За да няма опашки: Първата регистрация на кола и при частници, не от КАТ

До 5000 лв. ще е глобата за автосервизи фантоми, забраняват се колите с десен волан
22 юли 2019 11:55, Анисия Иванова
55
За да няма опашки: Първата регистрация на кола и при частници, не от КАТ
Архив: Булфото

Първата регистрация на автомобили да се извършва не от КАТ, а от частни фирми, които разкрият специални пунктове за идентификация и проверка на техническата изправност. Това предвижда проектът на Закон за пътните превозни средства, публикуван за обществено обсъждане.

В България годишно се извършват 300 000 нови регистрации на превозни средства, от които около 40 000 са фабрично нови, останалите са внос втора ръка.

Още по темата
Пунктовете на КАТ обаче няма да останат пусти. 28-те бази на “Пътна полиция” в страната ще получат лицензи, каквито имат и частниците, за да преглеждат и регистрират служебните автомобили от своето и други ведомства и структури, свързани с националната сигурност, се казва в проекта. Шпионската Държавна агенция “Технически операции” (ДАТО), която се занимава със следене, подслушване на телефони и дебнене в интернет, ще си направи собствен пункт, защото никой не бива да знае с какви автомобили, микробуси или мотори работи.

Всяко превозно средство, влязло в България, ще получава паспорт от автомобилната администрация още преди да се е сдобило с български номера. За всички останали 3 638 720 автомобила в страната (данните са за 2018 г.) инспекторите са длъжни да поддържат регистър с техническо досие за всяка кола. Ще се записват всички показания от периодичните прегледи, има ли изменения в конструкцията, колко показва километражът, претърпяло ли е катастрофи и какви ремонти са правени.

Регистърът на ДАИ ще обменя данни с този на КАТ, който ще продължава да съществува, като е в него ще се записва собствеността на превозното средство. Когато получи документите от частния пункт, собственикът на току-що купената от вносител кола, пак ще ходи в КАТ, но без самия автомобил. От проекта не става ясно къде ще се монтират табелите – дали в частния пункт или отново в КАТ, но този въпрос ще бъде уреден по-късно с наредба на вътрешния и транспортния министър.

Според проекта ще се вземат и мерки срещу автосервизи фантоми. От 1000 до 5000 лв. ще е глобата за самозван майстор, който работи без лиценз. Също 5000 лв. ще плаща, ако не допусне проверяващи в обекта, а 1000 лева ще му струва, ако не издаде фактура или касова бележка за свършената работа.

Любопитното е, че друга административно наказателна разпоредба определя глоба от 500 лв. за всеки, който извършва ремонт и техническо обслужване в нарушение на изискванията на закона или наредбите, тоест – по този текст може да бъде наказан и всеки българин, който реши да си смени крушката на фаровете, свещите и кабелите или сам да си купи и смени някоя част по колата.

Автосервизите са длъжни да дават 6 месеца гаранция на клиента след всеки ремонт, да представят списъци с хората, които работят при тях и квалификацията им, използваните машини, уреди и оборудване. Авторите на закона обясняват това като мерки срещу сервизите фантоми и сивия сектор.

ДАИ ще поддържа регистър на автосервизите. Няма да се записват никъде само ведомствените сервизи на МВ , МО, шпионската ДАТО и НСО, която вози управниците.

В новия законопроект е записана забрана за регистрация на возила с десен волан. Текстът се отнася само за коли, които тепърва ще бъдат внесени.

Сделките с употребявани части за пътни превозни средства също са залегнали в новия законопроект. Продажбата ще бъде между две лица, поне едно от които е регистриран търговец, представител на автосервиз или притежава разрешение да прибира автомобили за скрап по Закона за управление на отпадъците.

Така човек няма да има право сам да си разглоби и продаде колата на части с обяви по интернет например, а трябва да търси задължително лицензиран купувач.

