"Аполо 11" е кацнал на Луната с изобретение на българин

Прилуняващият модул е дело на Иван Ночев
Обновена: 13 окт 2017 10:35 | 13 окт 2017 10:35, Елка Василева
113
"Аполо 11" е кацнал на Луната с изобретение на българин
Снимка: архив, Reuters

На 16 октомври Българската военна авиация ще отбележи своя празник и 105 години от първата в света бомбардировка от въздуха, извършена от българските пилоти Радул Милков и Продан Даракчиев по време на Първата световна война. Благодарение на това пада считаната за непревземаема Одринска крепост. В годините българската авиационна идея укрепна и с героизма на шепата авиатори, защитници на столицата при бомбардировките през Втората световна война, сред които и българката торпила кап. Димитър Списаревски.

През всички тези над 100 години Българската военна авиация има и своите сривове, но има и своите авиоконструктори, които разнасят славата на България по цял свят и в страни със супер развита авиация. Това са Харалампи Джамджиев, Асен Йорданов, Цветан Лазаров, Иван Ночев, Кирил Петков.

В кацането на "Аполо 11" на Луната има и българска следа

На 20 юли 1969 г. лунният модул "Йигъл" на космическия кораб "Аполо 11" на НАСА кацна на Луната. За първи път в историята на човечеството човешки крак стъпи на земния сателит - американец.

В онзи момент малко хора обаче знаят, че заслуга за това има и един българин - карловецът Иван /Джон/ Ночев, за когото се смята, че е изобретил прилуняващия модул.

В знак на почит към своя съгражданин в Историческия музей в Карлово подредиха изложба, посветена на 101-та годишнина от рождението му.

Сред експонатите са няколко копия на патенти за подобряване на работата на самолетното крило, което е било съществена част от работата на Иван Ночев, разказа за БТА Мария Деянова, директор на музея. От началото на 50-те години на миналия век до смъртта си той е живял и работил в Сан Диего, САЩ, като част от конструкторската му работа е засекретена, тъй като е била свързана с НАСА.

Ночев е един от пионерите на българската авиотехника

Иван Ночев започва работа в казанлъшкия военен завод "Арсенал", а по-късно се прехвърля в Държавната аеропланна работилница в Божурище, припомня историкът Петър Ненков. Когато край карловското село Марино поле се построява модерно военно летище и авиоремонтна работилница, той се връща в Розовата долина.

Присъединяването на България към оста Берлин - Рим - Токио през 1941 г. води до превъоръжаването на българската бойна авиация с германски изтребители "Месершмит". Те обогатяват морално остарелия авиопарк на българските Въздушни войски. За да усвои ремонта на немските изтребители, за Германия заминават група български авиотехници, сред тях е и Ночев. Една година по-късно в той вече е студент в Берлинската Политехника.

След войната успява да завърши и Техническия университет във Виена като машинен инженер. Много скоро защитава и докторска дисертация. Работи известно време на летището на австрийската столица, но не след дълго се връща в родината си.

В лунната програма на САЩ се включва и Иван Ночев

След като загубват битката с руснаците за изстрелване на човек в звездното пространство, американците решават на всяка цена да потърсят реванш чрез своята програма за покоряване на Луната. Започва конструирането на знаменитата серия космически кораби "Аполо" и ракетата носител "Сатурн", създадена от Вернер фон Браун. В Лунната програма се включва и българинът Иван Ночев.

Той пристига в Канада през 1951 г. и работи в "Канада еър". Пет години по-късно се прехвърля в Калифорния, където постъпва на работа в авиокосмическия гигант "Дженерал дайнамикс корпорейшън". Тук, в Силициевата долина, се разработват най-новите самолети и ракетни системи за нуждите на Пентагона и НАСА.

Получавайки американско гражданство през 1962 г., той приема името Джон Ночев и се включва в екипа от учени в Американската национална агенция за изследване на Космоса - НАСА при разработването на космическия кораб "Аполо".

"Аполо" се дели на два основни модула - с единия американците кацат на Луната и той им служи като база и стартова площадка, а другият по същото време кръжи в орбитата на сателита и след това връща астронавтите на Земята. Цялото човечество следи със затаен дъх грандиозния подвиг на астронавтите Армстронг, Олдрин и Колинс, но едва ли някой у нас е предполагал тогава, че зад това велико постижение на човешкия гений стои и българин.

Изобретените с участието на Иван Ночев реактивни двигатели осигуряват плавното кацане на модула "Йигъл" с астронавтите на Луната и гарантират, че модулът да бъде в хоризонтална позиция, когато се прилунява. Освен това подсигуряват успешното им завръщане и скачване с очакващия ги в окололунна орбита космически кораб "Аполо". За неговите огромни заслуги при изработването на ракетните двигатели, Джон Ночев получава медал от Конгреса.

Трима президенти на САЩ присъстват на погребението на Ночев

Натрупал солиден опит и знания, той открива своя собствена фирма за авиоинженерингова дейност в областта на ракетно-космическите изследвания, наречена "Лансиа". Мечтае един ден да се завърне в своето родно Карлово и да вложи средства за построяване на колеж, но съдбата решава друго - на 13 март 1992 г. умира в Сан Диего, Калифорния.

Редом с други двама велики българи - Асен Йорданов, другият български гений в авиацията, и Джон Атанасов, той нарежда името си в Златния фонд на човешката мисъл и дава възможност на САЩ да забият първи в света националния си флаг на Луната.

