Готвят се опасни законодателни поправки в Закона за предучилищната и училищно образование, смятат учени от престижни български университети.
Те са категорични, че с поправките ще се продължи практиката с производство на образователен продукт, без да има базови умения по ключови дисциплини от точните науки като математика, физика, химия. При това с темпове, равносилни на национална катастрофа, в момент, в който всички големи икономики залагат на икономически растеж, базиран на образователни реформи.
В отворено писмо, изпратено до медиите, до правителството и НС, те твърдят:
"Искаме да насочим вниманието към един наболял въпрос в образованието на учениците в средните училища, касаещ подготовката им по природо-математическите дисциплини.
Основният проблем се състои в това, че тенденциите в съвременния свят водят към нарастващо значение и зависимост от точните науки и свързаните с тях технологии, като основен пример за това са роботизацията и изкуственият интелект. Това поставя все по-високи изисквания към постиженията и уменията на хората в областта на точните науки и в частност, на математиката.
От друга страна, с огорчение констатираме, че образователната система на България произвежда ученици без базови умения по ключови дисциплини от точните науки като математика, физика, химия, при това с темпове, равносилни на национална катастрофа.
На практика без математическа подготовка са 25-30 хиляди от младите хора в България, които излизат от образователната система всяка година (50-60% от випуска) и се вливат в пазара на труда. В годините, когато Китай стратегически заложи на образователни реформи и успя да изпревари САЩ, а с помощта на колосални инвестиции в образованието Ирландия, Нидерландия, Великобритания и Индия произвеждат голям обем от качествени експертни кадри, в България практически няма стратегия за реална надпревара, базирана на научен прогрес.
Противно на добрите световни практики, Министерството на образованието и науката през 2025 година залага на политики, които рискуват превръщането на математиката и точните науки в привилегия на подбран елит (не повече от 2% от всички ученици), обричайки останалите на посредственост.
Българската академична общност, поради естеството на своята дейност и социално призвание, изхождайки от опита и експертната си визия, счита за свой дълг да алармира обществото относно тези тревожни явления, липсата на мащабни адекватни реформи в областта на образованието, които да доведат до изход от продължителната криза, засегнала страната ни.
Резултатите на международните изследвания PISA показват системен проблем в прогимназиалното и гимназиално образование, а висшите училища нямат надежден механизъм, с който да компенсират годините пропуски от средния курс, и в резултат създават продукт с много спорно качество. Мотивацията на преподавателите е компрометирана, стойността на дипломите също.
България не произвежда качествен образователен продукт и това оказва съществено влияние върху чуждестранните инвестиции в нашата индустрия, които намират по-добри условия в съседни страни, като например Румъния, с която доскоро се сравнявахме. Днес тя успява да привлече световни елитни бизнеси най-вече благодарение на човешкия си потенциал, за което образователните реформи имат основен принос, и така страната се превръща в технологичен хъб на Балканите.
Най-драстичен спад в подготовката по математика и природни науки се наблюдава в прогимназиалния етап, V - VII клас, където този проблем трябва спешно да бъде решен. Разкриването на математически паралелки в училищата би позволило голям брой от неприетите след IV клас в математическите гимназии ученици да получат добра подготовка по математика и природни науки, и в перспектива създава широка база за подготовка на специалисти в инженерните и природонаучни направления.
Заявяваме категорично, че липсата на подготвени учители по STEM науки не може да е причина за липса на реформи. Напротив, това е сигнал, че реформите са строго наложителни. Липсват учители, защото образователната система не успява да подготви достатъчно силни ученици, с които да задоволи огромния недостиг на кадри в секторите на точните науки. Нужна е решителност за повишаване на квалификацията на наличните учители и ясна стратегия за преодоляване на образователната криза.
Настояваме качественото основно и средно образование да бъде основен приоритет за България, като се предостави широк достъп до математическо образование в училищата, за да могат всички деца, независимо от социалния си статус, да имат достъп до реални перспективи за развитие и по-добро бъдеще.
Качественото образование предоставя на работодателите продуктивни служители и създава среда за значителен растеж на икономиката. В свят, базиран на технологии, иновации и научни открития, уменията на младото поколение определя естеството на държавата в световните класации. Талантът е глобален, възможностите не са. Бизнесът следва възможностите."
Писмото е подписано от:
проф. дмн Огнян Кунчев, Българска Академия на Науките
проф. д-р Андрей Живков, University of Manchester
проф. д-р Данаил Брезов, Университет по Архитектура Строителство и Геодезия
доц. д-р Евгения Бенова, пенсиониран преподавател от Софийски Университет
д-р Тодор Тодоров, Гражданска група “Математика за всички деца”
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.