Ще стане ли колата бутиково удоволствие? Поскъпват плашещо

Електрическият транспорт не е най-евтиният, твърди екперт
16 авг 2022 21:36, Анисия Иванова
100
Ще стане ли колата бутиково удоволствие? Поскъпват плашещо
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Цените на автомобилите не просто се повишиха драстично, даже няма да е пресилено, ако окачествим това оскъпяване като плашещо. Подобен темп на цените заплашва да превърне автомобилите от масов продукт за индивидуална употреба в нещо, което е по силите само за единици от заможните потребители. Това каза Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването „Светът е бизнес” с водещ Ивайло Лаков.

Желев обясни тези високи цени с разминаването на търсенето и предлагането. Когато на първичния пазар на новите автомобили след края на пандемията натрупаното търсене тръгна да се освобождава и всички се надяваха на ръстове, тогава изведнъж се включиха другите промени, които доста бързо доведоха до дефицита на чипове. Войната в Украйна постави въпроса за структурни кабели за автомобилите.

Разминаването на търсенето и предлагането доведе до дефицит на нови автомобили, който преориентира голяма част от търсенето към вторичния пазар, и по-конкретно към употребяваните автомобили на ниска възраст. Всички акумулирани по това време наличности бяха изчерпани моментално и колкото повече във времето се разминаваха търсенето и предлагането, толкова цените по естествен път се повишаваха. От друга страна всички производители - които можеха да си го позволят, преориентираха оскъдните налични компоненти към тези части от моделните си гами, които са с най-висока добавена стойност. Това още повече оскъпи средните цени, обясни събеседникът.

По думите на Желев цялата концепция за електрификация на всяка цена на масовия транспорт в Европа е поставена на логическа и фактологическа основа, която няма да издържи първия сблъсък с реалността, който ни предстои тази зима.

"Електрическият транспорт не е най-евтиният и най-достъпният”, каза екпертът.

Една част от автомобилните производители гледат на бъдещето като еклектично, а не като електрическо. В много региони на света ще продължат да се търсят автомобили с двигатели с вътрешно горене  и производителите трябва да поддържат и развиват тази технология.

Автомобилният пазар в България е малък и не винаги се съобразява с логиката на Европа, посочи експертът. Преди около месец изконсумирахме потенциала си за ръст през тази година. Що се отнася до ситуацията на пазара на електромобили и обсъждането на наредба за ползване на субсидия при покупка на електромобил, гостът посочи, че по тази тема в България има хвърчащи идеи, които се обсъждат на коляно и стигат най-много до чернови на някакви проекти.

Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
52
0
 
2
 
! Отговори
ЧИТАТЕЛ преди 1 година
До Стига ривахти 61 Да, ама заплатата ми тогава беще ПОЛОВИН милион. Едно кафе в заведение беше 300 лв.
51
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Точно това цели либерастията, да ограничи свободното движение на хората, чрез катаклизми като пЛандемията, войната в Украйна, за да може да манипулира онези аспекти от живота, които са най-важни. След година ще забранят да се копае за петрол и газ. Единственото което ще може да се купи е тостер на батерии, които движат по 400км и до там. Само че ще са по $200,000 и 80% от хората няма да могат да си ги позволят. Така ще правим онова което ни казват. И така ще е докато Христос дойде втори път.
50
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Абе ние ще се оправим, знаем и 2 и 200. Да му мислят тези, които са сраснали с материалното.
49
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
По пътищата не си личи да е така.
48
14
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Абсурд е колата да стане скъпо удоволствие. Чудят се какви глупости да измислят.
47
0
 
3
 
! Отговори
Един преди 1 година
До Анонимен54. В оригиналния виц май ставаше дума за другарю научен сътрудник, но те разбирам. :)
46
1
 
15
 
! Отговори
Иван преди 1 година
Отидете до Германия, Италия, Испания и т.н. Купете си кола и хем ще спестите маса пари, хем ще имате читава кола. *** само препродава трошки, които е позакърпил, измил и изчистил.
45
1
 
