Родопската теснолинейка е уникална атракция, но защо не носи печалба?

Според експерти тя може да се използва по-пълноценно
23 яну 2024 15:21, Красимир Ангелов
21

Кметовете на осем общини се събраха, за да определят общата визия за туристическото развитие на районите си, които се намират по жп пътя на родопската теснолинейка. Идеята е на депутата от "Продължаваме промяната - Демократична България" Васил Тодев.

"Срещата е част от дълъг процес, в рамките на който се опитваме да полагаме усилия родопската теснолинейка, която е уникална, да бъде развита така, че да се използва и потенциала на този район. Нашата задача е да намерим пътя, по който възможностите да бъдат използвани по-пълноценно", уточни Тодев в студиото на "България сутрин".

Ползи от развитието на теснолинейката вижда и председателят на Сдружението хотелиерите и ресторантьорите във Велинград Златко Златанов.

"Доколкото разбрах вчера от всички гости на съвещанието, нещата са много сложни и се стига до липса на пари, кадри. БДЖ нямат кадри, ситуацията им е тежка. Във Велинград предстои голямо събитие - най-голямата туристическа реклама за 2024 г. за България. Ще празнуваме 15 години СПА столица на Балканите, където в предварителни разговори с нашия министър и с Мария Габриел искаме да поканим целия дипломатически корпус, всички министри, които да превозим до Велинград от Септември с теснолинейката. Ще бъде атрактивно, но ситуацията е тежка", коментира Златанов в ефира на Bulgaria ON AIR.

Години наред поддръжката и развитието на теснолинейката е неглижирано, стана ясно от думите на Тодев, който допълни, че атракцията не носи директна печалба и за да съществува, тя трябва да се субсидира.

"През годините винаги сме мислили за това дали въобще ще оцелее, а би трябвало да мислим как да я развием, че да излезем от ситуацията на постоянен финансов недостатък. Възможностите минават през това да имаме дълъг хоризонт, в рамките на който да планираме нейното развитие. Имахме поредица от срещи и с министър Гвоздейков, и със зам.-министър Минчев. Получихме ангажимент от тях, че още тази година ще бъдат направени необходимите действия, за да гарантираме поне наличието на достатъчен брой локомотиви за предстоящия летен сезон", обяви депутатът.

По негови думи поддръжката на локомотивите е трудна, тъй като те са на почти 60 години. Трудно се оказва и намирането на хора, които да работят в теснолинейката.

"Не бива да забравяме, че основната ѝ функция е транспортна. Това е планински район, в който има десетки малки села, които разчитат основно на нея като обществен транспорт. От друга страна, през последните 5 години теснолинейката бива разпозната и като туристическа атракция", напомни още Тодев и допълни, че ангажиментът за развитието ѝ е многостранен.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
1
 
0
 
! Отговори
абв преди 3 месеца
До Анонимен Празна ти е кратуната на теб. Теснолинейката почти никога не пътува с празни вагони. Дори понякога не стигат. Има хора, които пътуват ежедневно с нея, за да ходят на работа, защото им е по-евтино и удобно. За други това е единствения транспорт.-Ама кой да знае, като сигурно дори не знаеш къде се намира, камо ли да си я ползвал някога!
18
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
От 30 год. все наливат пари, все спасяват БДЖ и пак същото.
17
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Теснолинейката ли ще оправи туризма на района? БДЖ се превърна в атракцион. Уникално рядко е да се пътува в нормална среда. А целта е НОРМАЛНИ пътнически превози в цялата страна, а не атракции. Целият ЖП транспорт е една развалина и откъм инфраструктура, вагони, локомотиви, пък за персонала им да не отваряме дума. Това соц. предприятие трябва да се приватизира, за да заработи нормално.
16
1
 
3
 
! Отговори
Алекс преди 3 месеца
Във швейцарските Алпи е пълно с теснолинейни влакове,но всичките са електрифицирани.Може би и родопската трябва да премине на ток,за да е печеливша.
15
2
 
