Размерът на глобите за джигите да е свързан с доходите им

Държавата успявала да събере само 50%, в Европа - 95%
56
Размерът на глобите за джигите да е свързан с доходите им
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Размерът на глобите за нарушения по пътищата не трябва да бъдат увеличавани, а трябва да е обвързан с дохода на нарушителя, така че всеки да го заболи еднакво. 100 лв. за един човек е удар, а за друг – това са джобните за деня, смята конституционният съдия проф. Атанас Семов.

Според него по-суровите глоби за джигитите на пътя не са достатъчни.

Още по темата

По думите му няма достатъчно политическа и управленска воля да се вземат мерки.

Семов коментира пред bTV, че най-вероятно мерките не се харесват на хората, защото са ограничаващи.

„Трябва да има промяна в законодателството, така че глобите да се събират. Процедурите за събиране на глоби у нас са тромави и остарели. Събираемостта е под 50%, а в цивилизования свят тя е над 95%“, подчерта той.

Семов посочи, че официални данни на Еврокомисията показват, че България е единствената страна в Европа, в която смъртността по пътищата не намалява.

Също така коментира, че от пътнотранспортни произшествия всяка държава членка губи между 1% и 2% от БВП всяка година, като това у нас означава около 1,5 млрд. лв. преки загуби.

„Има опростена система, която свързва камерите на КАТ с административно наказващия орган, а него с пощите. Важно е да се отбележи, че законовият режим за поставяне на камери е усложнен. По трудно е да се сложи камера, отколкото да се вземе разрешително за строеж. Кому е нужно това?“, запита той.

Като пример даде Франция, където са поставили голям брой камери, които са били обвързани с пощите, а и са довели до значителен спад в смъртността по пътищата.

ой призова да се поставят повече камери, чиято стойност се изплаща в рамките на 3 до 6 месеца.

„Камерите носят приходи в бюджета и резултат. За 1000 камери са нужни около 15 млн. лв. Ако с 1/3 бъде намалена смъртността по пътищата, а и травматизма, това може да донесе приход за държавата в размер над 2 млрд. лв. за 10 години“, категоричен беше той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


56
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
2
 
3
 
! Отговори
Истината преди 4 години
Истината е, че за България това не е приложимо. Първо какъв ще е обхвата на определяне на паричната санкция според дохода? Само по ЗДвП ли или и по другите закони, а те също се прилагат и при ПТП? После как ще се определи минималния размер на санкцията за дадено нарушение/престъпление? Ако сега е 200 лева, колко ще е за социално слаб, колко за човек на минимална заплата и т.н. В случая може за социално слабия да е 200 лева, за някой с 610 лева да е 1000 лева, при доход 1300 лева да е 4000 лева
24
2
 
3
 
! Отговори
GSX-R преди 4 години
Пак празни приказки се говорят и се отчита някаква дейност. Как точно мислите ще се приложи това? Катаджита ''Х'' спира гражданина ''Y'', управляващ скъп автомобил, констатира някакво нарушение и заявява... Г-н ''Y'', глобата която трябва да Ви наложа е 300лв., но понеже проверих в интернет стойноста на автомобила Ви, ще Ви бъде наложена глоба в размер не на 300, а 600 лв.
23
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не чух предложение как да съберем останалата половина от наложените глоби.
22
2
 
1
 
! Отговори
eee преди 4 години
може поне гаранцията да е по-голяма от цената на автомобила...
21
4
 
4
 
! Отговори
Факт преди 4 години
Напълно безмислено за България предложение, но как популистки звучи. Веднага ще се хареса на онези 80%.
20
0
 
2
 
! Отговори
Джиги , преди 4 години
Слънчак, какви са тези неща?
19
5
 
4
 
! Отговори
Реалист преди 4 години
Реалността е, че от доста години най-много нарушения правят тези с най-старите и евтини коли, особено младежите. Имаше и такова време, когато мутрите със скъпите коли правеха най-много нарушения, но от около 15 години нарушенията на шофьорите със скъпи коли са осезаемо по-малко.
18
0
 