На погребението му присъстват трима президенти на САЩ - Рейгън, Картър и Буш-Старши. С името и разработките си Иван /Джон/ Ночев присъства в много енциклопедии и книги, посветени на авиацията и космонавтиката.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


113
Още по темата: авиоконструктор
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
38
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До бг смешки 2 Нещо по -съвременно ! .. СГЛОБЯМАМЕ МЕРЦЕДЕСИ В КЪРДЖАЛИ !... Червеният Гербер по повод откриването на манифактура за елтабла и кабели за автомобилостроенето .
37
3
 
5
 
! Отговори
до 35 преди 6 години
То си личи че обичаш ЛСД я ни посочи името на един американски учен изобретил нещо ?
36
0
 
1
 
! Отговори
Makedona преди 6 години
Ajjde de ..... bre... bre ami kako taka be...... znaci Mesecinata e Bolgarska zemja
35
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
На 1 ноември 1911 г. италианският младши лейтенант Джулио Гавоти извършва първата в световната авиационна история бомбардировка от въздуха с моноплан "Етрих Таубе , като хвърля 4 ръчни гранати Cipelli в района на Триполи , където са съсредоточени около 1500 турски войници. А нашите летци повтарят бомбардировката на 29 октомври следващата 1912 г. по време на Балканската война. А Първата световна започва чак на 28 юни 1914г. с убийството на Франц Фердинанд...
34
3
 
3
 
! Отговори
УЖАСА БГ преди 6 години
ами той българина много обича да лъже , краде и да си измисля ...... някой да не е бил прецакан или изработен от наш сънардоник за квото и да било ....няма такъв ! винаги ше те изработят с нещо .....я с помпичка а таксито , я с ремонт нещо, я с надписване на сметка .... лошото е че мисленето у БГ е дай да ти взема парите ( келепира) и до там ....след мене потоп ...... свършването на работата н е оставена на заден план .... за тва цялата ни оправия е такава ....
33
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
той пристига в Канада през 1951 годинаНякакво осветление как е успял да напусне България ? През 1951 г. ?Направо е избягал, станал после американски гражданин и точка по въпроса. Той е Американец.Няма какво България да се кичи с чужди венци. Че някой или предците му са родени някъде си не прави от тях гражданин.
32
0
 
24
 
! Отговори
Край преди 6 години
То и първия човек на луната е българин обаче от арменски произход - казва се Ян Бибиян.
31
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Лунната програма на САЩ е изцяло заслуга на български и руски учени"Пич, и аз обичам ЛСДто, ама не преди обяд...
30
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До бгДаже и в това не сме добри. Просот няма никакъв контрол. Ходи и върти далаваери, когато дори и обикновнните провереряващи са готови, за 1000 лева, да игнорират и убит на земята човек. Ще има само "Ами лек ден ! В сряда пак ще минем "!
29
4
 
12
 
! Отговори
Край преди 6 години
Голяма ЛЪЖА без българин нема.
28
4
 
5
 
! Отговори
до 24 преди 6 години
Това за Наполеоновия комплекс го кажи на краварите те се хвалят, че са ходили на Луната ама руснаците без много да приказват първи изстреляха човек в Космоса. Лунната програма на САЩ е изцяло заслуга на български и руски учени Руснаците видяха, че със луди плагиати страдащи от Наполеонов кoмплекс на глава не се излиза и ги оставиха да си трошат главите.
27
1
 
9
 
! Отговори
щщд преди 6 години
"Благодарение на това (няколко ръчни бомби със символичен ефект)...пада Одринската крепост."(!!!) Там ,в редакцията четете ли въобще,това което пишете?!
26
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
не знаех, че имаме изобретения и в киното. бравос.
25
0
 
3
 
! Отговори
бг преди 6 години
До Анонименнация техническа ама в краденето и в далаверките ......
24
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
аз от статията разбирам, че ако не бяха нацистите, САЩ нямаше да кацнат на луната ...фон Браун не беше ли създателя на ракетите Фау1/2
23
4
 
3
 
! Отговори
бг смешки преди 6 години
то и аз съм българин но е факт че бъгларина много обича да си измисля и да завижда ..... хващал съм много познати и приятели да лъжат за глупости и да си измислят за кво ли не ..... това са фактите ! не виждате че всеки ден ви лъжат за кво ли не .....всичко гледа да изработи у БГ .....манталитета ни куца яко !
22
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Някой беше казал : България, нация техническаПочти всичко, изобретено по света, е дело на Българи, нали така ?
21
0
 
7
 
! Отговори
begerege преди 6 години
Време е за реклама и тупане по гърдите
20
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
поведение е отдавна добре известно, проявявано е и от Наполеон, нарича се "наполеонов комплекс".
19
1
 
12
 
! Отговори
бг смешки 2 преди 6 години
е са ....подрбности че Джон Атанасов е бил част от цял екип ......са си си спомням една българка работеше в Адидас като някъв дизайнер ..... и веднага нашите медии гръмнаха че Адидас дизайна се правел от българска ....а те Адидас имат сигурно имат хиляди дизайнери и дизанейрки ..... но важното е да се преучвеличава и да се прави от мухата от слон .... да покаже бай Ганио колко е велик на света ..... трябва да престанем с тия селски комплески ....вече ни смеят в цяла Европа .....