6
 
! Отговори
anon преди 3 месеца
Модерно стана на нещо старо и за *** да му се вика уникално. Ние така имаме уникално БДЖ, уникални болници, училища, България е уникална с магистралата си която се строи 100 години. Абе уникати сме. Уникално глупави. Уникално мързеливи.
14
10
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Само едно влакче от Септември до Добринище харчи по 1 тон нафта, като прибавим и 300 човека персонал , който уж работи , правете си сметка какви излишни разходи за празни вагони разкарващи се нагоре надолу.
13
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тоя какви глупости дрънка ве нямало кадри , за да започнеш работа в теснолинейката трябва да познаваш хора свързани с жп началниците от Пловдив и да приготвиш поне 10 хиляди лева рушвет, няма нито едно свободно място даже и за общ работник, защото на всички "работници" по тая теснолинейка им се събира максимум 1 час работа на ден. Това е мечтаната работа за повечето местни помаци , защото нищо не правят в сравнение с частния сектор и бутат яко рушвет.
12
4
 
4
 
! Отговори
от ЮАР преди 3 месеца
Ако през лятото има редовни туристически влакове с ретро-вагони и парни локомотиви, предполагам, ще е пълно с желаещи и съответно ще има повече пари да достигат тия, иначе не много посещавани места. Може би е възможно да се изнамери инвестиционна схема, която да привлече пари, плюс ентусиазъм от млади хора със Старт-Ап, плюс някаква Евро-помощ (може да мине като историческо наследство и пр.). Би било вълнуващо и предполагам, билетите ще са продадени за два месеца напред за такъв ретро-влак.
11
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До mery Ти обиди Банско. Да не мислиш, че тамошните хотелиери са по-бедни от велинградските?
10
3
 
3
 
! Отговори
от ЮАР преди 3 месеца
Може би, идеята трябва да се популяризира и да се намери инвестиционна схема, която да носи ако не печалба, то поне да покрива разходите. Хубаво би било да се издирят и възстановят парни локомотиви с реставрирани оригинални вагони.Може би е трудно, защото и в ЮАР има страхотни крайбрежни теснолинейки, с панорамно трасе покрай Океана, даже вагони и ръждясващи локомотиви още седят в Порт Елизабет, обаче не се намери инвеститор. Има ретро-влак, парен по нормална железница Кейп-Таун до Йоханесбург.
9
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Веднъж, преди доста години, след едно екскурзионно летуване в Пирин реших да се връщам с теснолинейката от Добринище до Пловдив. Срещу мен седна един местен дядка, извади една сланина, един чесън. И се почна - хапне, уригне, пръдне, хапне уригне, пръдне. И така 6 часа до Пазарджик.
8
0
 
17
 
! Отговори
mery преди 3 месеца
Управата на СПА столицата на България да се вземе в ръце и да почисти и направи нещо за емблематичното езеро Клептуза! Срамота е при толкова туристи и съответно събран туристически данък Клептуза да е в потресаващо, окаяно състояние!
7
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Епа хотелиерчетата милиардерчета във Велинград могат д ударят едно рамо, не бълха, а амеба ги е ухапала.
6
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Защо е уникална ? Навсякъде по света има теснолинейки. Виж ако пуснете по нея уникален влак с развлечения и услуги по маршрута е друга работа, но там ни няма.
5
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Увеличете цената на билета, бе. Какви са тия социални функции за туристите?
4
2
 
7
 
! Отговори
малкаЧУРКА преди 3 месеца
а с дебелаталинейка ко става ?
3
13
 
7
 
! Отговори
ЯМБОЛИЯ преди 3 месеца
Закривай. Всяко нещо на загуба,ако изкуствено се финансира си е жив комунизъм. Всички като семейства си имат собствен бюджет и биха били глупави,ако поддържат губещи семейни неща. Това е Световната разумна практика,откакто човек е създаден.
2
2
 
11
 
! Отговори
Чорбаджи Юрдан преди 3 месеца
Добре е да знаете, че пътническите превози в жп - то няма как да са на печалба, защто се води СОЦИАЛЕН ТРАНСПОРТ.
1
3
 
14
 
! Отговори
Майора преди 3 месеца
Прави сте , дано се намерят пари за подръжка и кадри , за да се запази теснолинейката! Тя е част от туризма на страната!