Споделеното пътуване удря автобусния бранш с 3 млн. лв

Най-много групи има от София към морето и Пловдив
5 сеп 2019 19:45, Петя Славова
48
Споделеното пътуване удря автобусния бранш с 3 млн. лв
Снимка: архив, Булфото

Хилядите пътуващи споделено с шофьори от социалните мрежи удрят автобусния бранш с 3 млн. лева годишно, пише "Монитор".

Най-големи са групите за пътуване от столицата в посока морето и Пловдив. Само за август към Бургас и обратно шофьори са превозили 2500 души. Повечето областни градове има поне по две групи, където предлагащи и търсещи услугата се срещат. Най-голямата такава група е "Пътуващи Бургас - София и обратно!", която към този момент има близо 66 000 членове.

 До Варна и мераклиите за превоз са над 35 000, но втората по големина група е до Пловдив, където на месец поне 1200 души се возят с "частни" шофьори. По-назад са старозагорски, пазарджишки и русенски групи, наброяващи всяка от тях над 10 000 души. Общата членска маса на групите за споделено пътуване надминава 200 000.

Цените варират според марката автомобил, но най-често са на 60% от тази на автобусите. Така превозът София-Бургас се търгува по 20 лева за място при 27 лева цена за автобусен билет. По 8 лева пък плащат потребителите между София и Пловдив при 13 лв. с рейса.

Около 25 лв. се върти цената на север до морето при официален транспорт 30 лв. за място. На база видимите уговорки за пътувания излиза, че по линията София-Бургас лицензираните автобусни фирми са изгубили близо 70 000 лева приходи само през август. Пропуснатите приходи по линията София-Варна са за над 40 000. Дори в посока малки градове като Благоевград и Монтана рейсовете се разминават с постъпления за по около 10 000 лв. Общата сметка от всички групи е за над 3 млн. лв. годишно, като в сметките не влизат нелегалните превози с бусове нито уговорените извън Facebook споделени пътувания.

Въпреки пропуснатите приходи превозвачите нямат против споделеното пътуване, коментира Магдалена Милтенова - председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, член на Националното сдружение на автобусните превозвачи и Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Протестът на бранша е срещу нелегални междуселищни превози на пътници, където ощетяването от подобни схеми за хазната е около 300 млн. лева. Въпреки ангажимента от страна на премиера Бойко Борисов заради летния сезон действията срещу нелегалните бусове са се забавили. Браншът е изпратил сигнал до главния прокурор Сотир Цацаров, който е разпоредил проверки от районите прокурори във всички области.

Ангажираните институции по темата са МВР с Пътна полиция, Националната приходна агенция и ИА "Автомобилна администрация". От началото на годината са извършени 16 проверки, като са издали 17 броя акта от данъчните на шофьори за 13 нарушения. Най-честите нарушения са неиздаване на документ за заплащане на превоза и липса на фискално устройство. Една от последните акции данъчни инспектори влязоха под прикритие срещу шофьори, които взимат пътниците от спирки в София и ги прибират до Перник срещу три лева, каквато е цената и на редовния билет по тази линия.

Затвор за превоз на пътници срещу заплащане без лиценз е едно от честите искания на автобусните превозвачи до властта през последните години. Те настояват добилият огромни размери превоз на пътници с микробуси и баничарки в страната, така и в чужбина да се криминализира, но депутатите отказаха да го вкарат в Наказателния кодекс. Затова се стигна превозвачите да се саморазправят с „конкуренцията“, като наемат частни охранители да разгонват нелегални превозвачи от автобусните спирки из страната със заплахи да чупят стъкла, чистачки и огледала.

От 1 до 27 септември текат проверки на автобусите, с които ще се извършват превоз на деца и ученици. По разпореждане на министъра на транспорта Росен Желязков е създадена организация за засилване на контрола на автомобилните превози на пътници и товари във връзка с предстоящите празници и първия учебен ден. Това заяви изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски на брифинг в МВР за представяне на планираните мерки от отговорните институции поради очакваното увеличение на движението по пътищата през почивните дни.

В дните 5, 6 и 8 септември 2019 г. ИА "Автомобилна администрация" ще концентрира екипи в районите на автогари, жп гари, летища и др., където се очаква да има най-голям пътникопоток. "На 7 септември 2019 г. ще има дежурни екипи, които при необходимост ще бъдат в готовност за извършване на пътен контрол“, обяви Бойко Рановски. Той уточни, че инспекторите на ИА "Автомобилна администрация" ще проверяват за нарушения, свързани с техническото състояние на превозните средства и спазването на нормативните изисквания при извършването на обществен превоз на пътници и товари.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


48
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
1
 
2
 
! Отговори
timothy преди 4 години
До MishoЕстествено, че ще забранят uber.. Има си закони и наредби - да се спазват. Нито имаха лиценз, нито плащат данъци, осигуровки и т.н. Иначе за това споделено пътуване - ако се прави не с търговска цел, а само да си поделиш разходите за бензин с други - ок. Но ако някой е решил така да прави пари и всеки ден да пътува до Бургас и обратно - ами не е ок и трябва да го глобят.
42
0
 
