Сал един "Союз" им остана... на янките

Руските кораби сега са единствен космически транспорт
Обновена: 23 юли 2011 07:58 | 23 юли 2011 07:58,
511
Сал един "Союз" им остана... на янките
Союз TMA-17. Снимка: НАСА

От 22 юли за неопределено време космическите кораби "Союз" вече са единственото орбитално транспортно средство в Слънчевата система.

Корабите, които водят историята си от първата половина на 60-те години на миналия век, надживяват своите последователи и конкуренти, с изключение на китайската "свещена лодка" – кораба "Шенчжоу", който се смята от експертите за идеологически продължител на проекта "Союз", пише ВВС.

В резултат от техническата еволюция в Космоса старата концепция за сравнително простите еднократни кораби се оказва по-жизнеспособна от идеята за създаване на многоцелеви, големи и сложни апарати.

Някои смятат "Союз"-ите за остарели и морално, и технически, но по надеждност и ниска цена (важно за космическите кораби) те нямат равни.

Във всеки случай именно тези кораби ще обслужват Международната космическа станция вероятно до последния й ден на съществуване, оставайки един от символите не само на руската космонавтика, но вече и на американската.

Надпреварата към Луната

Програмата на руските кораби "Союз" е в ход пето десетилетие – първият полет на кораба "Союз-1" е на 23 април 1967 г.

За цялото това време "Союз"-ите извършват 108 полета, по време на които има само две катастрофи. Именно първият пилотиран полет става и първата катастрофа в програмата "Союз": по време на връщането заради неизправност в спирачната система загива космонавтът Владимир Комаров. Негов дубльор в този полет бил Юрий Гагарин.

Още по темата
Втората катастрофа става на 6 юни 1971 г., когато заради разхерметизация на спускаемия апарат загива целият екипаж – Георгий Доброволски, Владислав Волков и Виктор Пацаев.

Въпреки тези трагични събития програмата като цяло се оказва успешна – извънредна ситуация възниква и след като през 1983 г. екипажът на "Союз Т-10-1" спешно се евакуира от подпалилата се ракета-носител, но никой повече не загива.

Двете катастрофи стават в самото начало на кариерата на "Союз"-ите. И според мнозина гибелта на първия пилот и първия кораб "Союз" е пряко следствие от космическата надпревара между СССР и САЩ, когато заради скоростта се жертва сигурността.

Двете страни в това време се оглеждат за полет към Луната с обиколка на спътника на Земята и последващо кацане върху него. Именно в рамките на тази голяма програма и започва през 1962 г. разработката на "Союз".

Американската програма за полет към Луната "Аполо" също преживява катастрофа – по време на изпитания на кораба, наречен по-късно "Аполо-1", още на старта загиват при пожар тримата членове на екипажа.

Еволюцията на "Союз"

От момента на създаването си "Союз" преживява четири модернизации, а сега полети започва да извършва вече петото поколение на корабите.

"Союз-Т", кораб от второто поколение, е създаден в рамките на военна програма в базата на първия проект 7К-ОК. Впоследствие военната програма не получава развитие, а в СССР в резултат се появява новият "граждански" "Союз" с индекс "Т", който извършва първия пилотиран полет през 1980 г.

Усъвършенстванията, внесени в конструкцията на кораба, засягат двигателите, системата за навигация, връзка и други, а една от главните задачи е намаляването на масата – в резултат конструкторите постигат това, че товароподемността се увеличава с 200 кг. За всяка космическа програма е ценен всеки грам.

Следващата модификация става "Союз-ТМ". Главната задача на конструкторите тук става подготовката на кораба за обслужване на орбиталната станция "Мир".

Неговото проектиране, както често става в авиационния и космическия отрасъл, започва почти веднага с началото на работата върху предишната модификация на кораба – през 1981 г., а първия пилотиран полет "Союз-ТМ" извършва през 1987 г.

Накрая този кораб, който обслужва Международната космическа станция до днес – "Союз-ТМА", е създаден, понеже американските астронавти "не се вписвали" по габарити в малките руски кораби – за тях не се прилагали строгите стандарти, по които се избирали кандидатите в отряда на космонавтите.

Това е първият "Союз", фактически модернизиран по желание на НАСА – през 1962 г. съветските конструктори дори и не са могли да сънуват такова нещо.

Тези кораби летят от 2002 г., но сега Роскосмос преминава на следващата модификация – "Союз-ТМА-М", или както го наричат медиите – "цифровия "Союз", понеже бордовите му електронни системи за управление са заменени със съвременни цифрови.

Тези кораби от 2011 г. постепенно заменят в полет към станцията предишните "Союз-ТМА".

Старият нов кораб

За годините безотказна работа "Союз"-ите придобиват репутацията на сигурни и евтини кораби, но нерядко казват за тях, че за XXI век те вече са морално и технически остарели.

Главният редактор на сп. "Новости космонавтики", акад. Игор Маринин, обаче смята различно.

В интервю за руската сужба на ВВС той казва, че в съвременния "Союз-ТМА-М" не е останало нищо от първите кораби от 60-те г., "с изключение на корпуса".

