Най-древното свидетелство за рак – на 1,7 млн. години

Оказва се, че туморите не са свързани със съвременния начин на живот
29 юли 2016 15:00, Елка Василева
Най-древното свидетелство за рак – на 1,7 млн. години
Снимка: архив, Reuters

Корените на рака са в праисторически времена. В пещерите Сварткранс - археоложки обект, на който са открити много находки, учени попаднаха на кост от крак със злокачествен тумор на 1,7 милиона години, съобщи Лента.

Туморът бе идентифициран като остеосарком - агресивен рак на костите.

Учените са на мнение, че костта е от ранни прародители на човека, но не могат да установят за кой точно вид става дума.

На съседния обект Малапа пък учени откриха свидетелства за доброкачествен тумор във фосилизиран прешлен от дете, което е представител на австралопитеците седиба. Прешленът също е на около 2 милиона години. Антрополози отбелязват, че наличието на тумор в задната част на скелета в ранна възраст е рядко срещано и само по себе си е най-древното свидетелство за подобно заболяване у хоминиди.

Двете находки връщат назад във времето появата на злокачествени и доброкачествени тумори у хората.

"Модерната медицина се опитва да докаже, че туморите у хората са свързани със заболявания, които са причинени от съвременния начин на живот - заяви Едуард Оудс от университета Витватерсранд в РЮА. - Изследванията ни обаче разкриват, че тези заболявания са се появили у прародителите ни милиони години преди съществуването на съвременните индустриални общества."

Досега най-древните свидетелства за тумор у прародители на човека се свързваха с фосили от неандерталец, които датират отпреди 120 000 години.

Учените използвали скенер, за да диагностицират и опишат двата тумора.

За двете находки съобщава South African Journal of Science.

счети преди 7 години
До АнонименДа, при животните има тумори, много често умират от това - пример - котките. Що се отнася до друг коментар, че не можели да определят вида, а определили тумора - това е разбираемо - само по фрагмент от кост или скелет е трудно да се определи вида понякога, доколкото има няколко опции и конкретната кост може да не видоопределяща, но тумора може да се определи в конкретното намерено парче фосил. Две различни неща.

Доколкото знам единствените животни, които не боледуват от рак, са акулите.

i'm преди 7 години
Да има! Доброкачествени и злокачествени, точно както при хората.

Те не могат да установят, кой е вида, но пък установили, че имал рак. Някой да повярва? Рака се причинява от вдишването на всичките видове бензинови, дизелови, тютюневи и т.н. пушеци плюс ГМО. Кофти опит за манипулация, поне да го бяха изпипали.

при животните има ли тумори?