3
 
! Отговори
До 23 преди 1 година
То няма лошо да сме консуматори, означава, че дори да ни имат за втора ръка хора, то ще дават работа и добри заплати за стандарта. Лошото е, че това се случва само в 4-5 града и покрай ковида да има едни 5-6000 човека надомно в провинцията. А сме 6.5 милиона популация, която като караш 12-13 годишна кола и искаш да я смениш с нов премиум, защото си изкарал пари ти викат, че твоята си е добра и направо нова още
44
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
вече се плаша от толкова експерти. България е с най-много експерти на глава от населението. Накъдето и да се обърнеш експерти. Преди си мислех, че притчата "Дядо без да иска настъпил човек в рейса и казал извинявайте, г-н експерт. След като се съвзел от първоначалния шок, "експертът" попитал как разбра и дядо му отговорил, у нас всеки втори е експерт, аз не съм, значи си ти" е виц, а то си е самата истина
43
4
 
15
 
! Отговори
Татул преди 1 година
Само преди 1 век прадядовците ни са яздили коне. Пак ще яздим ако трябва! Стига с тази истерия. Коли, пари, възможности. Всичко е спекула.
42
9
 
11
 
! Отговори
Точно преди 1 година
Зелените убитаци като вас дет сте затънали в кредити и нямате 2.50 в джоба ще карате тротинетки в най добрия случай ако ви дадат помощ от социалното министерство. А готините пичове като мен които имаме яко кешовица и кюлчета злато ще си караме каквото си искаме.
41
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Хахаха 39, Не е точно така за Лондон. На работа може да ходиш с публичен транспорт, но животът не е само работа! А с деца,има ходене по различни активности и т.н.
40
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ми наслаждавайте се на енергиината си независимост ! Рикши триколки за богатите и велосипеди "крос" за бедните !
39
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
АМА ВЕРНО ЛИ 8 МИЛИАРДА СА СЕ ЮРНАЛИ ДА КУПУВАТ НОВИ КОЛИ??!!!
38
8
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В днешно време не може да се живее нормално без кола. Колата много отдавна не е лукс а е нещо без което просто няма как функционира съвременната икономика и начин на живот. Електрическите коли са добър вариант но само на теория. При масовото им внедряване започват да излизат много недостатъци и проблеми поради все още примитивните електрически технологии. Най вероятно хората ще продължат да карат масово дизел и бензин и през следващите 30 години. Някъде към 2050г. вече ще има добри коли на ток.
37
5
 
15
 
! Отговори
автоманиак преди 1 година
Моят нисан си е на 18 годинки и си е без забележки. Който си има проблем да си го решава. Поздрави.
36
4
 
4
 
! Отговори
Stoyanov преди 1 година
До до 19Ти определено си г....к, за 60 месеца плащаш кола като поп , и накрая нямаш нищо. Само си плащал. Такива като теб не са много ум.ни.
35
4
 
14
 
! Отговори
Ха, ха,ха,хааааааааа преди 1 година
КОЛИ ВИНАГИ ЩЕ ИМА .....само не знам с кво ше ги карате...ха,ха,хаааа....щото цената на горивото стана "ракиена"!
34
1
 
31
 
! Отговори
Хм преди 1 година
Поръчката статия се върти от няколко седмици по медиите. Авроджамбазите гледат как да оберат парите на балъците, преди очаквания сериозен спад в цените. В момента има сериозно забавяне в търсенето на чипове. Някои фирми са натрупали големи запаси, а предстоят да бъдат пуснати нови заводи всеки момент. Превали ли върха, предлагането ще е голямо. Пежо и Ситроен правят вече отстъпки за нови коли. А като залеят представителствата със стари коли, смятайте и техните цени къде ще идат. Търпение само.
33
8
 
11
 
! Отговори
ако преди 1 година
китайците гръмнат тайван (който произвежда 55% от IC ) ще видите нови коли телефончета телевизорчета итн на най. като добавим високия долар нещата стават много не добре