Lufthansa може да стопира low-cost амбициите си

Катастрофата с Germanwings може да промени плановете за промяна
25 мар 2015 11:36, Бойчо Попов
12
Lufthansa може да стопира low-cost амбициите си
Снимка: Reuters

Става въпрос за уважение и респект, за усещане, кога едно нещо не е на мястото си. При Lufthansa през следващите дни никой няма да говори за това какво икономическо въздействие ще има катастрофата с машината на Germanwings във френските Алпи за авиокомпанията.

Вероятно 150 души са загинали и при това положение никой не може да говори за баланс. Въпреки това вече е ясно, че катастрофата уцели германската компания в един изключително труден момент. Конкуренцията е все по-силна, а преструктурирането на групата предизвиква вълнения. Сега пък започват да растат и съмненията в надеждността, а щетите за репутацията към този момент не са оценими, пише DPA.

В деня на инцидента причината за катастрофата все още не е известна. А320 след излитането в Барселона достига скоро своята височина за полета, но след това започва бързо спускане. На височина от 6000 фута – 1800 м, се прекъсва контактът с френските диспечери, малко по-късно се стига до катастрофата.

"Катастрофата се е случила по време на такава фаза на полета, в която статистически се случват най-малко инциденти", каза Ян-Арвед Рихтер от базираната в Хамбург компания за разследване на самолетни катастрофи Jacdec пред DPA. Повечето инциденти се случват по време на излитане и кацане. Ето защо случаят е "много озадачаващ".

В случая става дума за сравнително стара машина - A320 е изпълнила първия си полет през 1990 г. Производителят Airbus обяви, че е имала 46 700 полета и 58 300 полетни часове. За самолети това не е необичайно, а при редовна поддръжка може да се ползват и доста по-дълго.

Самолетът е бил подложен на рутинна проверка и сутринта преди първия полет от Дюселдорф до Барселона. Според експерта по авиация Томас Сакер от консултантската компания Frost & Sullivan липсата на поддръжка е малко вероятна причина за катастрофата. „В това отношение Lufthansa не прави разграничение между самолетите на компанията майка и тези на дъщерното дружество".

В продължение на години Lufthansa се счита за една от най-безопасните авиокомпании, последният фатален инцидент е отпреди 16 години, а дъщерната компания Germanwings няма инцидент от самото си основаване през 1997 г. По данни на Aviation Safety Network, поддържаща статистика за самолетните инциденти, за 40 години Lufthansa е причинила гибелта само на 9 души.

"Този имидж обаче сега може да бъде увреден", смята Йохен Ротенбахер, анализатор в Equinet Bank. Рисковете за реномето са налице, дори и ако се установи, че авиокомпанията няма никаква вина за катастрофата.

Въпреки че в случая се касае за машина на Germanwings, според Ротенбахер ще бъде засегната репутацията на компанията майка Lufthansa. "Хората просто вече свързват Germanwings с Lufthansa". И планираното преструктуриране на low-cost поделението в Eurowings няма да смекчи този ефект.

Инцидентът с Airbus A320 може сериозно да навреди на амбициите на Lufthansa, която залагаше високи цели на "по-младия" си нискотарифен филиал Germanwings. Едва преди по-малко от две години германската авиокомпания, която има световна репутация за високо качество и сигурност, реши да инвестира повече в Germanwings, като прехвърли по-голямата част от полетите на къси и средни разстояния на нея.

В краткосрочен план „несигурността на клиентите ще се отрази негативно на компанията“, смята Ротенбахер. В близко бъдеще пътниците ще избягват полети на Lufthansa за сметка на тези на конкуренцията. „Това е чисто човешки рефлекс, емоционална реакция“.

В дългосрочен план обаче е трудно да се оцени какви ще са последствията, смята анализаторът. Той е изследвал икономическите последици от катастрофата с полет 447 на Air France през 2009 г., но не може да изкаже еднозначно предположение. За тази цел му е нужна по-голяма извадка, каквато "за щастие няма".

За производителя Airbus инцидентът също е горчив. А320 е един от най-продаваните модели. А сега за втори път в рамките на кратък период от време самолет от този тип се разбива. Едва през декември Airbus A320-200 на Air Asia претърпя инцидент по полет от Индонезия до Сингапур. Производителят на въздухоплавателни средства свика във вторник вечер кризисна среща в централата си в Тулуза.

Самата Lufthansa в момента и без това е в трудна фаза. Заради ожесточената конкуренция тя се преструктурира, а дъщерните нискотарифни авиокомпании ще поемат все по-голяма част от полетите. Тъй като концернът възнамерява да намали и разходите за труд, той също така трябва да се бори с различни стачки - пилотите, на които авиокомпанията иска да намали пенсиите, наскоро стачкуваха отново.

