Борят трафика в София като вдигат "синя зона" с 300%

Ще имаме също такси за "зелена" и "жълта" зона
16 май 2010 20:22,
164
Борят трафика в София като вдигат "синя зона" с 300%
Снимка: Булфото

От 20 до 25% намаляване на трафика в центъра на София целят промените в правилата за паркиране в града, изготвени от работна група към Столична община (СО).

Положителната промяна ще бъде усетена съществено от софиянци дори при 5% намаление на автомобилния поток, което може да бъде постигнато до есента, ако предложените мерки влязат в сила, смятат експертите.

Изготвеният от работната група "Проект за концепция за зони за организация и контрол на паркирането на територията на Столична община" бе представен официално днес по време на кръгла маса, инициирана от ПГ на общинските съветници на ГЕРБ в Столичния общински съвет.

В търсене на решение на проблема с нарастващия поток от автомобили и недостига на паркоместа в центъра, проектоконцепцията предвижда създаването на три зони за краткотрайно платено паркиране – синя, зелена и жълта.

Те покриват съответно идеалния център, разширения и периферията му. В тях се предлага да действат диференцирани правила, като в синята зона е позволен престой до 2 часа срещу 3 лева на час, в зелената до 3 часа срещу 2 лева на час, а в жълтата до 3 часа срещу 1 лев на час.

Предложените цени подлежат на обсъждане и утвърждаване от СОС. “Тези цени трябва да се разглеждат като инструмент, а не като цел. Нашата цел не е да събираме повече пари, а да подобрим организацията на движението и паркирането в центъра”, категоричен е Марчело Доковски, председател на работната група и съуправител на Център за градска мобилност.

Концепцията предлага и по ключови улици и артерии в града паркирането да бъде изцяло или частично забранено.

За да се стимулира търсенето на транспорт, който не утежнява трафика, са заложени безплатни места за паркирането на велосипеди и мотоциклети в центъра. Няма да се таксуват и електромобилите, което пък е преференция с визия за запазването на екологичния баланс в града.

“Ползването на градския транспорт, особено с перспективите, които дава метрото, е основна алтернатива на ситуацията в момента. Затова ключов момент е изграждането на паркинги до станциите на метрото”, обясни Доковски.

Въпросът за паркирането на живущите в трите зони се предвижда да бъде решен с издаването на винетни стикери. Цената, която ще плащат те, ще бъде до 10 лева на месец.

От СО се аргументираха с резултати от проучване на НЦИОМ, според което 82% от столичани приемат, че т.нар. Синя зона за краткотрайно платено паркиране трябва да остане същата и дори да се разшири.

Само 12% искат да се намали периметърът й. В същото време пълната забрана за паркирането и спирането по основни пътни артерии се подкрепя от 80%, което съвпада с мерките заложени в Концепцията.

Волята на обществото за подобряване на реда и организацията на движение се потвърждава от високия процент на одобрение за мерките срещу нарушителите, като евакуацията с паяк среща 53% привърженици, а блокирането чрез скоба – 74%.

Предложените нови цени за престой на час естествено не се приемат безкритично, но противниците са под половината от всички интервюирани (между 33 и 49% в зависимост за различните зони).

Общо 84% от столичани и 93% от редовно ползващите Синя зона одобряват изграждането на паркинги до метростанциите, което показва, че със създаването на такава алтернатива голяма част от шофьорите няма да навлизат в центъра с автомобилите си.

Изключително силна подкрепа срещат заложените в концепцията предложения за създаване на пешеходни зони в идеалния център (88%), създаване на безплатни места за паркиране на велосипеди (89%) и мотоциклети (76%).