Друг експерт – Юрий Караш – напротив, смята, че при всички подобрения "Союз" не е успял да се отърве от недостатъците, които диктуват параметрите, заложени в проекта изначално. "Функционално това е същият кораб както и преди 44 години", смята той. Експертът подкрепя мнението си с това, че товароподемността на кораба се е увеличила незначително, а екипажът както и преди е от трима души.

Орбиталният автомобил

Много експерти, които се стараят нагледно да разяснят достойнствата и недостатъците на тази система, прибягват към сравняване с автомобилите.

Игор Маринин смята, че общото между съвременния "Союз" с първите кораби от този проект не е повече, отколкото между съвременните коли и автомобилите от началото на миналия век.

Юрий Караш на свой ред предпочита да сравнява "Союз" с тунинговано "Жигули" от 70-те: "Разбира се, може да се каже, че това вече е друг модел "Жигули", вече има електронно запалване, сменили са скоростния лост, направили са уредите по-приятни за окото". Но според експерта от това машината не става по-съвременна.

Впрочем, както казва за bbcrussian.com съветският космонавт и два пъти Герой на Съветския съюз – Георгий Гречко, при сравняването на "Союз" със стара кола трябва да се помни, че при всичките му недостатъци, които лично той не смята за съществени, по-нов просто не съществува.

"Кое е по-добре – да имаш "Жигули", или изобщо да нямаш автомобил? Освен това, ако много години си се возил на него и си попадал в тежки ситуации, но с жигулито винаги си се измъквал", казва космонавтът, летял три пъти със "Союз" в Космоса.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


511
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
468
0
 
0
 
! Отговори
Обективен преди 10 години
До АнонименЗащо ли НАСА, като могат да направят фотоапарат не са снимали техен си кораб? Май кораб се прави по-трудничко.
467
0
 
1
 
! Отговори
^3DAttack преди 12 години
Rusnacite ima za kakvo da se pritesnqvat .. prekaleno dalgo razchitaha na dupkata koqto ostavqt sovalkite .. i samodovolnite im usmivki zapochnaha da izchezvat i da iztreznqvat pone na nqkoi hora v Rusiq koito sa zdravomisleshti i shte osaznaqt che ako iskat da ostanat v igrata trqbva da investirat v nov korab a toi razbira se iska vreme.. no ne samneno shet zagubqt pozicii v edin moment
466
0
 
1
 
! Отговори
^3DAttack преди 12 години
Ne biva da se otrichat uspehite im . no naistina rusnacite ne razviha korabite sauz.Vsichki novi razrabotki sa za minimum 6 dushi ekipaj a sauz e 3.Samiq korab ne stava za dalgi patuvaniq a samo za okolozemna orbita. Ako trqbva da napravqt nov trqbva da pochnat ot nulata.Savsem skoro USA shet imat nabor ot aprati koito pravq poveche neshta i mnogo po evtino eto i spisak : Dragon , Orion , DreamChaser , C100 i malko stranniq korab na Blue Origin a i sega SpaceX davat nai niska cena
465
1
 
1
 
! Отговори
Боцко преди 12 години
Добре че спечелиха войната, та да изкрадат технологиите на германия... инак щяха да гледат космоса от най-високата купа сено в колхоза
464
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
как да е от русия снимката като руснаците даже фотоапарт не могат да направят
463
5
 
1
 
! Отговори
Поне... преди 12 години
Поне снимката да беше от Русия !И тя от НАСА.
462
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Американците отдавна си плащат на Русия за някои дейности свързани с космоса, и докато Руснаците го правят по евтино от тях ще е така. Капитализъм, ако България изстрелваше до МКС по евтино от Русия и също толкова качествено Американците и нас щяха да ползват. Истината е, че САЩ и да закрият НАСА рашъните никога няма да ги стигнат по космически открития и постижения. То само с качване до МКС не става.
461
2
 
3
 
! Отговори
... преди 12 години
Американците сгрешиха...като не изчакаха новите кораби да са готови и тогава да спрат совалките...сега ще трябва известно време да плащат на Русия...но това само по себе си показва че САЩ вече не са в надпревара с Русия и работят заедно за усвояването на космоса...което може би е грешка...човечеството мн напредна когато тези две държави се състезаваха...сега САЩ вече няма стимул и виждаме какви съкрещения правят в НАСА...
460
2
 
1
 
! Отговори
Уточнител2 преди 12 години
Не бива да се лъже!БВП (изчислен на паритетна основа) на глава от населението 2008 МВФ1 Катар85,8682 Люксембург82,3063 Норвегия53,4516 САЩ46,8597 Швейцария42,78311 Кувейт39,85014 Обединени арабски емирства38,83017 Швеция37,24518 Великобритания36,52321 Германия35,44222 Бахрейн34,60524 Япония34,10032 Южна Корея27,64733 Бахамски острови27,39451 Латвия17,07152 Русия15,92253 Ботсвана14,88261 Уругвай13,29562 Турция13,138
459
1
 
