Доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие публикува доклад за оценяването и оценката в образованието в България. Според организацията страната ни има реална възможност да подобри оценяването, така че то да бъде не само инструмент за отчетност, но и средство за подкрепа и развитие.
"Докладът ни казва много интересни неща. Най-същественото е, че ни показва проблеми, които виждаме от много години. Категорично ги подплатява с данни. Имаме сериозен проблем, не само в цялото си образование", каза застъпникът за качествено образование и майка на три деца Ирина Манушева.
В предаването "България сутрин" тя заяви, че статистиките, които излизат всяка година за резултатите от външните оценявания, не са анализ и не показват къде е коренът на проблема.
"От много години виждаме, че проблем има. Миналата година в България от 28 области - в 14 области 75% от децата не успяват да достигнат 50 точки на Външното оценяване в 7 клас по математика. От години са такива резултатите ни и в 7, и в 10 клас", посочи Манушева пред Bulgaria ON AIR. Тя е на мнение, че външните оценявания много повече вредят, отколкото да помагат.
"Те бяха замислени като инструмент за оценка системата, т.е. те трябваше да откриват проблеми на училищно, регионално и национално ниво. Само че те много бързо се превърнаха в инструмент за кандидатстване в гимназия. Това опорочи идеята им да проследяват системата. Направихме кандидатстването след 7 клас задължително и обвързано с избор на профил и професия", коментира още Манушева.
Тя подчерта, че учениците са претоварени от множество оценявания и за тях стресът е много висок, както и за семействата и учителите.
"Когато говорим за оценка на системата, трябва да помислим за интелигентни инструменти. Не е необходимо всички ученици да преминават Външно оценяване, за да може ние да добием добра снимка на системата и да ни служи за анализ. Оценяването вреди на процеса на ученето. Различни модели може да има. Подобрение може да стане с промяна в учебните програми, в подготовката на учителите. Имаме нужда от система, която подкрепя добрите практики. Трябва да помислим как системата да помага на учителите", настоя Манушева и допълни, че образованието трябва да работи за всяко дете.
Гледайте целия разговор във видеото.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.