Изследването на НЦИОМ е направено сред 1200 пълнолетни столичани и е регионално представително проучване за Столична община.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


164
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
3
 
5
 
! Отговори
hi преди 14 години
*** shte pratqt milionite koli po kvartalite edna varhu druga i shte natrupat poveche pari no trafika nemoje go opravqt
16
0
 
16
 
! Отговори
Entusiast преди 14 години
Ne sym korenqk sofianec, daje ne sym i sofianec kato cqlo, no mi se naloji tochno na velikden da ostana v sofia. Chestno da vi kaja nikoga ne sym vijdal Sofia po-krasiva otkolkoto beshe tochno na toq den. Nqmashe poveche ot 1-2 koli na svetofar, kato malko kitno gradche. :)
15
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Аз знам как ще се намали броя на коли по тротоарите: всяка кола, която не е спряла с двете си странични гуми на бордюра, а си е вдигнала предницата/задницата горе ще отнася по два-три шута и подпис с ключове. Гледай тогава как ще намалеят колите по тротоарите!
14
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
практически е невъзможо да се паркират 1 милион коли на около 20 км площ, колкото е центъра на София
13
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
Дано! Време е да се осъзнае, че преди да имаш кола, трябва да имаш парко място!Не може 5 членно семейство да има 5 коли и един апартамент. И естествено дори да си плащат данъците-тези същите имат тротоар, а не претенции. А замислете се маклко. Когато се плаща, ще почнат да се строят и гаражи и паркинги, не защото някой има интерес, а защото вече няма накъде да крадат след подобни наредби. Трябва и да поработят
12
1
 
11
 
! Отговори
5000% преди 14 години
Важното е пари да се взимат, а паркинги, гаражи, велоалеи
11
5
 
8
 
! Отговори
Ясен преди 14 години
Аз предлагам кореняк Софиянците да си ходя по селата от където са дошли бабите им преди време с каруцуте ,и всичко ще си дойде на мястото!
10
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
гласувайте пак за ГЕРБ
9
0
 
16
 
! Отговори
Отврат преди 14 години
Никъде по света няма паркирани коли по тротоарите и майки, които са принудени да бутат детските си колички по плантото - единствено в уникалната държава ***, управлявана от още по-уникален Примиер, който беше преди това Кмет и лапаше здраво.
8
6
 
12
 
! Отговори
.. преди 14 години
Точно така! Най-после стъпки в правилна посока! Няма европейски град в който пред двореца да е паркинг! Няма европейски голям град в който да е по-лесно да се придвижваш с кола, отколкото пеш - не всъщност има - казва се Истанбул. Там има яко 3-лентови пътища в центъра, тротоарите ги няма хич и задръстването е постоянно. За замърсяването и праха няма да ви говоря. Въпрос е какво бъдеще искаме да построим - Истанбул или Виена, Анкара или Берлин. Това е.
7
10
 
10
 
! Отговори
Урааа! преди 14 години
Айде, ***, радвайте се на милиционерското правителство, което си избрахте!
6
3
 
13
 
! Отговори
11 преди 14 години
Предлагам с парите от синя зона да се купува вода и да се мие всяка вечер улицата да се вижда нещо позитивно:)
5
2
 
15
 
! Отговори
:) преди 14 години
Предлагам там където е тротоар да е за пешеходци а не за автомобили
4
6
 
14
 
! Отговори
УЖАС преди 14 години
И АЗ така мога!Мога и да изчистя София от коли!Като забраня движението на коли на територията на софиското поле!
3
3
 
16
 
! Отговори
- преди 14 години
Много им е лесно да дават тия статистики, като спират пешеходци и ги питат дали искат да няма коли ....
2
2
 
11
 
! Отговори
Възмутен преди 14 години
никъде не се спазва това за 2 часа престой а тарикатите на нашета улица спират от лявата страна на платното за движение и така не плащат синя зона.Така става птп и пострадалата кола е винаги отдясно която е спряла по правилник!!!В Центъра на София!!!
1
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 14 години
няма да стане нищо, трябва първо да върнат цената на билетчето за градски транспорт на 10 стотинки, както и да удвоят броя на автобусите и да построят метрото