска няма как да стане и обслужва руски интереси.
12
1
 
13
 
! Отговори
ЦК на либерастите преди 9 години
Пионките във властта не им остава нищо друго освен да си траят за високите цени на дизела!Колко са по-скъпи горивата толкова по-голяма лапавица има за мушмороците които за нахранилка от бюджета защото акцизите и ДДС на ниска цена ще доведат до бърз фалит на държавата и масови съкращения на чиновници от бри'чедските кланове!
11
4
 
20
 
! Отговори
zeus преди 9 години
До Анонимен 11Справка в ТР показва, че Лук България е 100 процента собственост на Lukoil Eurobe Holdings. Самата Lukoil Europe Holdings е собственост на холандската банка ING Group. Последната от 1971 година е част от Inter alpha bank, като и двете са на Ротшилдови. Това обяснява факта защо никое правителство у нас не ги пипа ;)
10
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Брей...безкрайно съм учуден, че изобщо се подхваща темата...това е добро начало, но има още много път да се извърви, докато се разбие горивната мафия - безконтролния и нерегулиран монопол на лукойл, картелът между веригите бензиностанции и услужливо заспалата КЗК и един куп други институции. Но все пак - добро начало!
9
0
 
18
 
! Отговори
цирк преди 9 години
До преди 25 години никога в България дизела не е бил по скъп от бензина. Имаше години когато бензина беше 0.15 и 0.20 лв. а дизела 0.08 лв. а моторното масло 0.40 лв.
8
10
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ей сега ушанките да обясняват защо ?Докато се купува от *** със "секретни" договори , така ще е .
7
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
КЗК се занимават и глобяват само за евтини продажби... При евтиното за тях сигурно няма "благодарности".
6
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
За чий тогава спонсорираме кримнаш чрез лукоил? В румъния ги затвориха?
5
2
 
17
 
! Отговори
Лукойл преди 9 години
Как в чии - в руси, Лукойл да не е българска фирма :)
4
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
До БАЧКАТОРЗадай го на баба си специалисте! или на рафинерията ,която ти плаща! В същност ти толкова бачкатор, колкото русофоб.
3
0
 
11
 
! Отговори
БСП и ко. преди 9 години
До АнонименНаши ръце! Трудови ръце! Народни ръце... и пр. Но все пак ограничен и тесен кръг ръце, дето джиткат на карти заедно ... ;-)
2
0
 
41
 
! Отговори
zeus преди 9 години
Аз пък имам въпрос колко данъци плаща Лукоил? Николко, понеже всяка година са на счетоводна загуба. Навсякъде се тръби, че били най-големия данъкоплатец, но иде реч за акцизи и ДДС, които плащаме ние като крайни потребители. Как не се намери едно правителство да им направи истинска данъчна проверка.
1
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Интересна би била следната статистика: цени на горивата в ЕС ПРЕДИ акциз и ДДС. Само тогава ще се разбере дали има реална конкуренция или монопол.