Децата знаят какво е "пожарникар", пандемията повлия

Експерт: След 3 г. живот под стрес те не искат да мислят
9 юни 2022 12:01, Елка Василева
23

Близо 90% от четвъртокласниците не могат да обяснят какво означава "пожарникар". Това показва анализът след националното външно оценяване.

"Интересно е да се види как е построен текстът и как е зададен въпросът. В края на текста е написано: "Ако наистина е станал пожар, трябва да се обадим на 112, за да дойдат пожарникарите". По-надолу въпросът е "Какво е значението на думата "пожарникар?" Децата казват, че се е очаквало от тях да отговорят "професия". Действително въпросът не е зададен да се разбере, че се иска обобщително понятие. Затова повечето ученици са написали "човек, който гаси огъня", обясни специалистът по ранно детско развитие Анна Влаева в студиото на "България сутрин".

Още по темата
Тя уточни, че от МОН не са описали кои са грешните отговори. Други затруднения са отчетени при разбирането на думи като "високомерен", "срамежлив", "горделив".

"Нещата са извадени от контекста в търсене на сензация. Въпросът за тези думи е зададен така: "В кой ред има антоними на горделив". Много е вероятно децата да не са дочели условието, да са объркали антоним и синоним. Но извадено от контекста излиза, че децата не знаят какво е "горделив", уточни Влаева пред Bulgaria ON AIR.

Специалистът по ранно детска развитие е убедена, че пандемията е оказала влияние върху децата и техните знания.

"Трябва да търсим какво се случва в психиката на децата, когато са под стрес. Вие може да не виждате, но тя е под огромен стрес. Тя спира еволюционното развитие, дърпа назад. Не можем да искаме интелигентен език от тях, когато 3 г. са живели под стрес за оцеляване. Много семейства са загубили близки. Това се случва на подсъзнателно ниво. Децата, които доста тежко преживяха тези 2,5 г., са леко инфантилни в разбиранията си, в изказванията си. Играят на по-детски игри. Все още предпочитат плюшени играчки", заяви Влаева.

По време на пандемията много от децата прекараха повече време в онлайн обучение, почивката след уроците също често беше пред телевизора или електронни устройства.

"Видеоуроците са написани по по-елементарен начин, за да се разберат, но не и да се учиш да се изразиш на по-книжовен език и по-зряло. Детската търпимост и желание да влязат в дълбочина са много по-малки. Те казват "няма значение, това не ме интересува, не го разбирам". За тях няма проблем, а човек би трябвало да се засрами, да се поинтересува, да се образова", подчерта Влаева.

Като основен проблем тя подчерта факта, че цялата информация се смила и така се поднася на децата.

"Има изследвания какво се случва с мозъка, когато получава информация основно от електронни устройства - това са младежи, които са неадекватни на света. Но не се дава гласност на това. Логично е мозъкът да си търси информация. Когато получи толкова интензивна, ярка информация от екрана, без значение какъв размер е екранът, мозъкът спира да търси останалата информация, защото тя не е толкова наситена, ярка. Всичко е въпрос на честоти. Мозъкът изключва за всичко наоколо и започва да се пристрастява към екрана", алармира специалистът по ранно детско развитие.

Гледайте целия разговор във видеото.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


23
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
3
 
5
 
! Отговори
Програмист преди 1 година
Ако децата не са особено инелигентни не винете образователната система, а чалгизираните им родители. Няма да приличат на гората я?
17
3
 
1
 
! Отговори
Деца на алкохолици ! преди 1 година
При децата на алкохолици и наркомани се забелязва същото заболяване .
16
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
От МОН редовно го правят тоя номер по матури и всякакви тестове - да задават грешно въпроите или толкова неясно, че човек да се чуди тия грамотни ли са изобщо. Отделно, че не си проверяват за грешки творението и става манджа с грозде. Трябва всички от МОН да преминат тестове за когнитивни увреждания! А също и да им се обясни, че никой не е длъжен да им чете мислите и да познава какво са искали да попитат, така че ако не могат да се изразяват ясно е по-добре да си намерят друга работа!
15
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И като не са посочили че това е професия какво, нищо не знаят ли? Понеже не отговорили както искало министерството.
14
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Симеон Дянков министъра .. тоз *** без грам мозъкк с кокоша глава .... След 10 години ако питате мен 30% от училищата ще бъдат старчески домове
13
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Браво! Един човек да защити децата! Поздравления, госпожо Влаева! Елемент от стратегията за опростачването на един народ е да го накараш да вярва, че наистина е пр.ост и нищо не може. И ето затова журналистите угодно изкараха децата тъъпи и неграмотни, а тро.ловете подеха рефрена и се подиграваха на децата. Грозна работа. Затова е важно такива лъжи да се опровергават.
12
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Кой ли ги подложи на този стрес, а? Сигурно родителите или Путин или ... все някой неудобен за "колективния" запад!
11
1
 
22
 
! Отговори
МОН нямат връзка преди 1 година
Тези експерти са за психично лечение трябва да им се забрани да имат достъп и контакти с деца. Невероятни безуммни твърдения деца се държали като деца и били играели детски игри и това било ненормално според тези психопатиии от МОН.
10
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
важното да знаят какво е ГЕРБ и кой го оглавява
9
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Децата знаят какво е "пожарникар", пандемията повлия" - Е айде сега все ще се намери дете да е написло Бойко Борисов което е вярно!
8
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
щом могат де е проблема, бе ***??? да не би заглавието да няма нищо общо със съдържанието, какво винаги, или си въобразявам, както винаги???
7
6
 
8
 
! Отговори
ник преди 1 година
Три години търкаляне по диваните....какво очаквате? Онлайн обучението, не е обучение, това е ,,лижим да те мажим,,.....
6
0
 
19
 
! Отговори
Новото ненормално преди 1 година
Деца са жертви на системата. Друг куриозен случай в учебник за деца пишеше как някаква кокошка си родила пиленца и да се пресмята брой крачета. Ама важното е че са писали кокошката ражда, а не снася. Като турят и матурите направо децата ще са не само психически но и интелектуално травмирани.
5
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не се казва "какво е пожарникар", а "кой е пожарникар". Но иначе сте прави, децата знаят кой е.
4
0
 
22
 
! Отговори
Горките деца преди 1 година
Държавата и МОН се гаврят и подиграват на децата с такива абсурди. Вместо да образоват децата ще ги увредят психически и в реалния живот ще се чудят как да обобщават понятията. Трагично жалката образователнс система ще прави децата инвалиди в интелектуално отношение.
3
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
За фалшивата пандемия, която побърка децата ни, трябва да има наказани. Всички знаем кои пяха в хора.!
2
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И кара джипка.
1
5
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всеки знае, че пожарникар е човек, който има шкафче с евро и кюлчета злато.