4
 
! Отговори
Хюго Бос преди 4 години
И що трябва да ме е грижа за автомобилния бранш?? Пазарен принцип- който предложи по- ниска и качествена услуга и стига да не е незаконна, ще предпочета него. автомобилният бранш да се нагоди към новите обстоятелства, а не да иска ние да се нагаждаме към него и да миу изкарваме готови пари.
41
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Всеки си намира майстора. И автобусния удари железопътния. Ще се удряма и после ще квичим.
40
1
 
7
 
! Отговори
Чси преди 4 години
По тая логика аз губя като хората си плащат доброволно на банките? Спешно трябва да се ограничи доброволното плащане, заради растящите ни загуби, евентуално загуба на работни места!
39
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Кви фишове кви бонове ги гонят тия. Все едно си караш приятели и си разделят сумата. Който иска да ползва услугата. Аз лично не я ползвам по една единствена причина. И това не е агитация срещу услугата. Предпочитам да пътува в автобус с ограничение на скоростта, защото не понасям да ме возят с 140-150 км/ч. по магистралата.
38
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хайде да се определим най-накрая, спасяваме браншове или сме ЕКОНе, че бих качил непознати в колата си, просто ми е интересно.
37
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ами като чакате баце всичко да свърши, него го интерсуват магистрали,метро, стадиончета, откъдето има да се краде яко, ще ми се занимава той с някакви си автобуси и споделени пътувания...
36
1
 
16
 
! Отговори
гг преди 4 години
Чакам блокада на цетъра на София с автобуси. С бакшишите прорабори и убиха убер. Стана ясно кой управлява страната.
35
3
 
12
 
! Отговори
Americani преди 4 години
Neщастници! Тука що не забраняват нищо-имаме и Uber и Lift.
34
0
 
7
 
! Отговори
рфл преди 4 години
ДАИ имат повече служители от автобусите. За да има такива превози, всеки месец има ДАИ.
33
0
 
22
 
! Отговори
1 преди 4 години
Не зная от тази трънка, колко заека ще хванат, но от това което мислят да правят с прегледите за годност на жилищата на хората, що пари ще им измъкнат!
32
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Момо е прав всъщност-два вида са подобни споделяния: нарочни/рездовни и неволни/инцидентни. Първите трябва да плащат санъци, вторите по-скоро не. Е тук идва трудното-да се докаже че първите въртят бизнес..тегава работа
31
2
 
29
 
! Отговори
Misho преди 4 години
Така стана и със UBER.Забраниха го.Ама явно НРБ не е готова за 21 век.Имало някъкъв си които държал във О'КЕЙ ТАКСИ 312 таксита, друг - 156.Понеже автобусните фирми (и таксиметровите) си снасят на държавата, дай да забраним всичко ново и мутризма да живее вечно в БГ.0тврат е тая африканска територия в Европа.
30
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Всички искат пазарна икономика и конкуренция. Имате я , действайте.
29
0
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А от готвенето вкъщи и споделянето му с гости, ресторантите губят милиони... То не може всичко да е търговия на тоя свят.
28
0
 
29
 
! Отговори
Елемаг преди 4 години
Ми дайте да забраним смартфоните като моя с 48 мп камера,че да може Фото Мексико ,да прай черно бели снимки на негатив?Вие нормални ли сте въобще, да си губите времето и парите да правите такава статистика?Безумно е дори да се коментира прогреса!!!
27
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Много скъпо е товс удоволствие в кавички да пътуваш в България. Я те блъснат отзад, я се свариш от жега в автобуса или влака 7 часа не може да стигнеш до град Х. Трагедия.
26
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
защо бре нали сме свободна държава и всеки може да си пътува както иска с велосипед пеш или на стопкакви са тия ревове- това май няманищ общо с демокрацията и свободния пазартоя ластик дето ни го разтягат 30 години и наивниците им се хващаткойто ивма власт определя цената и кой ще продава и кой ще копувабай тодор ряпа да яде и всички наивници дето сами си свалиха гащите са да им набутат демократичния
25
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това заслужават превозвачите. Качеството на услугата им е под всякаква критика - повечето автобуси са стари, раздрънкани или прекалено малки и некомфортни. Някои фирми прекратиха клиентските си карти и вече нямаш никаква отстъпка, дори няма "студентски" тарифи. Случвало се е някой шофьор да те таксува, че си с 2 куфара без да издаде документ за подобна такса. Шмекерии и селлски изцепки, а цените безумни.
24
0
 
23
 
! Отговори
ЧУМАТА ГЕРБ преди 4 години
Сега остава да измислят някаква бубонна болест и да забранят споделеното пътуване .Колко му е ?