4
 
! Отговори
До 17 преди 4 години
Какво е "Слънчака"?
17
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ами те повечето *** на пътя са бедни въшльовци с трошки за по 2-3000лв. и кифли с джипове за над 100 000 и джуки за хиляди лв.И всичките са с мозъчета за стотинки.Ама как на пътя полицаят ще реши каква глоба да наложи на всеки нарушител.
16
3
 
6
 
! Отговори
Така трябва да е преди 4 години
Богатия 300 лв не го усеща но по голямата глоба ще го удари , за бедния 300 лв са много. Логично и смислено предложение. Така е нормално. Практиката показва ме тея със скъпите коли правят най много нарушения. Сигурен съм че онзи см.ешник приличащ на НИКИ КЪНЧЕВ - нестимаров не го е внесъл той това предложение защото той няма акъл и за 5 стотинки
15
1
 
10
 
! Отговори
Обективен преди 4 години
Умните хора отдавна са го казали - ефективността от наказанията се измерва с тяхната неизбежност, а размера на наказанието е несъществен. Има ли и в България умни хора?
14
4
 
2
 
! Отговори
Купи преди 4 години
Аз си купих ламбо с помощите за безработица и харесвам това предложение. Сега ще плащам по-малко като взема София - Слънчака за 2 часа. <3
13
2
 
5
 
! Отговори
ББ преди 4 години
Въпросът не е в размера а в събираемоста. Независимо дали са 5лв. или 300лв. на когото и да му ги вземат ще го заболи. За идеята глоби/доходи, ми тези със скъпите коли те са социално слаби, каква ще му е глобата като няма заплата /министар на отбраната Каракачанов/.
12
3
 
5
 
! Отговори
Браво преди 4 години
Това е единственото смислено нещо предложено до се за закона по пътищата. Ако една глоба за нарушение е 300 лв примерно , един богаташ с кола за 150 000 евра бълха го ухапала и пак ще си кара както ми дойде ,но вземеш ли му примерно 10 000 лв ще го удариш по джоба защото днес той 1000 лв ги няма за нищо. Аз познавам много такива с последни модели коли които си плащат бълтите стотинки за глоби и ги боли фара. Бедния на заплата 1000-1200 лв за него 300 лв му е седмичния бюджет и го удряш но богати
11
1
 
8
 
! Отговори
Обективен преди 4 години
Принципно ако се приложи подхода за размер на паричната санкция да е според доходите, то това трябва да се приложи и за всички останали парични санкции в държавата. Не знам дали осъзнавате до какво ще доведе това. Например, някой социално слаб с 10-15 деца, неграмотен с купена книжка се качва на колата и прави катастрофа. Санкцията му колко ще е - нула лева или един лев? Нали знаете кои правят най-много на брой нарушения и престъпления, а така ги освобождавате от паричните санкции.
10
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няма ПТП поради превишена скорост, а всички са от НЕСЪОБРАЗЕНА с пътните услови скорост и/или неправилно изпреварване.Истерясалите на пътя са проблемни, а не всички. И какво общо има доходът с поведението на човека? Богатите, които имат своите средства законно, обикновено се съобразяват с обстановката във всеки един момент, иначе отдавна да са станали бедни.Преборете маргиналите и сивия сектор - ПТП ще намалеят драстично!
9
5
 
7
 
! Отговори
Обективен преди 4 години
Досега няма случай в световната история суровите наказания да са спряли нарушителите и престъпниците. Въпреки това, oвцeтe вярват, че трябват огромни наказания.
8
1
 
11
 
! Отговори
Това е глупаво преди 4 години
Пример-някой друг Кристиян,студент или хайляк без доходи, харчещ паритена мама и тати,като върши нарушение с джип за 200 000 лв,да плаща катосоциално слаб ли?Глобите трябва да са обвързани със стойността на колата.Лесно тарикати крият доходите си,но няма как да скрият скъпата кола, с коятовършат нарушенията.Дори тя да се води на друго лице или фирма,след като им е предоставена и те вършат нарушение(престъпление)с нея,да плащат сякаш е тяхна.
7
1
 
11
 
! Отговори
Браво преди 4 години
Убиеца на Милен, да не се окаже социално слаб? Май за него глобите ще паднат.При тази сива икономика това ще е бонус за много.
6
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Най-после нещо смислено, ха дано ама надали.