1
 
! Отговори
Уточнител преди 12 години
Списък на страни, класифицирани по Брутен вътрешен продукт (изчислен на паритетна основа) на глава от населението. По паритетния принцип се изчислява колко стоки и услуги могат да се закупят с даден БВП на вътрешния пазар на съответната държава. Цитираните международни долари не са всъщност реални парични единици. Те не могат да се използват, или да означават някаква покупателна способност, например, на външен пазар.Според МВФ 2008 г.:Място Държава М-ународни долари 1 Катар85,8
458
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
На ето, гледай хубаво:balkanec.blog.bg/regionalni/2011/06/14/v-stranata-na-neogranichenite-idiotshtini-fotopanorama.764660
457
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
И какво 500 покупателната способност е 7 пъти по малка от тази на САЩ при същия брой жители ...Много водка има да изпият братушките. Държава пропита от алкохол и корупция с БВП 70% от които се гради на износа на напълно изчерпаеми природни ресурси не ми я хвали
456
1
 
1
 
! Отговори
до 498 преди 12 години
Виж какво, ***, колкото и пъти да го сложиш е все тая, защото се гледа по покупателна способност!А спрямо, нея е друга статистиката, така че твоето е една голяма смешка:Countries by GDP (PPP)Списъка от МВФ за 2010 Rank↓ Country↓ GDP (PPP) Million World 74,264,080 European Union 15,170,4191 United States 14,657,8002 People's Republic of China 10,085,7083 Japan 4,309,5324 India 4,060,3925 Germany 2,940,4346 Russia 2,222,957Списък на Световната Банка за 2010Rank↓ Country↓ GDP (PPP) $Million World 74,264,080 European Union 15,170,4191 United States 14,657,8002 People's Republic of China 10,085,7083 Japan 4,309,5324 India 4,060,3925 Germany 2,940,4346 Russia 2,222,957Списък на CIA World Factbook (2010)Rank↓ Country↓ GDP (PPP) $Million↓ World 74,264,080 European Union 15,170,4191 United States 14,657,8002 People's Republic of China 10,085,7083 Japan 4,309,5324 India 4,060,3925 Germany 2,940,4346 Russia 2,222,957
455
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
То и в статията си пише, че Союз не е нищо кой знае колко ново и революционно. Хората правят нови и нови космически апарати, а руснаците само малко пипват една 50 годишна технология крадена от немците. Затова и по далеч от МКС никога не стигнаха няма го стремежа за опознаване и научаване на нови неща за космоса нямат и парички.
454
2
 
1
 
! Отговори
Уточнител преди 12 години
Не бива да се лъже, дори и в името на Великая Матушка Русь - те имат 10% от БВП на USA(военн. им бюджет пък е 4.7% от американския)-вижБВП на държавите за 2010 според МВФRank Country GDP (millions of US$) World 62,909,274 E U 16,282,2301 U S 14,657,8002 China 5,878,2573 Japan 5,458,8724 Germ 3,315,6435 France 2,582,5276 U K 2,247,4557 Brazil 2,090,3148 Italy 2,055,1149 Can 1,574,05110 India 1,537,9611 Russia 1,465,07912 Spain 1,409,94613 Austr 1,235,53914 Mex 1,039,1
453
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Белите държави отдавна са отписали Русия никой не ги иска никъде. Налагат им визи и всеки знае, че не са надежден партньор за каквото и да било. Видяхме как се извъртяха като **рви по въпроса за Либия.
452
3
 
0
 
! Отговори
до 490 преди 12 години
ъхх, то при нас е Азия, какво става от другата страна на Черно море...(реалната граница м/у Европа и Азия е при Хърватско, където европейският католицизъм се сблъсква с ориенталското православие)
451
7
 
2
 
! Отговори
Уточнител2 преди 12 години
Нека бъдем християни и да не се озлобяваме, да не ставаме като тях, нека ги разберем какво им остава. Опората им (СССР) рухна и ги остави сами в един враждебен свят, да не говорим за страха от разобличаване престъпленията на бащите и дедите им.Остава им само да си създават един измислен свят (велика Русия) и ако успеят да излъжат някоя заблудена душа...
450
6
 
2
 
! Отговори
Уточнител преди 12 години
НЕКА БЪДЕМ ХРИСТИЯНИНе бива да се озлобяваме срещу тук пишещите неприятели на Истината, Европейската цивилизация и България т.нар. "русофили" и "приятели на съветската наука и техника". Те положително са свързани с Червената Генерична Мафия ЧГМ (АБпФК, децата, внуците и роднините им, а също и клиентелата ) и следователно са руски агенти, или са с чуждо национално съзнание, или обикновени *** и/или ренегати - явление, което не е рядкост в българската история.
449
4
 
2
 
! Отговори
Do herkulesguor преди 12 години
По добре да бягаш тъпо усмихнат след каручката на ЕС,отколкото да бягаш след руско МТЛБ или БТР с калашник в ръка ! НИКОГА НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ МИНАЛОТО