България и РСМ ще се свържат с още един граничен пункт

Предстои разширение на граничен пункт "Станке Лисичково"
12
България и РСМ ще се свържат с още един граничен пункт
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Нов граничен пункт ще бъде изграден между България и Република Северна Македония. Стратегическият проект за ГКПП „Клепало“ между Струмяни и Берово ще осигури още една връзка между двете страни и ще помогне за развитието на икономическото сътрудничество и на туризма.

За ускоряване на работата по граничния пункт се договориха вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов и македонските му колеги – министрите на транспорта и съобщенията Благой Бочварски и на местното самоуправление Горан Милевски. Министрите участваха в заседанието на работна група „Инфраструктура, транспорт, свързаност“ в рамките на правителствената среща между двете държави.
Строителството на новия граничен пункт ще се финансира с 10,3 млн. евро от  Програмата за трансгранично сътрудничество България – Северна Македония в периода 2021-2027 г. По нея ще се доизградят и рехабилитират довеждащите пътища до границата от Струмяни и от Берово.

Министрите начертаха стъпки за ускоряване на изграждането на ГКПП „Клепало“. До края на февруари се очаква да бъде проведено първото официално заседание на Смесена експертна комисия за определяне на параметрите му.
България е започнала да работи по подобряване на пътищата към бъдещия пункт. Извършен е превантивен ремонт на приблизително 20 км от третокласния път Струмяни – Раздол. За оставащите около 17 км до границата има изготвен проект с два варианта за изграждане на трасето. Експертната комисия към АПИ  ще избере един от двата варианта до края на февруари, след което ще започнат необходимите екологични процедури. Изграждането на отсечката е заложено в  инвестиционната програма на Агенция „Пътна инфраструктура“.

Министър Гроздан Караджов информира, че предстои разширение на граничен пункт „Станке Лисичково“ между Благоевград и Делчево. Пълната  модернизация от българска страна включва проектиране и изграждане на нови отделни трасета на пункта, които да поемат увеличен трафик на пътници и превозни средства. Ще има и нови сгради за изпълнение на граничния и митническия контрол. Така ще се облекчи значително пътуването между двете държави и ще се намали чакането в пикови моменти.

Министрите обсъдиха и друг ключов проект – завършването на Общоевропейския транспортен коридор № 8 „Дурас – Тирана – Кафтан/Kaфaсан – Скопие – Деве баир – ГКПП „Гюешево“ – София – Пловдив – Бургас – Варна“. Той осъществява връзката между Адриатическо море и страните от Черноморския регион, Русия и Централна Азия.
Вицепремиерът Караджов отбеляза, че пътната инфраструктура по направлението от българска страна е изградена с изключение на автомагистрала „Черно море“. Приоритет за българското правителство ще е разширение на трасето между Гюешево и Дупница, също част от коридор 8. Модернизацията на участъка с дължина 62 км ще осигури по-бърза връзка между автомагистрала „Струма“ и границата. Обектът е включен в програмата на АПИ, като предстои обявяване на обществена поръчка за проектиране. Финансирането е планирано в тригодишната бюджетна рамка на пътната агенция.

Министрите обсъдиха и подготовката на Програмата за трансгранично сътрудничество до 2027 г., която предстои да бъде одобрена от Европейската комисия. По програмата двете държави ще имат достъп до над 31 млн. евро, с които освен строежът на новия граничен пункт, ще се финансират и проекти в областта на опазването на околната среда, подобряване на регионалната свързаност и насърчаване на икономическия растеж, културата, природното наследство, устойчивия туризъм и сигурността в граничните райони. Средствата за периода 2021-2027 г. са почти двойно повече от предишния период, което дава сериозни възможности за граничните населени места от двете страни на границата. В периода 2014-2020 г. в пограничните района на двете държави са реализирани 73 проекта за над 18.1 млн. евро.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


12
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
10
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Казва се Логодаж, а не комунистическото Станке лисичково. Освен това докога пунктовете ще се водят ГКПП? Граничен пункт (ГП) е напълно достатъчно. То е ясно от само себе си, че такъв пункт е и контролен и пропусквателен.
9
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Макетата са 2 млн, колкото и ние сме 9 млн. В едно друго време..." - Макетата са почти 1 милион. останалото са албанци и сърби.
8
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Макетата са 2 млн, колкото и ние сме 9 млн. В едно друго време...
7
0
 
6
 
! Отговори
ГКПП"Клепалото& преди 2 години
Каквото е ГКПП ,такива и строителите му....КЛЕПАРИ...
6
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
50 км една магистрала ли не може да се направи, нали е коридор 8, все ще се намерят пари от ЕС, нали ги искат толкова много. Или поне скоростен път. И на тях да им дадат нещо да го построят, че там още по-зле. Все пак не е път към някакво село, има няма 2млн са.
5
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
*** кажи на макетата ков си бугар и гледай как ще те направят булка. Затваряне на границата. Албания през Косово.
4
0
 
7
 
! Отговори
е ле па тия... преди 2 години
...и между тях КОЗЯ ПЪТЕКА....
3
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Нужно е напротив.И даже ако в един момент махнат пунктовете и останат само свободни пътища ще е по-добре,но е малко рано. След 10 години може да е факт,ако вървим в тази посока на настоящите политици.Това е правилния подход,да има комуникация ,да се движат свободно хората,да се женят и да се радват едни на други,а не да се мразят.
2
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Няма смисъл
1
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Напълно ненужно