Автошколите дават книжка без нито един час на магистрала

При какви случаи онлайн система анулира часа?
3 мар 2021 11:39, Ния Христова
41
Автошколите дават книжка без нито един час на магистрала
Снимка: БГНЕС
Млади шофьори успяват да вземат книжка без нито час шофиране по магистрала или главен път, пише "Телеграф".
 
Според настоящите правила обучаващите се по кормуване трябва да придобият опит и хна извънградски трасета, без да се уточнява от каква категория или какво натоварване. Заради липсата на обективен контрол обаче тези часове често се съкращават или въобще не се изпълняват. Това се случва, въпреки че според статистиката на Пътна полиция тежките пътнотранспортни произшествия със загинали и тежко ранени у нас стават предимно на извънградски трасета заради по-високите ограничения на скоростта. 
 
"В момента имаме ситуация, в която огромна част от обучаващите се покриват основно шофиране в градски условия. След това същите тези пресни водачи се качват в автомобил и подкарват със 140 км/ч по магистралата, по която досега никога не са карали", коментира Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
 
Специалистите смятат, че пресните водачи у нас излизат на пътя без базови познания по каране извън града, изпреварване на път с едно двупосочно платно, спускане със завой, изкачване със завой, както и въобще управление на висока скорост до 140 км/ч, колкото е най-високото ограничение на скоростта у нас в момента. Във връзка с това със заповед на министъра на образованието Красимир Вълчев общите часове за кормуване бяха увеличени от 31 на 42, като се въведоха и задължителни 6 ч. извън населено място. От тях минимум 3 ч. трябва да са проведени на магистрала, а останалите 3 на скоростен път с интензивен автомобилен трафик. Бе въведен и задължителен минимален хорариум от 2 учебни часа за управление през тъмната част от денонощието, както и в условията на намалена и ограничена видимост.
 
Заповедта обаче все още не е влязла в сила, тъй като съгласно закона за движението по пътищата този тип промени се правят съгласувано с министъра на транспорта. За да се въведат промените в хорариума, подписани от него трябва да бъдат промените в наредбата за шофьорските курсове, която мина на обществено обсъждане още през есента на 2020 г.
 
С промените в наредбата се въвежда обективен дигитален контрол върху провеждането на шофьорския курс, чрез който се елиминира човешкия фактор в лицето на служителя на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (б.р. по-популярна с бившето си название ДАИ). С това се стесняват възможностите за корупция и "затварянето на очите“ на контролиращия орган в случай, че по време на обучение не се спазва задължителната учебна програма както като вид подготовка, така и като брой часове. "Просто идва проверка от ДАИ, преглеждат едни хартиени картони. В тях съответно е записано, че всичко е било преподадено. И толкова, всичко е наред", обяснява Георгиев. С промените в наредбата тази система ще се дигитализира, а контролиращият орган няма да има пряка намеса над данните.
 
Идеята на информационната система е тя да генерира твърди доказателства, че съответният учебен час наистина се е провел. Това ще се случва чрез следене и записване на местоположението на учебния автомобил във всеки един момент по време на обучение, както и неговата скорост на движение. Системата, чиито конкретни специфики още не са уточнени, ще дава информация кога и за колко време инструкторът и курсистът са били във физическа близост характерна за обитаването на един и същ автомобил. Това ще се случва чрез четене на код от смартфона на курсиста на смартфона на инструктора. Така системата ще анулира учебния час във всеки случай, когато двамата са разделени един от друг за повече от 5 минути. Така инструкторите няма да имат друг избор освен наистина да проведат часа с продължителността по норматив. Системата също така ще верифицира учебен час за магистрала, само ако открие, че геолокацията на автомобила е съвпадала в продължение на 1 час с магистрално трасе. Няма да бъде възможно и електронното приключване на курса без всичките 42 ч. да са завършени.
 
Няма яснота обаче кога и дали промените ще бъдат приети. Причината е, че от транспортното министерство искат браншът да се обедини зад текстовете. "Предложените промени в наредбата не се приемат еднозначно от браншовите организации. На проведените многобройни срещи, както и в хода на общественото обсъждане бяха изразяват противоречиви становища", заявиха от министерството. При последната среща на министър Росе Желязков с браншовите организации на 18 февруари 2021 г. противниците на наредбата са били приканени да дадат своите бележки и предложения. Крайният срок за това е изтекъл миналия петък, а експерти на ведомството тепърва ще разглеждат постъпилите становища.
 
Съгласно промените в наредбата за шофьорските курсове вече всички инструктори задължително ще трябва да са на трудов договор към лицензирана автошкола. Целта е да се ограничи нелоялната конкуренция, при която автошколи пестят средства от данъци и осигуровки, а държавата пропуска значителни приходи за бюджета. Въвежда се и изискване за квалификация на инструкторите, което преди се заобикаляше и по тази причина в бранша попадаха хора без методически и обучителни умения.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
14
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Курса за шофиране в тунел ще го проведе Борисов!
13
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Интересно, значи 3 часа на магистрала, интересно ми е как може да се постигне в Силистра или пък Видин. Не шофирането по време на курса те прави шофьор, а опита с много практика след това. Шофьор на 20, който не слиза от колата и минава хиляди километри е доста по-добър от такъв на 40,който от как е взел книжка не се е качвал на кола, ама има златен талон.
12
1
 
12
 
! Отговори
Възмутен преди 3 години
А някой да е виждал неграмотен чингапук който не знае български,камо ли да чете,пише и разсъждава в учебна кола или на курсове?Няма такъв!Те направо си купуват книжките!За категория В 1000 лева..за камион 5000 и нагоре!После по голямата част от парите отиват нагоре по веригата да Софето и чекмеджето!
11
0
 
7
 
! Отговори
анонимен преди 3 години
Повечето шофьори /не само новите/ не могат да паркират и се въртят като калайджия в тава, те в магистралите се вторачили!Щели да проверяват по смартфоните в каква телесна близост са били инструктор и курсист/ка! Не е за вярване колко семейства могат да разбият с тия телесни близости! Щото хакерите не заспиват!
10
1
 
4
 
! Отговори
Кой го мисли това преди 3 години
Ами ако курсиста просто си остави телефона в колата на инструктора и той покара по магистралата и се върне след час? Или пък ако просто се вози курсистът, а не кара? Просто трябва едно видеонаблюдение да има и при съмнения да се гледа.
9
1
 
3
 
! Отговори
Ноби преди 3 години
автошколите не раздават книжки, има си изпит
8
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Mасово българина отнема предимство на тия в лявата лента на магистрала изкачайки в последния момент и оня отзаде си запалва спирачките. Не може да прецени с каква скорост и за колко време ще дойде при него. -------Много ясно, като караш с 200...В лявата лента е разрешено с до 140.
7
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Целта е да се постигне УВЕЛИЧЕНИЕ ЦЕНАТА на шофьорския курс.
6
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Глупости, в градска среда е едно, на извънградски път е друго, на магистрала е трето, на полигон е четвърто. Дъщеря ми взе книжка и не може да кара - факт. Просто не владее автомобила. Без полигон нещата не се получават.
5
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
В нашия блок има един с очевидни психични отклонения - обикаля по цял ден блока с едно куче и изглежда налудничаво. Този човек е автомобилен инструктор!Само псичхично болни и безкрайно алчни мошенници водят подобните там школи!
4
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Важното е ,че има Магистрали !!:))))
3
15
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ако можеш да се справиш с шофиране в градска среда, магистралта ще ти е лесна ...
2
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И?
1
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Някой пак лае за още пари.