Доживяхме! Разбираема карта на метрото в София

Дело е на инженер Стоян Стоянов. Чужденците ще черпят!
22 фев 2018 10:00,
68
Доживяхме! Разбираема карта на метрото в София
Снимка: Стоян Стоянов

Много хора са се оплаквали от липсата на разбираемост на картите на градския транспорт в София и от гледна точка на метрото, и на автобусен или трамваен транспорт. На сайта на Метрополитен картата не е обновявана от години.

Различни организации през годините сигнализират, че картите са неразбираеми за хората, живеещи в София, а още повече за самите туристи, които трябва хем да се сблъскват със сложни и неразбираеми карти, хем със служителите на градския транспорт, които масово не говорят английски и не могат да обяснят кои билети за какво са. А пък въпросът с билетите е съвсем друга тема, за която всички се чудим кога ще вземем пример от успешно прилагани решения в други страни.

Но има и хора, които не искат да се примиряват с това, което ни се дава и решават да помагат на държавниците ни. Такъв пример е инженерът Стоян Стоянов, който решава да направи нещо по въпроса. Имайки предвид че картографията е едно от хобитата му, той се заема да направи по-разбираема карта. И не му отнема особено време.

Освен, че решава да покаже "гръбнака на градския транспорт - релсовия", както той го нарича, на картата могат да се видят и подчертани забележителностите на столицата ни, както и се прави акцент върху времето, което би отнело на човек да стигне от едно място до друго пеша - важен акцент, имайки предвид че искаме да насърчаваме "зеленото бъдеще" на София.

Тук може да се види пълният размер на картата с всички подробности.

Авторът отбелязва, че работата по настоящата схема не представлява обществена поръчка или конкретно задание за изпълнение. Схемата не се явява официална. Инж. Стоянов е воден единствено от интереса си към този вид картография.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


68
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всеки западаен град има карта точно от такъв тип и не само на метрото и на целия градски транспорт. Тук служителите в градския транспорт обаче са толкова бездарни и задръстени , нямат акъл за пет пари. Което нормално - кадърните хора работят за много повече пари в частни фирми.
41
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз лично много рядко ползвам софийското метро, и винаги имам момент на объркване когато го правя , тази карта внася яснота ,така че за хора като мен е добра.Предполагам че хората които ползват всекидневно метрото вече имат други претенции за подробност.Както виждам по надолу от коментарите на очевидно всекидневни ползватели.Поздравления за добрата карта от моя гледна точка.
40
0
 
8
 
! Отговори
Реалист преди 6 години
Това, от което има нужда е да се направи карта, която да може да я гледаш на смартфона си или на компютър, да можеш да "осветиш" и "оцветиш" дадена линия и разбира се там да са и всички улици в София, а не само маркиране - тук е ж.к. Люлин, а там е ж.к.Младост. С малко размисъл, всеки човек ще се сети какво приблизително му трябва в една такава карта. В самото метро, рядко ти трябва нещо друго освен последователността на спирките и евнетуално връзка с други линии на метрото, каквито в София няма
39
9
 
2
 
! Отговори
Мрт преди 6 години
Не мисля, че тази карта е много по ясна и рабираема, не са означени всички линии и улици. На оригиналната карта на градския транспорт липсват означенията на спирки, само това и е кусура.
38
5
 
7
 
! Отговори
Реалист преди 6 години
Не знам защо хвалите картата?! Картата е направена в стила на передишните неразбираеми карти, с "малката" разлика, че е отрязъл автобусният и тролейбусният транспорт от картата и плетеницата от линии е станала разбираема. Някой хвалещ картата ще ми каже ли как човек, който не познава София ще отиде до ж.к.Западен парк според тази карта? Ще отиде в ж.к.Люлин разбира се, а не в ж.к.Западен парк и такива неща има много по тази карта. Това, от което има нужда е да се направи карта, която да
37
1
 
20
 
! Отговори
Стеф преди 6 години
Браво на човека.Защото Столична община не можа да намери време и да положи усилие за нещо толкова елементарно се намери свестен човек,който да го направи без пари.
36
2
 
9
 
! Отговори
Пешо преди 6 години
Абе София си е София - друг свят.... да видите в Бургас каква неразбираема карта има - не ти е работа , има да припка чиляк като бай ти *** след влака - зер килимчето му вътре... друг е въпроса , че линиите са адски неудобни и опропастиха старата мрежа , работила толкова години
35
0
 
10
 
! Отговори
Най сетне преди 6 години
виждам смисъл в организацията на градския транспорт. На схемата е много добре, дано да има начин и на място да се маркира посоката и движението за да се случват качествено връзките в метрото и с електротранспорта. Хубаво е такива карти да са достъпни под формата на брошури по хотели, летища, гари и спирки. Лошо е, че по схемата не може да се прецени достъпа до цели квартали в София, което често са непреодолими пеша разстояния и дори въобще липсва пешаходен достъп
34
1
 