Търговците на употребявани части за автомобили, част от които са и собственици на автоморги, ще се регистрират не в ДАИ или в КАТ, а при кмета на общината, където се намира обектът им. Авторите на проектозакона натоварват общините със задължението да поддържат местни регистри на фирмите за авточасти втора ръка, да им издават удостоверения, да ги контролират и да им отнемат разрешителните, ако не спазват закона. Дава се право и на общинските съвети да определят таксите, които ще прибират от подобни търговци.

5000 лв. ще е глобата за търговец на авточасти втора ръка, който няма удостверение за регистрация, а 7000 лв. ако изобщо не отговаря на условията, при които да получи лиценз. Ако не даде фактура и касова бележка, санкцията му е 3000 лв.

Законът за пътните превозни средства е нов и е последният от трите, на които трябва да се раздели сега действащият Закон за движение по пътищата (ЗДвП), припомня "Труд".

Първите два проекта – на бъдещ ЗДвП и на Закон за водачите МПС, бяха пуснати за обсъждане още през януари т.г.

Третият проект се забави повече от 6 месеца, именно заради споровете между “Пътна полиция” и Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” – бившите КАТ и ДАИ, кой да прави първоначалните регистрации. Според експерти проектът задоволява и лобистки интереси на фирмите, които внасят автомобили и имат собствени бази за гаранционно обслужване. Те ще получат бизнес за милиони като отварят и частни пунктове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пак нещо не е на ред, защо да не мога да си сменя крушката на колата господа н-р? В сервиза им всекякви случайни хора които работят там, без да имат дори техническо образование да не говорим да са инженери. Пак недоносчета, пак некой да се облагодетелствува. МВР плаче за пари, ами защо тогава МВР да не прави първата регистрция и да си взема парите? Или сервизите ще спонсорират?
12
2
 
9
 
! Отговори
Активист на БКП преди 4 години
Е ,как ,бе !!! Нали и приятелите от СИК трябва да папката и да л***пк***т !!!
11
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"За да няма опашки: Първата регистрация на кола и при частници, не от КАТ"Идеална схема за регистриране на крадени и внесени от чужбина коли.
10
4
 
10
 
! Отговори
до журналистите преди 4 години
Само не става ясно на кого е този законопроект. Ако носи марка ГЕРБ със сигурност ще е с лошо качество, независимо от намеренията. Просто те толкова си могат - да крадат и да са некадърни.
9
0
 
15
 
! Отговори
Ха-ха преди 4 години
Вместо съществуващите служби да започнат да работят, търсят начина да прехвърлят и това, което не вършат на някого
8
2
 
24
 
! Отговори
Жорката преди 4 години
Крадените коли от чужбина ще се "легализират" в частни пунктове.. това е рай за джамбазите. В КАТ поне ти трябват хора, а тук вече ще се отварят бизнеси с такава цел
7
2
 
28
 
! Отговори
KOC преди 4 години
смяна на крушка Н4 е 50лева а крушката е левче, ГЕРБ вместо да затегне техническите прегледи където пускат коли и бусове без спирачки
6
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Имало още за приватизация. Вече приватизират услуги, поради липса на заводи за приватизация.
5
0
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да дадем ли парламента на концесия за 35 години? За да работи по-добре и да има конкуренция?
4
0
 
30
 
! Отговори
wqw преди 4 години
направо цялата администрация да минава на концесия
3
2
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Държавата" на глобите и таксите.
2
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Моята идея преди време бе ,да има понеоще едно място в краен квартал за тезиуслуги.Но като гледам в основата затова размножаване е завист.От зависткъм благоденствие,виждам го за първипът.С това да паднат и отпаднат гражданските ,ще си помисля,че вървимв правилна посока,през тъмните сили.Значи тъмните сили са нещо добро,самода знаеш как да достигнеш до тях и да ги управляваш.
1
2
 
15
 
! Отговори
.. преди 4 години
Крайно време е да се "разчупи" модела на КАТ. Коли се крадат с или без тяхна помощ.Но си трябва истински контрол...