Служителите в градския транспорт в София протестират и днес отказаха да работят до обяд.
Истината е, че няма пари. Заплатите на всички работници в градския транспорт са 312 млн. лв. на година, миналата година увеличихме заплатите с 15%, които са допълнителен разход от 50 млн. лв. всяка година, имат и бонуси, които са още 15 млн. лв. на година. Машинистите в метрото взимат 4800 бруто, 3800 лв. - автотранспорт, 3500 лв. - електротранспорт. Поискахме държавата да ни даде повече пари, казаха, че ще ни дадат, сега казват, че ще ни дадат 5% повече. Ние предлагаме тези 5% да се разделят при водачите. Това каза общинският съветник от "Да, България" Симеон Ставрев в студиото на "България сутрин".
Той подчерта, че дори в момента без увеличението за 2025 година вървят на загуба.
"Как да им бъдат платени тези пари? Искаме от държавата, тя казва: "Няма да ги дадем". Софиянци не трябва да стават заложници на тази блокада, а протестиращите трябва да отидат пред Министерството на финансите", допълни Ставрев.
От думите на общинския съветник от БСП Ваня Григорова стана ясно, че е имало 3 срещи между синдикалните представители и представителите на ръководството на СО.
"Когато те кажат, че искат 400 лв. повече, 3 пъти им повтарят, че ще са максимум 100 лв. Това не е разговор. Преговорите по същество са пазарене, те трябваше да дадат друго предложение, което е над 100 лв. 17 млн. лв. повече има от държавния бюджет, 5 млн. лв. са неразплатени от Столичната община към Градска мобилност. За миналата година неусвоените средства от СО са малко над 280 млн. лв., част от тези пари могат да отидат за част от увеличението на всички", подчерта тя в ефира на Bulgaria ON AIR.
Григорова отбеляза, че шофьор от градския транспорт за миналия месец е получил 1250 лв. чисто.
Старите автобуси са огромен проблем
"Около 7 ч. в Малашевци дойде кметът Васил Терзиев и хората му зададоха въпроса: "Защо продължавате да твърдите, че ние взимаме 3900 лв. заплата, вие разбирате ли, че настройвате обществото срещу нас", показаха му фишове. В гараж в "Малашевци" има шофьор на 79 години, има действаща шофьорка на 74 години - тя съвсем доскоро караше автобус 94, а сега са я сменили на по-лека линия. Голяма част от автобусите са за ремонт", посочи още общинският съветник.
Ставрев обърна внимание, че в метрото няма отлив на водачи.
"В електротранспорта няма напускащи водачи, няма проблем и там. Има проблем с автотранспорта. Ваня Григорова е назначила шефа на автотранспорта, не съм го назначил аз. Има разлика в заплащането между млади и стари водачи заради клас "прослужено време". Една от основните причини шофьори да напускат е, че карат стари автобуси. Имаме гласувано предложение да се купят нови 500 бройки подвижен състав. Но ако ние вкарваме постоянно нови и нови средства в заплати, как ще си позволим да купим превозни средства? Синдикатите не постъпват честно. Един кмет може да го бутнете или с блокаж при боклука, или с блокаж при транспорта", коментира той.
Гостът апелира Ваня Григорова да предложи начин, по който да се вдигнат заплатите.
"В автотранспорта има натрупани проблеми от години. Беше казано, че в ЦГМ и "Метрополитен" няма проблем, но и чухме, че ние сме назначили само ръководството на Автотранспорта. Само че не може да бъде назначен само един, а всички. Трябва да поема отговорността за доброто представяне на "Метрополитен" и за лошото представяне на Автотранспорта. Докато си говорим по този начин, няма как да има разговор по същество. Да, средства има откъде да се вземат. Знаете ли какво казва работник от електротранспорта - след като спре дъждът, в сервизното помещение в депо "Банишора" 3 дни продължава да вали вътре в помещението", възмути се общинският съветник от БСП.
Ставрев поясни, че парите са разпределени и 280-те млн., за които тя говори, са за други пера и няма как да отидат в транспорта.
"Как синдикатите не блокираха Варна и Русе? Ако твърдите, че 280 млн. лв. могат да се вземат просто ей така, това не е сериозно. За градския транспорт могат да се вземат пари от две направления - държавата, която очевидно не иска да дава, или да вдигнем цените на картите и билетите, това не искам да го правя. Ако има увеличение на билетите и картите, ще има отлив на пътници, което не ни е целта. От какво да ги вземем тези пари - от детски градини ли, от булеварди ли?", попита той.
"Нормално е жълтопаветниците да питат защо точно София е блокирана. Те с 5 човека блокират цяла София, когато им хрумне. Нека сега да не се оплакват, че хора по реални проблеми повдигат въпроси и търсят отговори. В програмата пише, че се строят булеварди и детски градини, но не са построени миналата година. И тази година отново няма да бъдат построени. Изпълнението на капиталовата програма за миналата година е малко над 60%, което означава, че около 40% от парите не са използвани. Тази година също няма да бъдат използвани, защото ние ще приемем бюджета на 29 май, половината година е минала", отговори Григорова.
Симеон Ставрев посочи още, че в градския транспорт работят 7000 служители, като 715 от тях са в администрацията.
"Това е тежка спекулация със 700 човека администрация, диспечерите администратори ли са? Това не е сериозно. Ставрев видя част от депата и гаражите, благодарение на инициативата да се обиколят гаражи и депа, за да може общинските съветници да се запознаят с условията на труд там. Той беше потресен. Но не сте отишли нито в гараж "Дружба", нито в депо "Искър". Върша много повече работа от вас и заради това ми трябва кола, а вие сте един куфар, който се вози оттам, където работи хоум-офис, до Столичната община", каза Григорова.
Тя бе категорична, че синдикатите няма да бъдат поканени на среща с Васил Терзиев.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.