38
 
! Отговори
Експерт в общината преди 6 години
Само да ви светна, че за официалната карта, която виждате в метростанциите сте платили, като данъкоплатци, над 40 000 лв. А тази карта, която е много по- добра, човекът я е направил безплатно. За к'во говорим изобщо?
33
4
 
37
 
! Отговори
:) преди 6 години
Браво на човека, явно не е от лейките на Боко.
32
4
 
4
 
! Отговори
king_for_a_day преди 6 години
28, нищо не пречи, просто това са различни формати. Иначе на полезните за туристи карти из чуждите градове обикновено сякаш основната карта е точно с улиците, спирките на метро/автобуси (но само спирките!) + визуално представени основните забележителности. Картата е подробна и ориентацията на улиците е точна (нестилиз.). На гърба и обикновено има по-малки карта като тази от статията с градски транспорт, които са стилизирани (затова завоят след СУ, за който колегата по-долу спомена не е грешка).
31
2
 
14
 
! Отговори
До 14 преди 6 години
А проблемът на 20% е, че по подразбиране слагат себе си в подходящата група, но доколко и дали мястото им е там, защото така им се иска, това е друг въпрос.Колкото до картата, може само да сме благодарни на автора за ентусиазма и отделеното време!Добре би било картата да се качи за известно време в Нета с възможности за коментари и предложения. Като се махнат недобросъвестните от тях, със сигурност ще има още стойностни и разумни предложения към автора. Сега на ход са институциите.
30
1
 
5
 
! Отговори
mdaa преди 6 години
До РадиНе знам кое е отделно, но от Лозенец до Летището ще отидеш директно, ако не се прекачваш. Просто ще минеш през Обеля, Люлин и два пъти през центъра за "по-пряко".
29
2
 
12
 
! Отговори
за Виена преди 6 години
Виена е град с огромна култура, към който се стремят хора от цял свят. Нормално е туристите да понаучат нещо на немски, това си е обща култура (но има и табели на английски). А в България още много трябва да се стараем, за да идват някой ден и да искат да учат български (все пак и немския е доста по-разпространен). Ще се съгласите, че няма какво толкова да вземат от тукашните нрави...Като се приближим поне малко до виенската действителност може да имаме претенции идващите да учат български.
28
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И какво пречеше като фон на каратата да има реалната карта на града ? Така хептен лесно ще се ориентираш къде спираш, къде излизаш и реално къде си. ?Това е задължително за човек ,който за първи път е в града и не е запознат с плана му !
27
0
 
13
 
! Отговори
king_for_a_day преди 6 години
21, на старите карти по самите метростанции им няма нищо, добре са наложена върху реалната карта с улиците и според мен няма нужда да се сменят. Тази карта очевидно има друга цел - да бъде малко и стилизирано указание за гости на града, разпечатвана на малки флаери (или показвана на малък екран на моб. тел.), така както почти всеки нормален град с метро има такива, които се получават в самото метро, в хотелите и т.н. на гърба на карти със забележителностите и т.н.Неясните табели са друга бира.
26
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Английски език има в по-новите мотриси. като се сменят станциите ти казват името на спирката на български и че е време за слизане и после на английски - Нешънъл палас оф калчър - Чейнджинг или нещо от този род.
25
4
 
22
 
! Отговори
Ради преди 6 години
Браво! Супер е картата - много ясна и полезна. Само единствено мисля, че би било по добре втория лъч (Обеля-гарата-Лозенец) да е с друг цвят, а не син, защото който не знае, че това е отделна линия, остава с впечатление, че това е една голяяяма линия, с която едва ли не ще се завъртиш и на летището ще отидеш.Иначе е страхотна, поздравления за инженера :))
24
1
 
5
 
! Отговори
До 13 преди 6 години
Явно е от скоро. Преди 3г бях за последно. Доста пъти съм ходил във Виена и това, за което говорите не съм го виждал. Използвал съм предимно метрото (U6) и автобуси. Листовки не съм получавал, нито съм виждал някой да раздава. Отношението е нормално, нищо повече нищо по-малко. Английски език не съм чул нито в метрото, нито в автобус и трамваи. Само немски. Картата на градската транспорт също беше на немски, както и табелите. Exit не видях, а вътрешна и външна стана на улицата.
23
23
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Голяма глу-пост е да се добавят линиите на рейсове, трамваи и пр. Първо - маршрутите на автобусите ги сменят през през месец-два, а картата в метрото стои с години, инак трябав нова поръчка.Тъпо е да отидеш на някоя станция нядявайки се че ще намериш 280, а него да го няма. Второ всеки втори може да провери чрез смартфона си разписанието на транспорта или дори да си купи пътеводител, няма смисъм да се правят нови и нови карти залудо.