Но и това не е всичко. За капак пилотите на нискобюджетната авиокомпания Germanwings са отказали да изпълнят повече от 30 полета във вторник. Пилотите на Germanwings са отказали да летят поради "лични причини", съобщават от компанията, цитирани от Die Zeit. В Дюселдорф са били отменени полети до Париж, Хамбург, Лондон, Мадрид и Стокхолм. От Кьолн не са се състояли полети до Милано и Цюрих, а от Щутгарт, Лайпциг и Берлин също не са излетели самолети на компанията. Отмяна е имало и на летища в различни точки на Европа. Говорител на компанията съобщава, че анулирането на полети засяга различни модели самолети, а не конкретно Airbus A320.

Създадената през 1997 г. Germanwings разполага предимно със самолети Airbus A319 и А320. Компанията е базирана в Кьолн, но има свои подразделения на други шест места в Германия, в това число в Дюселдорф - крайната дестинация на фаталния полет 4U 9525 от вторник.

Авиокомпанията разполага с близо 100 машини, сред които има и по-стари самолети на Lufthansa, с които се опитва да поддържа конкуренция на останалите нискотарифни европейски авиокомпании като Ryanair и easyJet.

В последните години традиционните авиокомпании разглеждат като заплаха за бизнеса си възхода на нискотарифните превозвачи в Европа, които събират все повече пътници за континенталните и вътрешните полети.

Lufthansa от своя страна възлагаше големи надежди на успеха на собственото си бюджетно поделение, като възнамеряваше да пусне нискотарифни полети на дълги разстояния под марката Eurowings от тази есен. Дали сега тези планове ще се променят предстои да видим.
 
Oще икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


12
Още по темата: LufthansaGermanwings
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Руски самолети не може да се движат, но френски *** може! Инцидентите с американски и френски таралясници стават все по-чести!
6
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Закономерен завършек, когато всичко , включително и сигурността се мери с пари.Ако носи печелба и без 1 двигател ще го пуснат.
5
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
1, всичко е въпрос на поддръжка! Аз бих предпочел да летя с 24 годишна трошка, която е идеално поддържана, от колкото с 5 годишна нова машина, която не се поддържа редовно.В този 24 годишен самолет вероятно вече почти всички части са били сменени!
4
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Вместо да бракуват самолети създават low cost компании и продължават да ги ползват. Вече като се разбият старите самолети, взимат им застраховката, купуват нови, а останалите стари зачисляват от стандартната в low cost компания и попълват бройката...
3
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Да купим правителствен самолет от този тип веднага, много бързо ще се ускорят реформите във всички области за кратък период от време...
2
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
ДО 1... Е МНОГО ВЪПРОСИ ЗАДАВАШ. НЕ ЧУВСТВАШ ЛИ ЧЕ СТАВАШ НАХАЛЕН? ТАКИВА ВЪПРОСИ НА ГОСПОДАТА ОТ ТРИПОЛОВИЯТ СЕКТОР НЕ СЕ ЗАДАВАТ. МНОГО СА НЕУДОБНИ. НЯМА КАК ДА ТИ ОТГОВОРЯТ ЗАЩОТО ГИ ПОСТАВЯШ В НЕЛОВКО ПОЛОЖЕНИЕ. АКО ТИ КАЖАТ ЧЕ СА БОГОПОМАЗАНИ И ПРАВАТА ИМ СА КАТО НА ГОСПОД НАЛИ НЯМАДА ИМ СЕ РАЗСЪРДИШ? ВИЕ ОБИКНОВЕНИТЕ ПРОСТОСМЪРТНИ ТРЯБВА САМО ДА ГЛЕДАТЕ ДА ТРАЕТЕ И ДА ГЛАСУВАТЕ ТОВА СА ВИ ПРАВАТА. А ПЪК ТЕ БОГОПОМАЗАНИТЕ ДА СИ ПРАВЯТ КАКВОТО СИ ЗНАЯТ И ДА ЖИВЕЯТ КАТО ГОСПОД.
1
8
 
11
 
! Отговори
Веско преди 9 години
До Анонимен 1При проектирането на едно инженерно съоръжение, независимо кола, самолет мост или каквото и да е, няма изчисление с параметър време. И на 24 и на 240 самолета си е еднакво здрав. друг е въпроса с механизмите и частите подложени на износване, които се подменят след определен брой цикли. Така, че трошка е неуместно в случая.